- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گزارش رونمایی از مستند «راهِ دل» در حوزه هنری/ با پای دل رفتن

rahe-del1

به گزارش سوره سینما [1]، در این مراسم جمعی از راهپیمایان اربعین ،اهالی رسانه ،شعرای جوان شعر آئینی و کارگردان اثر حضور داشتند.

در ابتدای مراسم نماهنگی با مضمون راهپیمایی اربعین با صدای رضا صادقی برای حضار پخش شد و در ادامه مجری برنامه سیدمحمد حسینی با اشاره به اینکه مراسم رونمایی از فیلم «راه دل» و بدرقه مسافرین کربلا با سایر مراسم های حوزه هنری متفاوت است گفت: این یک مراسم معمولی نیست ،بلکه محفلی خودمانی مانند هیئت است. ما امروز دور هم جمع شده ایم تا شعر آئینی بشنویم و فیلم «راهِ دل» را ببینیم و زائران سیدالشهدا(ع) را بدرقه کنیم. جمع مان صمیمانه است و آرزوی همه مان حضور در راهپیمایی با شکوه اربعین است.

در ادامه مراسم میلاد عرفان پورشاعر جوان شعر آئینی برای میهمانان مراسم به شعر خوانی پرداخت که با استقبال حضار روبرو شد. عرفان پور در ابتدای صحبت های خود از ارادتش به خاندان اهل بیت گفته و اشاره کرد که راهپیمایی اربعین سعادتی است که نصیب هرکسی نمی شود و فقط اهل دل می توانند در این آئین شرکت داشته باشند.

بخش بعدی مراسم به پخش نماهنگی از شعرخوانی حمید رضا برقعی درباره واقعه عاشورا اختصاص داشت. این نماهنگ به صورت انیمیشن تولید شده بود. پس از اتمام پخش انیمیشن حمید رضا برقعی شاعر جوان شعر آئینی به شعرخوانی برای مهمانان پرداخت.

rahe-del2 [2]

در ادامه مجری برنامه به معرفی فیلم «راه دل» پرداخته و گفت: مستند «راهِ دل» مستندی شبیه به سایر آثاری که دیده اید نیست. این مستند بسیار دلی و لطیف است و در آن از پیچیدگی های فرمی خبری نیست و ساختار ساده و در عین حال دلنشینی دارد. این مستند روایت سفر فردی به نام «مشتی اسماعیل» به کربلاست. «مشتی اسماعیل» نابیناست و بدور از شعار می گویم که او روشندل است و ضمیری بسیار روشن دارد که نیازی به چشم سر ندارد.

حسینی راهپیمایی اربعین را به معرکه ای عجیب توصیف کرد و گفت: احتمالا همه تان به راهپیمایی اربعین رفته اید و می دانید چه حال و هوای عرفانی نابی دارد. برای همه کسانی که تابحال این تجربه را نداشته اند دعا می کنم بتوانند به راهپیمایی اربعین رفته و با چشم خود حال وهوایی را که در این مسیر جاریست ببینند.

در ادامه برنامه مهدی زمان پور کارگردان مستند «راهِ دل» روی سن رفته و گفت: خیلی خوشحالم در جمع شما عزیزان هستم. امیدوارم مستند «راهِ دل» که بسیار دلی ساخته شده به دل شما عزیزان بنشیند و مخاطبان بسیاری را جذب کند. از همه عزیزانی که من را در مسیر تولید این فیلم کمک کردند سپاسگذارم و امیدوارم همه تان فیلم را دوست داشته باشید.

پس از صحبت های کوتاه زمان پور مجری برنامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما امشب میهمان عزیز دیگری هم داشتیم که بخاطر کسالت نتوانستند در جمع ما حاضر شوند. آقای احمدرضا درویش عزیز قرار بود امروز در جمع ما باشند و سخنرانی کنند اما این امر میسر نشد. ایشان کارگردان فیلم «رستاخیز» هستند و من امیدوارم زودتر مشکلات مربوط به اکران این فیلم حل شود و مردم بتوانند این فیلم زیبا را ببینند. امیدوارم برخوردی که با این این فیلم شد کارگردانان ما را نسبت به تولید چنین آثار با ارزشی دلسرد نکند.

rahe-del3 [3]

بخش بعدی برنامه به تجلیل از عوامل و بازیگران فیلم راه دل اختصاص داشت. «مشتی اسماعیل» پیرمرد نابینایی که در این فیلم ایفای نقش کرده نیز برای دقایقی کوتاه پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره بر زحماتی که گروه تولید برای ساخت این فیلم متحمل شدند گفت: ما برای ساخت این فیلم زحمات بسیاری کشیده ایم و امیدوارم فیلم را دوست داشته باشد و عاقبت همه تان به خیر باشد.

مستند «راهِ دل» از محصولات «مرکز مستند سوره» حوزه هنری است. این فیلم آخرین اثر مهدی زمان‌پور کیاسری، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر بوده که روایتی جذاب از سفر اربعین «مشتی اسماعیل» پیرمرد نابینای شمالی است که پیش از این او را در مستند موفق «مشتی اسماعیل» دیده بودیم. زمانپور در این مستند علاوه بر به تصویر کشیدن حال و هوای پیاده‌روی نجف تا کربلای اربعین حسینی، از ظرافت‌های روحی و معنوی مشتی اسماعیل و شوخ طبعی‌های همیشگی او می‌گوید.

منبع : بهمن سبز [4]