- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«گل نساء» برای حضور در برلین آماده شد/ فیلمی با روایت مظلومیت زن افغان

golchamani-golnesa

ستار گل‌چمنی در رابطه با اولین فیلم بلند خود به سوره سینما [1] گفت: در حال حاضر تدوین، صداگذاری و موسیقی به صورت همزمان انجام شده و تقریبا به مراحل پایانی رسیده اند و ما تا آخر ماه مهر آماده نمایش خواهد شد. در حال حاضر مقدماتی فراهم کرده ایم تا بتوانیم «گل نساء» را برای حضور در جشنواره برلین آماده کنیم.

این کارگردان کرد زبان در پاسخ به اینکه چرا مردم افغانستان را سوژه اولین اثر بلند خود قرار داده است، بیان کرد: به نظر من کرد، افغان، فارس و یا حتی امریکایی بودن هیچ اهمیتی ندارد. هر جامعه ای که از سختی ها و آسیب ها رنج می برد برای دیگر جوامع هم دردناک است.

وی ادامه داد: دغدغه من و ویدا صالحی در مقام نویسنده مسایل اجتماعی است و متن فیلمنامه «گل نساء» که چندسال پیش نوشته شده روایت مظلومیت زن افغانستانی و مهاجرتش به ایران است. همانطور که طی این سال ها شاهدش هستیم افغانستانی های زیادی به ایران مهاجرت کرده اند که غالبا شرایط خوبی ندارند و مجبور به انجام کارهای سخت و بعضا سطح پایین می شوند و اکثرشان هم در کوره های آجرپزی مشغول کارند.

sattar-golchamani [2]

گل چمنی تاکید کرد: مهاجرت در هر شکل و موقعیتی خوب نیست و اینکه شما دانشمند مهاجر باشید یا کارگر فرقی نمی کند چون در کشور دوم همیشه یک شهروند درجه ۲ محسوب می شوید. مهاجران به دلیل حمایت هایی که حق شان است اما از آن برخوردار نیستند درگیر آسیب های اجتماعی زیادی می شوند. حال در نظر بگیرید زنان در این بین در مسیر چه معضلاتی خواهند شد.

این کارگردان افزود: بعد از اینکه متن را خواندم به شدت به آن علاقمند شدم و با سینماگران بسیاری از ایران و افغانستان صحبت کردیم و در نتیجه خودم تهیه کنندگی فیلمم را به عهده گرفتم و از آنجا که خیلی دیر توانستیم سرمایه گذار پیدا کنیم شروع پروژه یکسال به تاخیر افتاد و ما امسال به یاری یوسف کریمی که بخشی از هزینه ها را به عهده گرفت توانستیم کار را کلید بزنیم.

ستار گل چمنی با اشاره به اینکه «گل نساء» پروانه ویدیویی دارد، گقت: بیان آسیب های اجتماعی به هر حال وجود دارند و اینکه ما از چه زاویه ای آنها را نشان دهیم تعین می کند که کار بیان یک معضل اجتماعی است یا سیاه نمایی. از آنجا که خودم تهیه کنندگی کار را به عهده داشتم فیلم با پروانه ویدیویی مجوز گرفت و در صددم در گروه «هنر و تجربه» آن را اکران کنم.

gol-nesa [3]

«گل نساء» به کارگردانی ستار چمنی گل و با فیلمبرداری محمد فکوری و با بازی سعید داخ، علی محمد رادمنش، یگانه رجبی، ساقی زینتی، مسعود محمدی، ویدا عمویی، به مدت یک ماه در محل کوره‌های آجرپزی قرچک فیلمبرداری شد.

برخی عوامل فیلم بلند داستانی «گل نساء» عبارتند از کارگردان: ستار چمنی‌گل، نویسنده: ویدا صالحی، مدیر فیلمبرداری: محمد فکوری، صدابردار و صداگذار: بهروز معاونیان، تدوین: کاوه عزیزی، آهنگساز: کارنگ کرباسی، مجری طرح: حسین مرزبان، طراح صحنه: جلال ساعدپناه، طراح گریم: ویدا صالحی، مدیر تولید: مریم قاسم‌آبادی، دستیار اول کارگردان: سیاوش رمضان‌لو، دستیار دوم کارگردان: محمد توریوریان، منشی صحنه: مریم روزبهانی، دستیاران فیلمبردار: حسین صادقی، حمید محمدزاده، ناصح عبدالهی، احمد رضا صادقی، دستیار صدا: سهیل حسین خانی، جانشین تولید: عباس ابویثانی، مدیر صحنه: حامد احمدی، جامه‌دار: طاهره سروری، گروه تدارکات: کیهان علیزاده، علی قدرتی، حمل و نقل: سعید مرادی، مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی و منوچهر جهانی و تهیه‌کنندگان: ستار چمنی‌گل، یوسف کریمی، محصول: شرکت سینمایی «ستاک فیلم سنندج».