- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

علیرضا تابش: شیوه جدید پرداخت تسهیلات به پروژه‌های «سینمای حرفه‌ای» اجرا مى‌شود

alireza-tabesh

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به لزوم نظام مندتر شدن پرداخت تسهیلات سینمایى تأکید کرد: در راستاى سیاست‌هاى سینمایى کشور، ماه گذشته تفاهم‌نامه‌اى فى‌مابین بنیاد سینمایی فارابى و صندوق اعتبارى هنر به امضا رسید و اعطای تسهیلات به پروژه‌های سینمای حرفه‌ای در کارگروهى بررسی و به صندوق اعتبارى هنر ارجاع داده مى‌شود.

تابش تصریح کرد: این تسهیلات به فیلم‌های دارای پروانه ساخت مورد تأیید و صرفا با معرفی نامه بنیاد سینمایی فارابی پرداخت خواهد شد و تهیه کنندگان متقاضى تسهیلات، در جریان شرایط و مدارک مورد نیاز قرار مى گیرند.

وی با اشاره به حمایت بنیاد سینمایی فارابی طى سال‌هاى ٩٢ تا ٩۵ از ۱۵۳ پروژه سینمای حرفه‌ای در قالب تسهیلات، گفت: اختصاص وام توسط فارابى خواص و محسناتى داشته اما متاسفانه در حوزه مالیاتى بنیاد فارابى را با بحران روبرو کرد که البته کارشناسان و مدیران مالى و حقوقى بنیاد و سازمان سینمایى درصدد حل آن مشکلات هستند.

وى افزود: با تغییر شیوه حمایت‌هاى بنیاد فارابى در این دوره، شاهد حمایت عام از فیلم‌ها نخواهیم بود و دریافت تسهیلات با معرفى بنیاد فارابى از طریق صندوق اعتبارى هنر انجام مى شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایى فارابى حمایت از تولید سینماى ایران را در سه قالب برشمرد و گفت: محدودیت بودجه بنیاد سینمایی فارابى کفاف حمایت از همه فیلم‌ها را نمى‌دهد، لذا در حد مقدور، سالانه تسهیلات را براى تولید آثار سینمایى فراهم مى‌کنیم و گروهى از فیلم‌ها براى دریافت وام به صندوق اعتبارى هنر معرفى مى‌شوند، دسته دوم گروهى از فیلم‌ها هستند که بر اساس سیاست‌ها و اولویت‌هاى بنیاد فارابى، در تولید آنها مشارکت می‌شود و دسته سوم هم فیلم‌هایى خواهند بود که به دنبال تأمین همه سرمایه آن خواهیم بود که این نوع حمایت، سقف حمایت بنیاد فارابى است، اما طبعا تعداد این تولیدات کم شمار اما در محتوا و تکنیک متفاوت خواهند بود. البته تولید مشترک با کشورهاى خارجى و جلب مشارکت نهادهاى سینمایى براى افزایش سهم مشارکت آنها در تولید سینمایى کشور همچنان از سوى بنیاد سینمایی فارابى برنامه‌ریزى و پیگیرى خواهد شد.

‎علیرضا تابش با اشاره به سابقه و روش‌هاى تجربه شده حمایت در تعامل با تهیه کنندگان و صاحبان آثار سینمایى گفت: طبق مصوبه شوراى تولید و طرح و برنامه بنیاد سینمایى فارابى، خرید رایت فیلم‌ها انجام نخواهد شد و نسبت به تعهدات گذشته تهیه کنندگان نیز، هیاتى براى تعیین تکلیف این تعهدات و بدهى‌ها در بنیاد سینمایى فارابى تشکیل شده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر اینکه تأمین مالی پروژه‌های سینمایی صرفاً از طریق حمایت‌های سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی امکان‌پذیر نیست، گفت: در تجدید ساختار بنیاد سینمایی فارابی، مدیریت تأمین منابع و سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خواهد شد و با همین هدف طی چند ماه اخیر «ستاد اقتصادی سینمای ایران» تشکیل گردیده و جلسات منظم در این حوزه برگزار شده است.

‎تابش با اشاره به این نکته که بودجه سال ٩٧ موسسات و نهادهاى سینمایى در چارچوب طرح جامع سینما تدوین مى‌شود گفت: این موسسات به جز کمک‌هاى دولتى، باید براى کسب درآمد پایدار پیش‌بینى‌هاى لازم را داشته باشند.

وى تغییر سمت و سوى حمایت‌هاى سینمایى را مستلزم اراده مدیران سینمایى، مسئولان خانه سینما، سرمایه گذاران فیلم‌ها و سایر نهادهاى حامى سینما و فرهنگ و هنر دانست و افزود: بررسی کمی و کیفیِ رفتار سینمای ایران در سال‌های اخیر در حوزه تولید مبیّن این نکته است که سینمای ایران در یک دوره خاصِ گذار به سر می‌برد و در حال پوست اندازی است.

تابش تحولات سینما را در ایران و دنیا مهم دانست و ادامه داد: این نکته هم در حوزه تولید قابل تامل است و هم در حوزه اکران و مخاطب، لذا توجه داشتن به واقعیت‌ها و مولفه‌های ایجابی و ذاتی این دوران مهم، در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها برای روند آتی سینمای ایران ضرورى است.

مدیرعامل بنیاد سینمایى فارابى با اظهار خشنودى نسبت به تدوین برنامه جامع از سوى سازمان سینمایى و مشخص شدن چند راهبرد اساسی در این حوزه گفت: هم در برنامه‌ریزی و تبیین و هم در مرحله اجراى برنامه جامع سینما، اصناف سینمایى، دولت، رسانه‌ها، هنرمندان باید همدل و همگرا باشند و البته مجموعه مدیران و کارشناسان سینمایى خود را به اجرای آن ملزم بدانند و این برنامه دائما رصد، ارزیابی و پی گیری شود.