- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینما؛ آسیب یا وسیله‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی؟/ روح حاکم در سینمای ایران ارزشی نیست/ فضای امن برای جذب هنرمندان متعهد ایجاد شود

Cinema-Khanevadeh

به گزارش سوره سینما [1] ، نشست پژوهشی تحلیلی «سینما، خانواده و آسیب‌های اجتماعی» با هدف بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه در راستای ترویج فرهنگ خانواده در سینما (با همکاری مدیر واحد خواهران سازمان بسیج اساتید کشور) در سالن کنفرانس سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد. دکترلاله افتخاری عضوسابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه شاهد، دکترمینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان کشور، خانم بیابانی جانشین جامعه بسیج زنان کشور، دکترعصمت سوادی دکترای فقه و حقوق اسلامی و استاد دانشگاه وهیات علمی دانشگاه آزاد تهران غرب و دکتر طاهره همیز استاد دانشگاه فرهنگیان و مشاور خانواده و ازدواج، دکتردیندار استاد دانشگاه فرهنگیان کرج، خانم علیمحمدی از بسیج هنرمندان، خانم میرشفیعیان مدیر خواهران سازمان بسیج اساتید کشور، یزدان عشیری و سیدمحمد حسینی از مدیران سازمان سینمایی حوزه هنری در این نشست حضور داشتند.

در این برنامه پژوهشی و تحلیلی پیرامون موضوعاتی چون: ظرفیت‌شناسی، آسیب‌شناسی و چالش‌های سینمای خانواده، تجزیه و تحلیل بازنمایی نقش خانواده و پدران و مادران و فرزندان در فیلم‌های سینمایی، لزوم ایجاد تشکل‌های دانش بنیان برای تمرکز مطالعاتی و پژوهشی عمیق‌تر و علمی‌تر پیرامون موضوعات و مفاهیم خانواده در سینمای ایران و غرب، نقش خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی و روایت‌های مخدوش سینمای ایران در این زمینه و … بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

ashiri [2]

سینما؛ آسیب یا وسیله‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی؟

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری طی سخنانی مقدماتی ضمن خوشامدگویی به کارشناسان و حاضران در نشست گفت: سینما وسیله‌ای است برای کاهش آسیب‌های اجتماعی که از آن بهره می‌برند اما امروز شاهد آن هستیم که بخشی از سینما خود به نوعی آسیب اجتماعی تبدیل شده و در جامعه تاثیر معکوس دارد.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور که ۴۰ میلیون آن‌ها شرایط حضور در فعالیت‌های اجتماعی دارند چرا پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی ما ۲ میلیون مخاطب داشته‌اند؟ باید آسیب‌شناسی صورت گیرد که مشکل سینما کجاست؟ باید دلیل قهر و فاصله‌ای که بین مخاطب (مخصوصا خانواده) و سینما افتاده را پیدا کرد.

چرا از فقه سینما غافل هستیم؟

میرشفیعیان مدیر واحد خواهران سازمان بسیج اساتید کشور معتقد است در فضای فرهنگی کمبود محتوایی وجود ندارد بلکه ما در تبدیل این محتوا به محصول فرهنگی ابزار نداریم. در حوزه اقتصادی شرکت‌هایی به عنوان دانش بنیان برای تبدیل ایده به تکنولوژی به وجود آمدند؛ در حوزه فرهنگ نیز به شرکت‌های دانش بنیانی نیازمندیم که محتوای سبک زندگی ایرانی اسلامی را به محصول تبدیل کنند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف سینما ذهنیت سازی است و روش و تاثیرگذاری آن بسیار مهم است که متاسفانه در این سال‌ها این کارکم انجام شده است. ما در فیلم‌ها یا روش داشتیم و تاثیرگذاری نداشتیم و یا بالعکس. این مشکل شاید به دلیل جزیره‌ای کار کردن مسئولان و هنرمندان متعهد باشد.

mirshafian [3]

مدیر واحد خواهران سازمان بسیج اساتید کشور یادآور شد: خاطرم است امام(ره) در یک سخنرانی صداوسیما را یک دانشگاه معرفی کرد و حال با دیدن نسل جدید و خلاء‌هایی که در آنها است به این موضوع پی می‌بریم، ما روی موضوع تاثیر و تداعی معنای یک فیلم در فرد و جامعه کار نکردیم. آیا نویسنده و کارگردان قبل از تولید فیلم به دنبال تاثیر و خروجی آن اثر در ذهن سازی روی فرد و جامعه می‌اندیشند؟ در دنیا قدرتی است به نام قدرت هوشمند، ما چقدر در تولید محتوا و محصول فرهنگی هنری به قدرت هوشمند فکر کردیم. قدرت هوشمند یکی از راهکارهایی است که اگر از آن غافل شویم هیچ امیدی به نسل ۱۴۰۰ نیست و دیگر از سینمای جمهوری اسلامی چیزی نخواهد ماند.

دنیا تشنه پیام رهایی بخش انقلاب اسلامی است

مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان کشور در این نشست به جایگاه گفتمان انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی به خاطر پیام رهایی بخش و فطرت محور، گفتمان برتر و پیش برنده‌ای در جهان است که توانسته روح پرتلاطم بشر را به یک سرمنزل آرامش برساند. آنچه که در دنیا اتفاق می‌افتد این است که سالهاست انسانها در پس مدرنیته دچار عذاب‌های مختلف جسمی و روحی‌اند و یک بی‌انگیزگی و بی‌هویتی در جهان حاکم است که ره آورد این پیام الهی می‌تواند آرامشی برای انسانها باشد و انقلاب اسلامی است که آنها را به ساحل آرامش سوق می‌دهد. در پیچ تاریخی بشر گفتمان انقلاب اسلامی را می‌پذیرد که نمونه‌های آن در جهان دیده می‌شود؛ حتی در قلب فرهنگ منحط غربی شاهد اتفاقاتی هستیم که حاکی از انتقال این پیام ارزشمند به جهان است. وی افزود: طبیعی است که این مسیر به تنهایی قابل گفتمان شدن نیست و نمی‌تواند به سرعت پیام خود را منتقل کند و هنر قطعا، باید به کمک این پیام ارزشمند بیاید. هنر با مخاطب محوری و لحاظ شرایط و موقعیت‌ها می‌تواند پیام را به دنیا منتقل کند؛ دنیایی که تشنه پیام رهایی بخش انقلاب اسلامی است.

مینو اصلانی با بیان اینکه در این راه به یک سازمان سینمایی قدرتمند و بسیار فراگیر که دائما در حال نوآوری و تولید اثر است، نیازمندیم. ادامه داد: در مجموعه بسیج دوستان لایت وود را به عنوان یک مسیر روشن برای این مجموعه عظیم ارائه می‌کنند که می‌تواند مسیر روشنی را برای هنرهفتم پیشنهاد کند. این یک آرمان است و طرح آرمان می‌تواند برای هنرمندان و تصمیم گیرندگان مسیر را باز و تصویرسازی کند برای ایجاد یک قطب سنگین، وزین و فراگیر سینمایی. برای رسیدن به چنین مرکز قدرتمند سینمایی راه طولانی در پیش است و یکی از اقداماتی که باید صورت گیرد تربیت تهیه‌کنندگان، نویسندگان و کارگردانان هم تراز با محتوای غنی موجود است.

وی با یادی از شادروان فرج الله سلحشور خاطرنشان ساخت: در زمان حیات زنده یاد سلحشور، بسیج توانست کارهای خوبی را در عرصه هنر کشور شکل بدهند، متاسفانه تاکنون کادر سازی قوی در زمینه کارهای هنری بخصوص سینما نداشتیم؛ که بسیج وارد کار شده و درحال کادر سازی در مسیر تقویت و تربیت کارگردانان تراز انقلاب اسلامی است و به زودی این کارگردانان به عرصه فیلم سازی خواهند آمد.

به اعتقاد وی، یکی دیگر از خلاء‌های موجود در حوزه سینما، نبود فیلم‌نامه با موضوع گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده در تمام ابعادش است.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور بر این باور است که موضوع خانواده در فیلم‌ها، حتی در آن دسته از فیلمهای موثر و ارزشمند نیز رعایت نشده است. برخی فیلم‌ها که کاملا برخلاف نظام حقوق زن حرکت کرده‌اند. به طور مثال در فیلم واکنش پنجم به موضوع حضانت فرزند به طور سطحی پرداخت شده و لایه‌های این موضوع فقهی دیده نمی‌شود. کارگردان این فیلم یک پوسته ظاهری را از حکم فقهی گرفته و لایه‌های بعدی را یا سهوا و یا عمدا نمی‌شناسند و لذا چیزی که تولید می‌شود اثری است که فقط تحریک احساسات عمومی را به دنبال دارد و باعث شکل‌گیری یک شکاف میان احکام و مسائل نظام حقوق زن در اسلام و کارگردان و فیلمنامه و بقیه موارد که حال شاهد آن هستیم، می‌شود.

aslani [4]

وی اضافه کرد: ما باید جایگاه واقعی زن در اسلام و الگوی زن نه شرقی و نه غربی را به عنوان یکسری سرفصل‌های درسی تبیین کنیم. زن نه شرقی و نه غربی که مقام معظم رهبری در پیامشان به کنگره ۷ هزار زن شهید ارائه می‌فرمایند، چگونه زنی است؟ امروزه نه زن شرقی که فردی خنثی و بدون اثرگذاری در تاریخ است و نه زن غربی که بی هویت و ابزار گونه در جامعه است و هیچ تلاشی برای تغییر این وضعیت نداشته است، نمی‌توانند الگو باشند. زن مسلمان، انقلابی و مجاهد و تاثیرگذاری که نه تنها خود در میدان است و به شهادت می‌رسد بلکه انقدر اثرگذار است که مردانی را تربیت می‌کند که دنیا را تغییر می‌دهند؛ این الگوی سوم است، زن نه شرقی نه غربی. اتفاقا رهبری در پیامشان به هنرمندان و رسانه‌ها می‌فرمایند که شما وظیفه دارید که زن نه شرقی و نه غربی؛ الگوی زن در جهان را به واسطه هنر به دنیا بشناسانید.

اصلانی یادآور شد: امروزه، درغرب انجمن‌هایی تشکیل شده برای احیای شانیت مادری چرا که جایگاه مادری در غرب منکوب و از بین رفته است. لذا برخی از آزاد اندیشان با پیام انقلاب اسلامی ‌به دنبال احیای هویت و جایگاه مادری هستند. جایگاه مادری در فیلم‌ها یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت. متاسفانه برخی فیلم‌های تولیدی نه تنها برای تغییر ذائقه بلکه صرفا برای گیشه ساخته می‌شوند. این دسته فیلم‌ها از نظر موضوع و محتوا بسیار سطحی و سخیف بوده و سلیقه مخاطب را پایین می‌آورند و بعضا به شعور مخاطب توهین می‌کنند.

اصلانی در پاسخ به این سوال که به نظر شما سینما به عنوان یکی از ارکان مهم هنر در جهت دهی افکار و دادن فاکتور به خانواده، چقدر توانسته اثر مثبت داشته باشد؟ گفت: این اتفاق در حد مطلوب نبوده است. سینما در دهه‌های گذشته به لحاظ تاثیرات عمیق حضور مردم در دفاع مقدس و نقش خانواده‌ها در پیروزی پی در پی که در انقلاب اسلامی داشتیم پر رنگ بود و این را هنرمندان ما در آثار خود منعکس کردند اما در دهه‌های اخیر یک تغییر ذائقه‌ای اتفاق افتاده است.

وی معتقد است جهت دهی در تولید محتوای سینمایی مطلوب نیوده است، اگر همه با هم خوب کار کنند و سینما هم خوب کار کند ما نباید آمار طلاقمان انقدر بالا باشد. الان فیلم‌ها به سمتی رفته که به جای استفاده از بازیگران پیشکسوت به دنبال چهره‌های بدون هنر هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: فیلم جدایی نادر از سیمین در مضمون خانواده‌ای را به تصویر می‌کشید که گفتمان صحیحی نتوانستند برقرار کنند، در مهمترین مسائل خانواده با یکدیگر مشکل داشتند و خیلی از فیلم‌ها به این صورت است و این خانواده ناتوان را القا می‌کنند. سینما به سمتی رفته که خانواده فیلم‌هایی با این مضمون را می‌پسندند و این نشانه آن است که سینماگران مردم و ذائقه مردم را خوب نشناختند. نشناختن ذائقه مخاطب یعنی خیانت؛ زیرا با این عدم شناخت منجر به تغییر ذائقه مخاطب می‌شود. سینمای ما خیلی در بحث خانواده موفق نبوده است. در سینما به مسئله طلاق اساسی پرداخته نشده، نقش خانواده‌ها در زندگی جوانها و نسل امروز به طور صحیح دیده نشده به خصوص دو دهه اخیر خیلی رو به افول بوده است.

مدیر واحد خواهران سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: در زمینه کودک به لحاظ مطالعاتی و تعریف جایگاه فرزند در خانواده و همچنین وظایف و مسئولیت‌هایی که خانواده در قبال فرزند دارند کارهایی انجام دادیم که انشالله بتوانیم خانواده‌ای که همه مسئولست پذیرند و به دنبال انجام وظایف در برابر یکدیگر و ایثار و فداکاری که در خانواده مورد نیاز است را الگوسازی کرده و این فرهنگ را پررنگ‌تر کنیم.

حوزه هنری در حوزه سینما و هنر جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است

دکترلاله افتخاری عضوسابق کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست گفت: خوشبختانه، حوزه هنری در حوزه سینما و هنر جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است. این سازمان باید ارزشی کار کند و به هر قیمت و هزینه‌ای که داشته باشد در مقابل ضد ارزشها ایستادگی کند.

وی ادامه داد: بنده در یک ملاقات نیمه خصوصی پیرامون یک فیلم دفاع مقدسی در خدمت رهبر بودم، آقا فرمودند که ما هنرمندان و توان هنری خوبی داریم ولی محتوای خوب نداریم و این جهت باید تقویت شود. خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که ما در دانشگاه شاهد بخشی از این محتوا را می‌توانیم تامین کنیم و این دانشگاه در بحث ایثار و شهادت کارهای زیادی انجام داده و به صورت مکتوب درآورده است که می‌توانیم در اختیار هنرمندان دغدغه‌مند قرار دهیم.

متاسفانه روح حاکم درسینمای ایران ارزشی نیست

عضوسابق کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: متاسفانه روح حاکم درسینمای ایران ارزشی نیست و جبهه فرهنگی برای مقابله با نفوذ دشمن و تغذیه دوستان وجود ندارد. برخلاف دشمنان که اگر از درون باهم مخالف باشند اما در ظاهر با هم متحد و یکدیگر را تقویت می‌کنند؛ ما در درون همدل اما در ظاهر یکصدا نیستیم و به همین دلیل است که تابحال این جبهه فرهنگی شکل نگرفته است.

وی گفت: تاکنون از الهام بخشی، تاثیرگذاری و ظرفیت‌های بالای سینما برای مقابله با هجمه دشمن و راهبرد اهداف خود استفاده نکرده‌ایم و سینمای ایران بی‌برنامه و بی‌هدف و باری به هر جهت است در حالی که دشمنان از هالیوود برای پیشبرد اهداف خود استفاده و در فرهنگ سازی از خرد تا کلان مسائل فرهنگی، همه در یک راستا حرکت می‌کنند.

eftekhari [5]

افتخاری با بیان اینکه امروزه نیازمند یک برنامه‌ریزی جدی در عرصه فرهنگ و هنر هستیم، افزود: باید با هدف‌گذاری و الویت‌بندی طی یک برنامه زمان‌بندی شده با اهداف خرد و میانی به هدف کلان فرهنگی دست پیدا کنیم. در این راه همه نهادهای فرهنگی و ارزشی اعم از حوزه هنری، بسیج و شورای فرهنگی‌اجتماعی زنان و حتی بخش‌های مردمی می‌توانند تاثیرگذار باشند.

به اعتقاد وی، تربیت نیروی متخصص یکی دیگر از مسائل پیش روی ماست، در این حوزه کمبود نیروی متخصص وجود دارد و می‌توان با استفاده از همه ظرفیت‌های نظام نیروهای متعهد پرورش داد.

ایجاد جبهه انقلابی در حوزه سینما ضروری است

عضوسابق کمیسیون فرهنگی مجلس رصد سینمای بیگانه به صورت ۲۴ ساعته را یک الزام دانست و خاطرنشان ساخت: البته برخی تشکلهای مردم نهاد بخشی از این رسالت را خودجوش و آتش به اختیار انجام میدهند اما باید دید آیا حرفشان خریدار دارد و ویترینی در اختیار دارند. وقتی فیلمسازی با هزینه شخصی فیلم دفاع مقدس یا ارزشی می‌سازد، آیا در اکران و نمایش خانگی حمایت می‌شود؟ آیا سینمادار خصوصی فیلمش را اکران می‌کند؟ باید جایگاهی تعریف شود که هنرمند بدون ترس وارد عرصه شود.

وی معتقد است: ایجاد جبهه انقلابی در حوزه سینما متشکل از هنرمندان، صاحب نظران، دانشجویان، اساتید متعهد رشته هنر و رشته‌های مرتبط ضرورتی است که جوابگوی بخشی از این نگرانی‌هاست. همچنین، با تشکیل این جبهه می‌توانیم مشکلات اجتماعی را به طریق هنر بیان و حل کنیم. فرمایشات و انتظارات مقام معظم رهبری و انقلاب از هنر ما این است که مخاطبان در دنیا را شناخته و با ساخت آثار هنری الهام بخش آنها باشیم. در سفرهایم به کشورهای مسلمان و غیر مسامان شاهد تمجید فیلم‌های دینی و ارزشی کشور چون سویف پیامبر، مریم مقدس و غیره بودم.

افتخاری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا در‌ هالیوود کارگردانانی چون استیون اسپیلبرگ توانسته‌اند بر اساس اعتقادات خود یهودیان را یک قوم مظلوم نشان دهند و همچنان، بر همان عقیده پیش می‌روند ولی فیلمسازان ما در این زمینه موفق نبودند؟ توضیح داد: راه حل اصلی این مشکل، سازمان سینمایی است. تا ساختار در سینما معیوب است و تا سینما پراکنده کار می‌کند و باری به هر جهت است مشکل سینما درست نمی‌شود. وقتی یک نهادی؛ هنرمند یا هنر مشکل‌دار را دفع کند شخص دیگری آغوشش را باز می‌کند که کار مقابل را خنثی کند. ساختار حاکمتی باید درست شود. سازمان سینمایی باید چتر خود را روی همه بگیرد.

وی اضافه کرد: در این زمینه نیاز به کار جمعی است. هم بخش خصوصی باید آنجا باشد و هم دولتی؛ در یک خلاء نباید مسئولین برایش تصمیم بگیرند، باید خودش نماینده داشته باشد در حوزه‌های مختلف و از این طرف در دولت باید سیاستگذار، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگران باشند و دور یک میز بنشینند و نسخه‌ای نپیچند که بیمار پشت در است یا مخاطب پشت در است. همه باید به یک حرکت جمعی و تفاهمی برسند و تعهد نسبت به هم داشته باشند. آسیب‌شناسی، برنامه‌ریزی، بودجه‌گذاری، نظارت، ارزیابی، مخاطب‌ شناسی و … از جمله مراحل مورد نیاز است. باید یک مطالبه باشد، حوزه هنری کارهای خوبی انجام داده در همه زمینه‌های فرهنگی و هنری اما آیا همیشه هدفمند بوده، آیا شکرستان نمیتوانسته در سطح بزرگسال هم ساخته شود؟ افق نگاه حوزه هنری درست است و باید قوی‌تر و گسترده‌تر عمل کند.

savadi [6]

باید با زبان هنر با نسل جوان سخن گفت

عصمت سوادی عضوهیات علمی دانشگاه آزاد تهران غرب در این زمینه عنوان کرد: امروزه اگر بخواهیم دین در جامعه بویژه، برای نسل جوان جاذبه پیدا کند باید با زبان هنر با آنها سخن گفت اما در حال حاضر، در عرصه هنر برخی از مسائل نه تنها در راستای ارزش‌های دینی نیست بلکه در مقابل ارزش‌ها قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی و شناسایی افراد متخصص و متعهد در این زمینه گفت: اگر ما بتوانیم تیمی از افراد دغدغه‌دار تشکیل دهیم و حمایت کنیم و جایگاهشان را در جامعه تثبیت کنیم تا بتوانند فرهنگ را در بین مردم ایجاد کنند موفق شدیم. هم افراد و هم محتوا داریم فقط باید یک شرکت دانش بنیان یا موسسه‌ای ایجاد کنیم که این افراد را شناسیایی و حمایت نمائیم.

مانیفست اسلامی نداریم

طاهره همیز استاد دانشگاه فرهنگیان و مشاور خانواده و ازدواج، گفت: ما با دو مسئله مواجه هستیم یکی تولیدکنندگان هنر که آنها قدرت هنری دارند ولی مرعوب هستند و در ساخت یک اثر ترس از اقبال عمومی دارند و همین دلیل می‌شود که در محتوا نظر ندهند و بناگزیر، به دنبال ذائقه جامعه حرکت می‌کنند. مثلا فیلم گاو در سال‌های اول اکران مورد بی مهری مخاطب قرار گرفت اما با گذشت زمان پی به ارزش هنری این اثر بردند و حالا بعد از سالها همچنان، مورد تحسین حتی، رهبری قرار می‌گیرد. دوم اینکه ما یک مانیفست اسلامی نداریم که در اختیار هنرمندان قرار دهیم.

وی معتقد است فیلم‌هایی تاکنون به بحث خانواده، به صورت پراکنده پرداخته‌اند هیچ تاثیری در جامعه نداشتند. متاسفانه حتی، خود هنرمندان ارزشی هم به صورت جامع به بحث مردم و هنر نگاه نمی‌کنند. ما باید مخاطب شناسی را به هنرمند آموزش دهیم. مانیفستی با موضوع خانواده نداریم در اختیار هنرمند قرار دهیم.

hamiz [7]

در جامعه اسلامی دارند مردان را سر می‌برند

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: ما باید هنرمند را قانع کنیم که اگر کار فاخر ساخته شود حتما مورد اقبال مخاطب قرار می‌گیرد. همچنین یک نگاه نو به خانواده داشته باشیم. چرا باید در فیلم‌ها مرد ضعیف نشان داده شود. مرد را تحقیر می‌کنند. الان تمام مسئولیت‌های اساسی در فیلم دست زنهاست. به اعتقاد من در جامعه اسلامی دارند مردان را سر می‌برند.

وی معتقد است اگر بخواهیم در عرصه هنر موفق باشیم باید مسائل عاطفی باطن جامعه را در اثر آسیب شناسی کرده و راه حل ارائه دهیم. خانواده در فیلم‌ها در پرده‌ای از غبار دیده می‌شود و نقش اصلی خانواده ارائه نمی‌شود، یا به صورت جیغ و داد و فریاد و یا شکست عشقی و مسائل سطحی پرداخت می‌شود. ما می‌توانیم یک سریال ساخته و تمام مراحل رشد یک انسان و به کمال رسیدن در تمامی عرصه‌ها با استفاده از آموزه‌های دینی قرآنی و ار این طریق به مخاطب فاکتور ارائه کنیم.

این کارشناس خانواده تاکید کرد: باید مانیفست برای خانواده و سینمای خانواده را طراحی کنیم که با جزئی نگری بتوانند لایه‌های پنهان خانواده را کشف و به بالندگی برسانند. ما تولیداتمان باید جهانی باشد و حتما هم این محقق می‌شود. باید دو طرح بلند مدت و کوتاه مدت را در نظر بگیریم. در طرح بلندمدت، برنامه‌ریزی کلان را برای آینده انجام دهیم و در طرح کوتاه مدت بحران‌های خانواده را حل کنیم. حل بحرانهای خانواده با ساخت فیلم‌های کوتاه، بلند و سریال؛ باید فیلمی بسازیم که مخاطب بعد از تماشای فیلم اراده‌اش به سوی اراده خدا باشد و حتما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. یکی از تایثرات فیلم، ایجاد تصمیم‌گیری در مخاطب است.

 فضای امن برای جذب هنرمندان متعهد ایجاد شود

علیمحمدی از دیگر اساتید دانشگاه در این نشست تحلیلی عنوان کرد: سینمای ایران در دو مبحت محتوا و تکنیک کمبودی ندارد. سینما در زمینه موضوعاتی چون خانواده، زن و منزلت اجتماعی زن و مواردی از این دست کاملا احصا شده است. همچنین، در بحث تکنیک سینمای کشور غنی است و هستند افرادی که کارهای حرفه‌ای در این بخش انجام می‌دهند.

alimohamadi [8]

وی گفت: نبود برنامه‌ریزی برای تربیت هنرمندان ارزشی یکی از معضلات سینما است. در سینما باید فضای امنی برای جذب هنرمندان متعهد ایجاد شود؛ متاسفانه اکنون فضای امن برای هنرمندان متعهد وجود ندارد و یا اگر هم هست در برخی موارد، حمایت ویژه نمی‌شود. در فضای کار هنری بحث تعهدگرایی باید در اولویت قرار گیرد و هنرمندان متعهد به کار گرفته شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اشتباهی که امروز در جامعه هنری ما صورت می‌گیرد، قرار گرفتن هنرمند متعهد در سایه و حاشیه است و این موضوع باعث ایجاد فضایی شده که در آن هنرمندان بعضا با تکنیک و غیرمتعهد کارها را دست گرفته و محتوای ارزشی موجود را حتی در زمینه دفاع مقدس و زنان را به جهت نبود اعتقاد کاری و در برخی موارد زیرکانه، محتوای ارزشی را به سمتی ببرند که نتیجه کار برعکس محتوا جلوه کند.

وی ادامه داد: اغلب فیلم‌های در حال اکران بخصوص آنهایی که به موضوع زن و خانواده پرداخته‌اند را می‌بینم و اخیرا فیلم‌های واکنش پنجم، اکسیدان و رگ خواب را تماشا کردم و متاثر شدم چرا فیلمی که با موضوع زن و خانواده و حتی موضوع اقلیت‌های مذهبی است چرا به صورتی به تصویر کشیده شود که محتوای خوب نهایتا خروجی دیگری دهد و بعضا به تفرقه افکنی منجر شود.

متاسفانه سینما دریچه‌ای شده برای رواج ناهنجارها و خشونت در جامعه

دکتر دیندار نیز، رمز موفقیت در عرصه‌های هنری را نشات گرفته میراث فرهنگی و تاریخی عنوان کرد و گفت: اگر این فرهنگ در قالب آثار هنری در معرض دید جوامع دیگر قرار گیرد حتما با استقبال روبرو می‌شود. اما چرا در شرایط کنونی فرهنگ‌های پیرو جای فرهنگ پیش رو را گرفتند؟ باید آسیب‌شناسی جدی و دقیقی‌ صورت گیرد. دو دلیلی که می‌توان در جواب این سوال داد: یکی اینکه مدیریت توانمند و علمی نداشته‌ایم که با توجه به تغییر ذائقه دیداری و شنیداری نسل امروز مسیر را هدایت و پیش ببرند و دوم اینکه سینما در این زمینه آنطور که باید درست عمل نکرده است.

وی افزود: در حوزه مدیریتی به تاثیرات مثبت محصولات فرهنگی هنری مانند سینما، نمایش و دیگر حوزه‌ها توجه کردیم اما از تاثیرات منفی آن غافل ماندیم. متاسفانه سینما دریچه‌ای شده برای رواج ناهنجارها و خشونت در جامعه.

dindar [9]

این مدرس دانشگاه معتقد است باید ظرفیت‌هایی که در استانهای کشور وجود دارد شناسایی کنیم و از این ظرفیت‌ها بهره لازم را ببریم. بسیج اساتید در بحث تولید محتوا و شناسایی اولویت‌ها در مسائل خانواده، کارهای ارزشمندی از سوی اساتید و هیات علمی صورت گرفته که متاسفانه در آرشیو مقالات، خاک می‌خورند. همانطور که در قرآن و احادیث دینی ما آمده نشان دادن و ترویج فحشا و گناه، جزء گناهان بزرگ است و افراد مرتکب آن باید مجازات شوند. این مهم باید در زمینه آثار هنری مورد توجه قرار گیرد و اجازه داده نشود در فیلم‌ها مسائل فحشا و گناه طوری به تصویر کشیده شود که باعث ترویج آن شود.

وی اضافه کرد: به عنوان استاد دانشگاه شاهد این امر هستم که چه میزان کاراکتر و تیپ ظاهری و رفتاری شخصیت‌های آثار هنری بر روی جوانان و اقشار جامعه تاثیرگذار هستند و این مسئله مهم باید مورد توجه قرار گیرد و مانع ترویج رفتار ناهنجار از فیلم‌ها به جوانان و جامعه شویم و از این ظرفیت سینما باید در راه مثبت استفاده شود.

سینما ابزاری برای ترویج و تربیت خانواده متعالی در جامعه

بیابانی جانشین جامعه بسیج زنان کشور هم در ادامه گفت: هنر یکی از موثرترین ابزاری است که می‌توانیم با آن مفاهیم و پیامها را به جامعه منتقل کنیم. تکنولوژی به کمک هنر آمده تا تاثیرگذاری آن را چند برابر کند؛ این هنر با تکنولوژی روز دنیا خیلی کارآمدتر و موثرتر شد و هر روز تحولات بی نظیری را نسبت به گذشته دارد.

Biabani [10]

وی افزود: یکی از مسائلی که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه واقع شده، تکنولوژی‌ است بنام واقعیت مجازی. این یک زنگ خطر برای خانواده‌ها بخصوص مسئولین است. اگر از این تکنولوژی و امثال آن سوء استفاده شود زنان، دختران و حتی پسران ما در مخاطره هستند. ما این سالها از مقوله تکنولوژی در سینما غافل مانده‌ایم. ابزاری که با بهره برداری از آن در هنر سینما می‌توانیم در ترویج و تربیت خانواده متعالی در جامعه بهره ببریم.

به گفته وی، یکی از ضعف‌های ما در عرصه هنر بخصوص هنر دیداری و شنیداری این است که به نقش اعضای خانواده به طور مجزا کمتر پرداخته‌ایم. اگر به دقت و درستی نقش هر یک از اعضای خانواده را در آثار هنری به تصویر بکشیم و آموزش دهیم و از کارکرد سینما استفاده شود می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح و هم افزایی بین تمامی نهادها ذیربط معضلات جامعه و خانواده را رفع کنیم.