- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آیین دیدار مستند «خواب ابراهیم» همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس برگزار شد

khabe-ebrahim

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی فیلم، در این آیین دیدار که با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان به سینمای مستند و هنر و تجربه مواجه شد، محمود کریمی کارگردان، سعید جعفریان، احسان محمدی، مهدی جمشیدیان، محراب مشهدبان و بهراد جوانبخت از عوامل فیلم و هم‌چنین مهدی کریمی تهیه‌کننده فیلم «خواب ابراهیم» حضور داشتند.  این مراسم برخلاف سایر مراسم آیین دیدار گروه هنروتجربه در سالن اصلی مجموعه موزه سینما، سالن سینماتوگراف و از ساعت ۱۸ آغاز شد.

«خواب ابراهیم» میزبان مهمانان بسیاری از اهالی سینما و فرهنگ بود؛ رامبد جوان، حبیب ایل‌‌بیگی،‌ امیررضا دلاوری، علی قائم‌مقامی، مسعود مددی، مجید شیخ‌انصاری ،احسان گودرزی، ارشا اقدسی، علی صالحی، سید علی احمدی، برخی از عوامل مجموعه تلویزیونی «خندوانه» و…. در کنار سایر هواداران سینمای هنر و تجربه در آیین دیدار «خواب ابراهیم» پس از چهار سال، حضور داشتند.

پس از ثبت عکس‌های یادگاری و امضای پوستر فیلم، مجری مراسم را با خوشامدگویی به مهمانان و ذکر نکاتی درباره این فیلم آغاز کرد: «فیلم «خواب ابراهیم» مستند متفاوتی است که تنها به ارائه یک گزارش صرف نپرداخته است، بلکه دنبال جستجوی درامی است که کارگردان قصد به‌تصویر کشیدنش را دارد». وی سپس محمود کریمی کارگردان این مستند را روی صحنه دعوت کرد.

محمود کریمی صحبت‌هایش را با اشاره به جایگاه فیلم‌‌های پشت‌صحنه در سینمای ایران آغاز کرد: «بد نیست اشاره کنم به این‌که فیلم پشت‌صحنه همیشه موضوعی مبهم در سینمای ما بوده است و معنا و کاربرد آن برای من هم دغدغه بود. گاهی تصاویری به‌صورت یادگاری گرفته می‌شد و در انبارها و کمدها می‌ماند و به دردی هم نمی‌خورد. این در حالی است که فیلم‌های پشت‌صحنه ظرفیت خوبی دارند، چنان‌چه در سینمای دنیا و به‌تازگی در سینمای ایران به عنوان گزینه‌ای در انتهای دی‌وی‌دی‌ فیلم افزوده شدند و این پشت‌صحنه‌ها برای مخاطب همواره جذاب بوده‌اند».

کارگردان «خواب ابراهیم» گفت: «در سینمای ما تهیه‌کننده‌ها هم با ساخت فیلم‌های پشت صحنه سرسری برخورد می‌کنند و معمولا موقع شروع تولید خواهرزاده‌ یا برادری دوربین به دست می‌گیرد و تصویرهایی برمی دارد و هم گاهی عوامل دیگر فیلم با کارگردان پشت‌صحنه همراهی‌های لازم را ندارند؛ اما موارد استثنایی هم وجود دارد که فیلم‌های پشت‌صحنه ارزشمندی ساخته شده است؛ از جمله فیلم پشت‌صحنه‌ای که شاهد احمدلو از ساخته شدن «کاغذ بی‌خط» ساخت یا فیلم‌های پشت‌صحنه «روبان قرمز» ابراهیم حاتمی‌کیا و «رنگ خدا» مجید مجیدی. این‌ها نمونه‌هایی به نسبت موفق بودند که شروع ، پایان و ایده‌هایی جدی داشتند».

کارگردان مستند «خواب ابراهیم» در ادامه اضافه کرد: «فیلم‌های پشت صحنه هم استفاده تجاری و امکان انتشار جداگانه دارند و هم استفاده آموزشی و امکان انتقال درست تجربیات گروه‌های فیلم‌سازی.» محمود کریمی در بیان چگونگی ساخت این فیلم افزود: «موقعی که فیلم «چ» در دست ساخت بود آقای حاتمی‌کیا و آقای مهدی کریمی گفتند بیا و فیلم‌بردار پشت صحنه فیلم باش که من قبول نکردم. دو روز بعد گفتند بیا و از پشت صحنه فیلم «چ» مستندی بساز، این پیشنهاد را پذیرفتم. کارم را هم زمان با شروع مراحل ساخت فیلم «چ» در فروردین ۱۳۹۱ شروع کردم و سعید جعفربان که در این مراسم هم حضور دارد، می‌تواند شهات بدهد. دو هفته من و سعید جعفریان با هم بودیم و ایده‌پردازی کردیم و در نهایت رسیدیم به ایده «خواب ابراهیم» که از ابتدا همین نام را داشت».

محمود کریمی توضیحاتی نیز در مورد ویژگی‌های فیلم و فرآیند ساخت آن ارائه کرد: «ساعت‌ها راش می‌گرفتیم تا از آن یک پلان حاصل شود؛ پلانی که به درد ما بخورد.  فیلم «چ» پنج‌ماه پیش‌تولید داشت و پنج ماه  فیلم‌برداری و یک سال هم مراحل پس از تولید فیلم طول کشید. فیلم «چ» حدود شش تا هفت میلیارد تومان هزینه داشت و من همیشه می‌گویم «خواب ابراهیم» هفت میلیارد و صدمیلیون هزینه‌ برداشته است. امیدوارم ببینید و از آن راضی باشید».

محمود کریمی در پایان از همکاران‌‌‌اش و مهدی کریمی تهیه‌کننده فیلم دعوت کرد تا به روی سن بیایند و از زحمات آن‌ها در ساخت «خواب ابراهیم» تشکر کرد. پس از آن فیلم برای حاضران در سالن به نمایش درآمد.

«خواب ابراهیم» محصول سال ۱۳۹۲ بنیاد سینمایی فارابی است و چهار سال بعد از اکران فیلم سینمایی «چ»، از روز جمعه سی و یکم شهریورماه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در گروه هنر و تجربه روی پرده می‌رود.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از: گروه تصویربرداران: محمود کریمی، سعید جعفریان، مهدی کشاورزی، مهرداد دعوتخواه، سید احسان محمدی، تدوین: محمود کریمی، صداگذاری: مهدی جمشیدیان، تصحیح رنگ: محراب مشهدبان، روابط عمومی: سعیده الله دادی، محصول بنیاد سینمایی فارابی.