- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

روایت فجایع انسانی علیه مسلمانان میانمار در برنامه «به اضافه مستند»

be-ezafe-mostanad

به گزارش سوره سینما [1]، پس از نمایش مستند«جایی برای زندگی»، محمدعلی رخشانی (هاشم‌زهی) کارگردان این مستند و مهدی عوض زاده کارگردان مستند «سرزمین مادری» با موضوع میانمار، مهمان برنامه هستند و با موضوع فجایع انسانی علیه مسلمانان میانمار سخن خواهند گفت. هم‌چنین، محمد تقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این اثر خواهند پرداخت.

مستند «جایی برای زندگی‌» روایتی از زندگی سخت مسلمانان در میانمار و کشتار آنان است. در این فیلم، تاریخچه‌ای کوتاه از مسلمانان برمه (میانمار) ارائه شده و سپس طی گشت‌وگذاری در اردوگاه آنان در هند، وضعیت این مسلمانان به تصویر کشیده شده و فجایع را بازگو می‌کند در سال ۱۹۸۲ قانونی در این کشور به تصویب می‌رسد که براساس آن از ۱۴۴ قوم موجود در میانمار، ۱۳۵ قوم شهروند بوده و بقیه خارجی به حساب می‌آیند که اکثر آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها مسلمانان هستند. وضعیت فاجعه‌ بار آنها در اردوگاه ها و قتل عام به بهانه های مختلف ازجمله مسائلی است که آنها را مجبور می‌کند به اطراف پناهنده شوند. این مستند به کارگردانی محمدعلی رخشانی و سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.

برنامه به اضافه مستند با اجرای علی صدری نیا، تهیه کنندگی سید محمدحسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان سه‌شنبه ۱۱ مهر ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۱۲ مهر ماه ساعت ۹ و جمعه ۱۴ مهر ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.