- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

یادداشت مقصود جبارى به بهانه موفقیت «آپاندیس» در جشنواره مونترال

apandis

به گزارش سوره سینما [1]، متن این یادداشت به شرح زیر است:

عبور از بن بست ها و رسیدن به راه اصلى، حلاوتى ازلى ابدى دارد و امروز فیلم سینمایى «آپاندیس» از بن بست نامهربانى ها عبور کرده و با درخشش در جشنواره جهانى مونترال و دریافت جایزه بهترین فیلمنامه بخش اصلى رقابتى، اولین گام خود را در جاده هاى برون مرزى محکم برداشته است و چنین سرنوشتى نشانگر این است که خلوص و عشق و ایمان در کار، هر هدفى را به سر منزل مقصود مى رساند. یکایک عوامل و دست اندرکاران فیلم سینمایى «آپاندیس» از آغاز راه با همین نگاه عاشقانه و خاضعانه و ایمان قلبى افقى روشن را براى رسیدن به افتخارى ملى و بین المللى ترسیم کردند، هر چند که معدود نگاههاى مغرضى از این تواضع سود برده و اجازه بروز و ظهور قابلیت هاى این اثر شریف را در داخل کشور ندادند، اما همراهى دلسوزانه هنرمندان واقعى که عیارشناس بودند، دست و پاى یاس و ناامیدى را بست و راه را هموار کرد.

هر چند که درخشش در فستیوال ها و در میان مخاطبان وطنى طعمى دیگر دارد و نادیده گرفتن این اثر سینمایى از سوى متولیان جشنواره فیلم فجر، حفره اى پر ناشدنى در ذهن عوامل این فیلم و بسیارى دیگر از سینما دوستان ایجاد کرد، اما امروز همه آنها را از زاویه تقدیر و رسیدن به موفقیت هایى درخشان تر مى نگریم و دور از هر تبختر و تکبرى خود را در مسیرى درخشان مى بینیم. موفقیت در جشنواره معتبر مونترال کانادا که سبقه اى واضح و مبرهن دارد، نشانه اى است که باید به فال نیک گرفت و باز هم بر مدار صبورى و توکل نشست و به سختى ها لبخند زد و هدف متعالى را دنبال کرد. روایت و هدایت صبورانه و مدبرانه حسین نمازى، کارگردان جوان و فهیم این فیلم، در تجربه اول، در کنار همراهى ستایش برانگیز بازیگران و عوامل پشت صحنه، اثرى صادق و دغدغه مند با نگاهى انسانى و جهانشمول را به ارمغان آورد که هیات انتخاب و داورى جشنواره مونترال را ناگزیر از گزینش در بخش مسابقه و در ادامه اهداى جایزه کرد و این حاصل ایجاد نظامى حرفه اى، دقیق و هنرمندانه است که در جریان تولید «آپاندیس» به ظهور رسید و نتیجه اى درخور را رقم زد.

سهم اینجانب هم در مقام تهیه کننده فارغ از اندازه و عمقش، افتخارى بس بزرگ است که بى تردید بدون حضور تک تک هنرمندان همراه «آپاندیس» قدر و منزلتى نخواهد داشت، پس بر خود فرض مى دانم که صمیمانه قدردان تلاش این هنرمندان باشم و اسبِ فاتح خود را به امید حق و براى حضورى درخشان در اکران عمومى و دیگر عرصه هاى ملى و بین المللى زین کنیم. از طرفى هم باید قدردان حمایت ها و تلاش مدیرعامل و مدیر بین الملل و تیم بین الملل بنیاد سینمایى فارابى بود که سهمى قابل قبول در این موفقیت دارند. باشد که سلوک صبورانه این هنرمندان سرمشقى باشد براى عبور از سختى ها و ناملایماتى که همیشه هست و خواهد بود.

ارادتمند

مقصود جبارى؛ تهیه کننده فیلم سینمایى «آپاندیس»