- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بایدها و نبایدهای اکران نیمه دوم سال/ چگونه چراغ سینما را روشن نگه داریم؟

ekran-nime-2

سوره سینما [1] – نرجس علوی مقدم : آنچه مدیریت در اکران را به موضوعی مهم تبدیل کرده، تغییر فضا و فصل‌های اکران است. نمی‌توان همان طور که برای اکران نوروز برنامه ریزی می شود، فصل اکران تابستان و یا عید فطر را مدیریت کرد. توجه به شرایط اجتماعی، خواسته عمومی و چینش فیلم های روی پرده موضوع جذب مخاطب را به یک چالش اساسی برای هر پخش کننده و مدیر سینما تبدیل می‌کند.

آنچه مشخص و بارها تجربه شده است، این نکته است که تعداد آثار پرفروش سینمای ایران بسیار محدود و گاه کمتر از ۱۰ فیلم است که می‌توانند در رده فیلم‌هایی قرار بگیرند که هزینه تولیدشان را بر می‌گردانند و به سوددهی می‌رسند. تعدادی از این فیلم‌ها در شرایطی ویژه روی پرده می روند و حمایت تبلیغاتی گسترده‌ای دارند اما بسیاری از فیلم‌ها، زمان مناسب برای نمایش پیدا نمی‌کنند. برنامه ریزی برای تبلیغ و معرفی آنها کامل و جامع نیست و حتی بسیاری از مخاطبان از زمان نمایش این آثار مطلع نمی‌شوند.

با ورود به نیمه دوم سال، مشکلاتی متعدد گریبان سینمادارها را می‌گیرد. کوتاه شدن روزها، سرد شدن هوا در برخی از مناطق کشور و آغاز فصل تحصیل بخشی از مخاطبان سینماها را از فیلم دیدن منصرف می‌کند. اما تجربه نشان داده هر مشکل، راه حلی دارد. اصلی ترین روش، جذب مخاطبی است که اگرچه با خانواده به سینما نمی‌رود اما می تواند در قالب یک حرکت فرهنگی و در زمان مدرسه فیلم دیدن را همچون یک تفریح یا برنامه آموزشی دنبال کند. فیلم دیدن برای مخاطب کودک و نوجوان، یک رویداد صرفا تفریحی نیست. این قشر در سینما، زندگی کردن و تجربه کردن را می‌آموزد و قصه‌گویی و تخیل، او را به سمت اجتماعی شدن سوق می‌دهد. مخاطب جوان و قشر دانشجو نیز به دلیل شرایط سنی و روحی‌اش تمایل به دیدن آثار نوگرا و ساختار شکنانه دارد، توجه به خواست این گروه و نمایش آثار تجربی، فیلم‌های تحسین شده در جشنواره ها و محافل هنری در این مقطع زمانی می‌تواند به جذب آنها کمک کند.

جامعه ایرانی، جامعه‌ای جوان و تحصیل کرده است، دادن امتیازهای ویژه برای مخاطبان جوان سینما در نیمه دوم سال به ویژه فصل پاییز می‌تواند این گروه را به فیلم دیدن در سینما ترغیب کند. برگزاری آیین‌های رونمایی، اکران‌های ویژه و دعوت از چهره‌های محبوب مردم برای تماشای فیلم‌ها هم تمهیدی است که در طول سال، پاسخ داده و در پاییز و زمستان هم می‌تواند به جذب مخاطب کمک کند.

آمارها و ارقام نشان می‌دهد فیلم پرمخاطب هر زمان روی پرده برود، مخاطب خواهد داشت اما وظیفه پخش کننده و سینمادار این است که فرصتی بیشتر برای دیده شدن یک فیلم به وجود آورد. نسخه های اثر بخش برای جذب مخاطب را با توجه به شرایط اقلیمی هر شهر و استان پیدا کنید و با نگاه به امکانات و بودجه ای که در اختیار دارید بکوشید، راههای تازه برای روشن نگه داشتن چراغ سینمایتان تجربه کنید. پاییز فصلی زیباست، فصلی که با تخیل و رویا زیباتر می‌شود.

منبع: بهمن سبز [2]