- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گفتگو با مدیر بازرسی موسسه بهمن سبز/ از جذب مخاطب تازه تا برندسازی در بخش سینماداری

hoveida

سوره سینما [1]سمیرا قریب [2] : اسماعیل هوایدا مدیر بازرسی سینماهای تحت پوشش حوزه هنری در این گفت و گو درباره ویژگی‌های کارش، امتیازهای سینماهای بهمن سبز و جریانی صحبت کرده که در این مجموعه وجود دارد و هدف آن رسیدن به یک برند معتبر در سینماداری است.

کار شما با توجه به گستردگی سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور چگونه تعریف می‌شود؟ آیا بازه زمانی مشخصی را برای این کار در نظر می‌گیرید؟

اسماعیل هویدا: با توجه به این که، بخشی از کار ها بر عهده خود مدیران سینما است که با ما همکاری دارند، حضور بنده و همکارانمان نیز به طور محسوس و غیر محسوس در استان ها روند بازرسی را تکمیل می کند، اما این بازرسی ها به صورت رندم است و بازه ی زمانی خاصت ومشخصی برای آن در نظر گرفته نمی شود،همیشه ولیکن در ساعات و روز های مختلف هفته صورت می گیرد.

آیا در طی بازرسی‌ها با معایب و یا نقاط ضعف روبرو می‌شوید؟

در طی بازرسی‌هایی که صورت می‌گیرد اگر ضعفی وجود داشته باشد، به مدیران سینما به صورت فردی و یا جمعی در طی جلساتی اطلاع داده می‌شود. تمام هم و غم موسسه بهمن سبز رفع ایرادها و معایب احتمالی است که، به واسطه حضورهایی که صورت می گیرد، اگر مشکلی در کار همکاران وجود داشته باشد با توجه به تجربه و ارتباط با آنها تذکر داده می شود تا رفع شود.

در روند بازرسی‌ها چه چیز هایی مدنظر و بازرسی شماست؟

صفر تا صد را رصد می‌کنیم، از نحوه بلیت فروشی گرفته و حتی قبل تر از آن نحوه نصب پلاکارد سر در سینما، عکس‌ها، سانس بندی ها، و اطلاعات روی شیشه گیشه بلیت فروشی همه و همه را بررسی می کنیم. ما برندی را می‌خواهیم حفظ کنیم و از همکاران می خواهیم که آن را رعایت کنند.

یعنی از راه یکسان سازی این مجموعه بزرگ به دنبال ایجاد یک برند معتبر در زمینه سینماداری هستید.

ما نحوه تعامل نیروهای خود با مخاطبان مانند بلیت فروش، کنترل کننده بلیت، ابطال کننده بلیت و پاسخ دهنده تلفن‌ها و حتی جزئی ترین موارد مانند نظافت سالن ها، نظافت سرویس های بهداشتی، موتورخانه سینما و نحوه پوشش همکاران در سینما را به عنوان یک محیط فرهنگی مورد بازرسی قرار می دهیم.

منظور شما این است که تمام سینماهای حوزه هنری از لحاظ پوشش و ساختار متحدالشکل هستند؟

همه به یک شکل نیستند به طور مثال اونیفرم پرسنل در شهرهای جنوبی پیراهن و شلوار و در شمال کشور کت و شلوار است، اما لباسی که پرسنل دریک سینما می پوشند شبیه به هم است،این موضوع بستگی به شرایط آب و هوایی استان دارد.

موسسه بهمن سبز منشور اخلاقی برای پرسنل خود دارد که در تمام سینماها نصب شده است و همکاران ما موظف به رعایت آن هستند. برخی موارد کلیات محسوب می شود؛مانند به وقت بودن فروش بلیط ها و نمایش فیلم، تبلیغات قبل از اکران فیلم ها، …که همه مورد برسی قرار می گیرند و اگر در جایی کم و کسری وجود داشته باشد،به آن ها متذکر می شویم.

با توجه به این که شما سابقه مدیریت سینما را دارید،از نظر شما نقاط قوت و ضعف سینماهای حوزه هنری چیست؟

تمام سینماهای حوزه هنری به صورت یک پارچه و متحدالشکل اداره می شوند. موسسه بهمن سبز، با حضور مدیرعامل آن، مدیر فنی و پشتیبانی، مدیر مالی، مدیر اکران، مدیر اداری و دیگر همکاران و ما به عنوان بازوهای اجرایی همه تابع شرایط هستیم، نقطه قوت تابعیت در این سیستم است. اگر ضعف و کاستی وجود داشته باشد به قدمت بناهای سالن های سینما باز می‌گردد.

برخی از سالن های سینمایی ما قدمت  ۳۰تا ۴٠ ساله دارند ،که با گزارش مدیران این سالن ها و یا سرکشی های مدیر عامل و دیگر همکاران متوجه مشکلات آن ها شده و در دست تعمیر و بازسازی قرار می گیرند.

با این وجود،ما سالن های سینمایی باقدمت بالایی داریم که در بهترین نقطه ی شهر قرارگرفته اند و با مدیریت خوب آن ها مخاطبان را جذب می کنند.

خداروشکر سینماهای ما نسبت به سال ٩٢ تغییرات خوبی را داشته اند،بسیاری از این سینماها به بهترین سیستم های نمایشی تجهیز و نوسازی شده اند.

هدف ما به عنوان تیم بازرسی اعتلای سینماهای حوزه هنری و در نهایت تمامیه سینماهای کشور است.

استراتژی مدنظر ما رسیدگی به سینماها از طریق ارتباط با مدیریت سینما و مسئول استان ها است.

ایجاد انگیزه میان همکاران، حفظ قانون مشتری مداری و چیدمان خاص نیروها براساس بازدهی بیشتر از جمله موارد مورد توجه مااست، که سعی در حفظ و بَست آن داریم.

نباید فراموش کنیم که همه این ها میسر نمی گردید مگر به سبب کار با عشق، با عشق در کارمان است که ما توانسته ایم در سرتاسر کشور از شرقی ترین استان ها تا ایلام و کردستان در غرب کشور این شرایط را ایجاد کنیم و ما سعی داریم این را به نسل های بعدی این راه منتقل سازیم،آن هایی که قصد دارند صنعت سینمای ایران را سرپا نگه دارند.

این مدیریت سیستماتیک در این مجموعه است، که شرح وظایفی را برای افراد تعیین میکند و در غالب این بازرسی های که به صورت کاتالیزور داریم، تصریحش می کنیم تا به نقاط قوت مدنظر خود برسیم اما هنوز جای کار دارد، امیدواریم تبحر سیستمی قادر باشد تا ما را به شرایط مدنظر خود برساند.

چه راهکارهایی نه صرفاً تئوری وجود دارد که می‌توان مخاطبان سینماهای حوزه هنری را افزایش داد؟

این موضوع به نحوه نظارتی ما و آموزش‌های ضمن خدمت که٢ بار در سال برای همکارانمان برگزار می شود، برمی‌گردد. شعار ما مشتری مداری است، که در منشور اخلاقی موسسه نیز لحاظ شده است.از سال ١٣٩٢که اداره سینماهای حوزه هنری به موسسه بهمن سبز داده شده است، این سیر صعودی دائماً در حال افزایش و رشد است، آمار مخاطبان و مبالغ فروش ما حاکی از آن است.در واقع ما توانسته این سینماهایمان را به درجه سود دهی برسانیم که نه تنها مخاطبانمان راحفظ کرده ایم بلکه مخاطبان جدیدی را نیز جذب کرده ایم.

ما به ازای هر فیلمی که اکران می کنیم طیف جدیدی از مخاطبان را جذب می کنیم که در این راستا به مدیران سینماهایمان آموزش داده شده است، برای نمونه فیلم «قهرمانان کوچک» قشر دانش آموز، «ماجرای نیمروز» طیف خاص سیاسی و «ایستاده در غبار» طیف مذهبی جامعه را به خود جذب کرده است.

این هنر است که ما به جز مخاطبان همیشگی مخاطب جدید را نیز جذب کنیم، این روند از طریق مدیران ما در سینماهایمان درسراسر کشور در حال رخ داد است. سعی ما بر این است که اشتباهات مدیریتی نداشته باشیم چرا که جایی برای آزمون و خطا نداریم و همچنین رقیبانی در سینماهای خصوصی و حتی دولتی داریم.

تلاشمان بر این است که، از منابع انسانی مان به نحوه احسن استفاده کنیم و با آموزش دادن و همایش هایی که برای مدیران مان برگزار می شود دانشی را به آن هامنتقل سازیم تا آن ها نیز این دانش را به استان و شهرستان خود منتقل سازند، تا از این طریق نه نتها مخاطبان خود را حفظ کنیم بلکه توانسته باشیم مخاطبان جدیدی را جذب کنیم.

آیا باز سازی‌های صورت گرفته در طی چند سال اخیر در جذب مخاطبان جدید مؤثر واقع شده است؟

مطمئناً که تأثیر گزار بوده است، نمونه بارز آن بازسازی سینمای بهمن تهران و چهارباغ اصفهان، ساخت سینمای آزادی آبادان و آزادی بیجار است که افزایش چشمگیری در جذب مخاطب داشته است.ما رشد فزاینده ای را با بازسازی سینمای بهمن تهران پشت سرگذاشتیم به گونه ای که در همین شش ماه ابتدای سال جاری به رشد ٣٠٠درصدی فروش در این سینما رسیده ایم.

تجهیز سینما به سیستم های صدا و تصویر کیفیت بالا،صندلی های مناسب، مدیریت خوب سینما و بحث نظارتی مدیریت خود سینما و تیم بازرسی ما باعث افزایش بهروری شده است به طوری که سینمای بهمن تهران و سینمای چهارباغ اصفهان در طی شش ماه گذشته یک میلیاردی شده اند در حالی که هنوز بسیاری از سینماها به این آمار دست نیافته اند.

بخش دیگری از این افزایش مخاطب در گروی این بوده است که، سینماهای ما مجهز به پخش دیجیتال شده‌اند به طوری که در خیلی از سینماهای ما در یک سالن ۲ تا ۴ فیلم به طور همزمان اکران می شود، این باعث شده است که در بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌هایی که فقط دارای یک سالن سینما هستند مردم بتوانند فیلم‌ها را به روز تماشا کنند.

ما ارتباط خود را نه فقط به واسطه اکران فیلم های پرفروش بلکه به واسطه اکران به موقع فیلم‍‌ها با مخاطبان حفظ کرده‌ایم و این باعث شده است که مخاطبان ما همیشه برنامه تفریحی خود را به طور ماهیانه و حتی هفتگی در سینماهای ما سپری کنند. ما به واسطه اکران به موقع فیلم ها توانسته ایم برای فیلم های متوسط مخاطب بیشتری جذب کنیم.

منبع: بهمن سبز [3]