- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

یادداشت علی رویین‌تن به مناسبت آغاز محرم/ ماه حریم و حرم

rooin-tan-karbala

سوره سینما [1] علی رویین‌تن : در غروب شب اول ماه محرم دلگیر وخسته نشسته بودم و با ذهن خود خلوت کرده بودم که چه کنم، چه کردم. غبطه خوردم که نه ترانه ابوالفضلم را ضبط کردم نه ترانه علی اکبر. و دو سال است که قرار است مجموعه داستان شرم عرق را به مناسبت ماه محرم چاپ کنم که نکردم. داشتم در پسماند ذهنم چلنج می‌کردم که چه خبطی از من سر زده که این خاندان گرام اذن انجامم نمی‌دهند که پیامی دریافتم تا یادداشتی برای ماه محرم بنویسم. چه خوب کرم و دهش این خاندان لایتنهاهی است ،‌به من روسیاه هم اذن می‌دهند. چه خوب.

محرم ماه، ماه حریم و حرم است. ماه ستایش از رشادت است. ماه دینی نیست. ماه آزاد مردی‌ست، که هر دین‌نداری می‌تواند مشق آزادگی کند. در این روزگار مرد ذلیل کن که همه یا می‌خرند یا می‌فروشند، مردی از تبار همای رحمت سر ناسازی با قدرتی ساز می‌کند تا قدرت ستبر نگردد و سیاسان بر اریکه‌ی قدرت آرام نگیرند. در هیچ دوره‌ای این همه سیّاس گرد هم جمع نشده بودند تا در آزادگی بر بندند. یزید، عمروعاص، آل زبیر، شمر، عمر سعد و الی ماشاا… اما مردی با پشتوانه‌ی خانواده روبروی آن‌ها ایستاد. نه..نه..نه… غلط گفتم  به قدرت‌شان تن نداد تا روبرویش بیاستند و ایستادند تا پای جان. اما شیرینی‌یه جان در برابر ذلت نمی‌ارزد.و آن مرد تا پای جان خودش و خاندانش ایستاد و همه را قربت کرد به الی ا… و مگر می‌شود با خدا معامله کنی و اجر نبینی؟

آن خون جوشید …جوشید…جوشید تا به ما رسید. و چه کسانی بهتر از ایرانیان این جوشیدن خون را کوشیدند تا آخر زمان ناحق روسیا کنند و پاس زیر ذلت نرفتن را حماسه‌ای کنند جاودانه.

ما قدر خون آزادگی و آزاد مردی را می‌دانیم. ما به پاس آزادگی نذر می‌کنیم و تعزیت‌مان از این است که چرا آزادگی تنها ماند. بر سر و سینه‌مان می‌کوبیم تا قدر آزادی را بدانیم. در هیچ کجای دنیا هیچ مردمی از اشک به حماسه نمی‌رسند جز ایران و در تعزیت نشاط و قدرت نمی‌یابند جز ایران که ایران ماوای شیعه است و تمام شهیدان آزادگی در باور مردم ما ، ایران جاودانه‌اند و زنده و جاوید.

محرم اولین ماه عربی به خون حسین رنگین شد که تا آخر سال‌شان  زرد رویانِ پلشت از خون حسین رخ و صورت خود را سرخ بینند.

الهی به حق حسین(ع) به حق علی(ع) که در هیچ حزب و دسته‌ای نمی‌گنجند و تنها سردمدارانی هستند  که می‌توانند نقطه‌ی وفاق، هم‌دلی و هم‌بستگی باشند، راه مردان گشاده باشد و نامردان همیشه مذموم و روسیاه.

السلام علی الحسین و علی ….

یا حسین به قول ترانه تیتراژ فیلم دل‌شکسته

ای که مرا خوانده‌ای راه نشانم بده…..

خزان ۱۳۹۶