- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حسین قناعت: به استقبال خوب مردم از فیلم امیدوار بودم

hosein-ghenaat

سوره سینما [1] الناز نعمتی [2] : در شرایطی که سینماگران با ژانر کودک و نوجوان قهر کرده اند و امیدی به رونق این گونه فیلم ها در سینمای ایران ندارند فیلم «قهرمانانن کوچک» با فروش خوب و اقبال مخاطبان ثابت کرد که هنوز هم فیلم های جذاب و خوش ساخت در ژانر کودک و نوجوان می توانند مخاطب را به سالن سینما جذب کنند چراکه کودکان سرزمین مان نیاز به دیدن قصه هایی وطنی روی پرده سینما دارند. به بهانه فروش خوب این فیلم سراغ حسین قناعت رفته و با او درباره استقبال مخاطبان از فیلم کفتگو داشته‌ایم که در ادامه می خوانید:

* آقای قناعت انتظار چنین استقبال خوبی از فیلم تان را داشتید؟

راستش انتظار استقبال از فیلم را داشتم چراکه پیش از اکران فیلم در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان ،یکبار آن را همراه با مخاطبان در سینما دیدم و و برایم جالب بود کودکان و حتی والدین شان مانند سال های قبل که وقتی فیلم ها را در سالن سینما می دیدیم دست می زدیم و هیجان زده می شدیم، برخی از صحنه ها دست می زدند و مشخص بود داستان فیلم  برایشان بسیار جالب است. در جشنواره اصفهان هم برای فیلم مان چهار اکران در نظر گرفته شده بود اما آنقدر استقبال زیاد بود که ما هر روز در این جشنواره چهار اکران داشتیم و بلیت های هر سئانس به سرعت تمام میشد. تمامی این اتفاقات باعث شدند بدانم که فیلم بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار کرده است و به اکران عمومی و اقبال تماشاگران به آن امیدوار شدم اما انتظار اینهمه استقبال را نداشتم. فیلم ما در کنار فیلم های خوب بزرگسالان و فیلم های کمدی اکران شده است و فروش خوبی دارد که واقعا جای امیدواری است.

سال گذشته فیلم «دزد و پری» را در گروه آزاد اکران کردیم اما در فصلی بد و سئانس های به اصطلاح مرده این فیلم اکران شد و اما با اینحال فیلم به فروش میلیاردی رسید و اگر سالن های بیشتری در اختیار داشتیم بی شک فروش بهتری داشتیم. امیدواریم برای فیلم «دزد و پری۲» که قرار است بعد از «قهرمانان کوچک» اکران شود بتوانیم همین تعداد سالن که فیلم «قهرمانان کوچک» در اختیار دارد داشته باشم.

خداراشکر «قهرمانان کوچک» در تعداد سالن های بیشتری اکران شده که برای یک فیلم کودک اتفاق ویژه ای است. فروش خوب فیلم این پیام را به ما میدهد که اگر فیلم ژانر کودک با وسواس و آینده نگری اکران شود می تواند به فروش خوبی دست پیدا کند. بسیار از فروش بالای فیلم خوشحالم و بیشتر از آن از اینکه کودکان با فیلم ارتباط برقرار کرده اند احساس خرسندی می کنم. در این روزها کلی پیام های تبریک و دلگرم کننده از طرف مردم شنیده و خوانده ام و خستگی کار از تنم بیرون رفته است.

ghahremanan koochak (1) [3]

* فکر می کنید دلیل اصلی اقبال مخاطب به فیلم «قهرمانان کوچک» چیست؟ آیا این موضوع به دلیل فضای شاد و پرجنب و جوش فیلم است یا قهرمان محور بودن فیلم باعث جذب کودکان شده است؟

بنظر من مهم ترین دلیل اقبال مخاطب به فیلم این است که ما همه تلاش مان را کردیم که به کودکان و نوجوانان احترام بگذاریم. قصه مان سرگرم کننده و سرراست است و ریتم فیلم تند و ساختار آن جذاب است. همچنین فیلم دارای ابعاد کمدی است که برای مخاطب کودک و بزرگسال گیراست. درواقع فیلم به نحوی ساخته شده است که برای هر مخاطبی از هر سن و سالی جذابیت داشته باید. در یکی از اکران ها پیرمردی در سالن حضور داشت و همراه بچه ها با فیلم می خندید. ما سعی کردیم اِل مان های جذب مخاطب را در فیلم مان داشته باشم اما در کنار اینها هیچ کار سخیفی انجام ندهیم و به تماشاگرمان کاملا احترام بگذاریم. ما نمی خواستیم برای خنداندن مخاطب متوسل به شوخی های سطح پایین شویم و این یکی از دلایل موفقیت فیلم است. ضمن اینکه فیلم پیام بسیار بزرگی دارد که سعی شده در خلال قصه ای با نشاط تعریف شود و این پیام “حمایت از تولید ملی و کارگران وطن” است. سفره این عزیزان باید باز بماند و این مستلزم حمایت از کالای داخلی است.

* نقش تبلیغات را چقدر در فروش خوب فیلم موثر می دانید؟

طبعا تبلیغات نیز موثر بوده است . فضای مجازی بهترین فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا از آن برای تبلیغ فیلم ها بهره ببریم. من الان سرکار هستم ولی هر چند ساعت یکبار از طریق گوشی ام سایت های فروش بلیت فیلم را چک می کنم تا ببینم فروش فیلم در چه وضعیتی قرار دارد. من سرکارم هستم اما به راحتی می توانم به اطلاعات فروش فیلمم ظرف تنها چند ثانیه دست پیدا کنم. اطلاعات در فضای مجازی با سرعتی عجیب در گردش است و شک نکنید یکی از موثر ترین و حامیان سینماست. ضمن اینکه تلویزیون هم مدتی است تیزر فیلم های سینمایی را پخش می کند که بسیار تاثیر گذار است. البته ما بخاطر کمبود بودجه نتوانستیم بیلبورد داشته باشم و شهرداری از ما حمایت نکرد. با اینحال فضای مجازی، تبلیغات تلویزیونی و البته تبلیغات مردمی باعث شد فیلم به فروش خوبی دست پیدا کند و من و سرمایه گذاران فیلم از آن راضی هستیم.

ghahremanan koochak (2) [4]

* به تازگی و در اکران های عمومی فیلم را با تماشاگران دیده اید و با آنها گپ و گفتی داشته اید؟ واکنش ها چطور بود؟

هفته گذشته چند بار فیلم را با مردم دیدم و هربار جا برای نشستن پیدا نکردم. در سالن شهر فرنگ سینما آزادی من و همکاران ایستاده فیلم را دیدیم. من نیمی از پرده را نمی دیدم اما همان پیرمردی که در صحبت هایم به ایشان اشاره کردم روبروم نشسته بودند و هنگام پخش فیلم می خندیدند و ما هم از دیدن خنده های ایشان و نشاط بچه ها خوشحال بودیم.

اتفاقا با خانواده ای که به همراه دختر کوچک شان برای تماشای فیلم آمده بودند هنگام  خروج از سالن گفتگویی کوتاه داشتم و از دختر خانم پرسیدم که فیلم را دوست داشتند یا نه؟ و ایشان جواب دادند خیلی فیلم را دوست داشتند و پدر و مادرشان گفتند ما بیشتر فیلم را دوست داشتیم (می خندد)

* فکر می کنید فروش خوب فیلم «قهرمانان کوچک» و استقبال مخاطب از آن می تواند در کلیت سینمای کودک و نوجوان هم تاثیر گذار بوده و کارگردانان را به ساخت فیلم در این گونه سینمایی دلگرم کند؟

من فکر می کنم فروش این فیلم اتفاق ویژه ای در سینمای کودک محسوب می شود چراکه فیلم مان را بودجه ای معقول ساختیم و پروداکشن عجیب و غریبی نداشتیم و با کمترین سرمایه توانستیم مخاطب را به سالن سینما آورده و راضی بدرقه کنیم. در چنین شرایطی وقتی تهیه کننده ببیند می تواند به بازگشت سرمایه و سود امید داشته باشد برای سرمایه گذاری در زمینه تولید فیلم کودک راغب می شود. قلبا امیدوارم این اتفاق بیفتد و ساخت فیلم های سرگرم کننده برای کودکان روایج پیدا کند و شاهد تولید فیلم های خوبی برای این قشر سنی باشیم.

شخصا علاقمندم برای بچه ها فیلم های سرگرم کننده و جذاب بسازم. من برای جشنواره های خارجی و هدف ام سرگرم کردن مخاطب در سالن سینماست که حتی در سیمای بزرگسال کشورمان هم رو به فراموشی است. امیدوارم  تولید فیلم های سرگرم کننده برای بچه ها بیشتر شود و کارگردان ها و تهیه کننده ها  بچه ها را فراموش نکنند.