- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تلویزیون بیش از اندازه مستند دفاع مقدس پخش می‌کند/ ضرورت توجه به کیفیت

amir-banan

امیر بنان که مستندهای متعددی را از جمله «فرماندهان» در حوزه دفاع مقدس تهیه و تولیده کرده به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: رسانه ملی به دلیل اینکه بیش از اندازه آثار مستند دفاع مقدس را با هر کیفیتی روی آنتن برده است جای انتقاد دارد و این اصلا خوشحال کننده نیست.

وی افزود: کمیت بسیار بالا در پخش مستندهای دفاع مقدس باعث شده تلویزیون از بحث کیفیت غافل بماند و به همین خاطر غالب تولیداتی که روی آنتن می رود حرفی برای گفتن ندارند. متاسفانه مدیران تنها به پر کردن آنتن ها فکر می کنند به همین خاطر شاهد برنامه هایی هستیم که از سوی سازمان صدا و سیما حمایت شده اما در محتوا ناامید کننده هستند.

تهیه کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی «سطرهای ناخوانده» بیان کرد: تعداد بالای این آثار باعث می شود برنامه های خوبی که در این قالب ساخته شده از دیده ها پنهان بماند و بیننده میلی به تماشای آنها نداشته باشد چون در ناخودآگاهش اینها را با همان تولیدات بی کیفیت در یک رده قرار می دهد و بنابراین رغبتی به دیدن شان نخواهد داشت.

این کارگردان که در گروه روایت فتح نیز فعالیت داشته است، ادامه داد: البته این آثار به مرور جای خود را پیدا می کنند و در بازپخش ها ممکن است بهتر و بیشتر مورد توجه قرار بگیرند اما به طور کلی از آسیب همجواری با تولیدات نازل در امان نمی مانند.

وی که به عنوان جانشین تهیه کننده در فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» حضور داشت، در پاسخ به اینکه جنگ های منطقه ای در سال های اخیر تا چه اندازه تمرکز فیلمسازان را از موضوع دفاع مقدس دور کرده، عنوان کرد: جنگ ها و اتفاقاتی که طی این سال ها در اطراف مان رخ داده سبب شده آثار ارزشمندی در این حوزه ساخته شود اما این مساله فیلمسازان را از ژانر دفاع مقدس دور نکرده است.

بنان گفت: به هر حال موضوعات روز دنیا باید مورد توجه قرار بگیرند و لازم است مردم از طریق برنامه های تلویزیونی و مستند، از آنچه پیرامون شان اتفاق می افتد آگاه باشند و نمی توان گفت معطوف شدن توجه به این مساله باعث تولیدات نازل برنامه های حوزه دفاع مقدس بوده است.

این تهیه کننده توضیح داد: این افت کیفیت بیشتر به بحث مدیریت ها برمی گردد. مدیران برای بالا بردن آمار تولید و انجام تکلیف هایی که به گردن شان است صرفا به اعطای بودجه برای ساخت برنامه فکر می کنند و در بحث مخاطب پسند بودن آثار تبحری ندارند چون دغدغه شان چیز دیگری است.

وی خاطر نشان کرد: این وظیفه و مهارت هنرمند است که بین مردمش قدم بزند، با روحیات شان آشنا شود و بداند جامعه امروز چه چیزی را می پسندد و چه آثاری بیشتر به مذاق شان خوش می آید.

مجری طرح مجموعه درام مستند «آخرین روزهای زمستان» همچنین بیان کرد: تلویزیون مناسب ترین گزینه برای پخش آثار مستند در حوزه دفاع مقدس است. این رسانه باید به جای اینکه بودجه خود را صرف ۱۰ فیلم متوسط کند آن را به ۳ فیلمسازی بدهد که می دانند واقعا چه باید بسازند تا مخاطب را به خود جلب کنند.

امیر بنان اضافه کرد: این روزها بسیاری از افراد سعی در گرفتن بودجه دولتی و تولید آثار ارزشی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس دارند چون می دانند از این طریق امکان کار کردن و دیده شدن وجود دارد اما از آنجا که نسبت به این سوژه هیچ دغدغه و حتی علمی ندارند کارشان بیشتر از اینکه باعث ترغیب مخاطب شود آنها را ناامید می کند.

وی در پایان گفت: کمبود بودجه فیلمسازانی را که در حرفه شان اثبات شده اند؛ بی انگیزه می کند و دور از ذهن نیست که ما این روزها شاهد برنامه های متوسط و بعضا ضعیف هستیم چون بدون امکانات اولیه واقعا امکان تولید یک اثر قابل دفاع وجود ندارد. امیدوارم مدیران بعد از این به جای بالا بردن کمیت آثار به ارتقای کیفیت مستندها به خصوص در حوزه دفاع مقدس اهمیت بیشتری بدهند.