- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مجید انتظامی هنرمندی خودساخته است/ بیان انگیزه‌های ساخت یک مستند

oboist1

امیرصادق محمدی کارگردان مستند سینمایی «اُبوایست» در گفتگو با خبرنگار سوره سینما [1] درباره چگونگی تولید این اثر بیان کرد: بنا به حرفه فیلمسازی ام مدتی به کلاس موسیقی متن که مجید انتظامی تدریس می کرد رفتم و تا قبل از آن او را به واسطه فعالیت های هنری اش می شناختم و آشنایی نزدیکی نداشتم.

وی افزود: این کلاس توجه من را به رفتار و خلق و خوی ایشان جلب کرد و احساس کردم مجید انتظامی ویژگی های منحصر به فردی دارد که برجسته ترین آن خودساختگی است. به نظر من این خصیصه واقعا کمیاب است و معمولا به همین راحتی تبدیل به هنر والا  نمی شود اما او به واسطه سختی هایی که در کودکی کشید و تحمل مشکلات شدید یک دوره بیماری به نگاهی متفاوت در زندگی اش رسید.

محمدی اشاره کرد: با توجه به اینکه او پسر عزت الله انتظامی است اما جالب است بدانید برای رسیدن به جایگاه کنونی اتفاق ویژه ای از سمت پدر برایش نمی افتد و او خودش زندگی را پیش می برد. زمانی که ساخت این مستند برایم مهم شده بود شخصا فکر می کردم پدر تاثیر خاص و شگرفی بر پسرش داشته باشد اما همه چیز بر پایه استعداد و توانایی مجید انتظامی استوار شد. این هنرمند شرایط خوبی برای زندگی در خارج از کشور دارد اما هیچ وقت به آن فکر نمی کند.

وی ادامه داد: علاوه بر همه اینها تواضع مجید انتظامی مثال زدنی است و هیچ ردپایی از غرور در رفتار و منش او دیده نمی شود. اولین ارتباطات هم به واسطه همین خصوصیات شکل گرفت و این انگیزه را در من به وجود آورد که مستندی از زندگی ایشان را جلوی دوربین ببرم. وقتی این پیشنهاد را مطرح کردم ایشان گفت خودت را اذیت نکن من فیلم می خواهم چکار؟ این پاسخ شان از سر تواضع بود و سخت می شد راضی اش کرد.

oboist2 [2]

امیرصادق محمدی اضافه کرد: مستندهای دوستانم را برایش می بردم و ایشان خیلی راحت نظراتش را بیان می کرد. به کار خودمان که رسیدیم من به واسطه سن کم و غرور جوانی اوایل برداشت درستی از این اظار نظر نداشتم اما کم کم احساس کردم چه نگاه عمیقی دارد و اندیشه اش نسبت به تصویر و هماهنگی آن با موسیقی واقعا قابل توجه بود. او همه این اندیشه ها را به راحتی در اختیار ما قرار می داد و فرصت مغتنمی برای استفاده از این دانش بود.

وی همچنین درباره دلیل نامگذاری این مستند با عنوان «اُبوایست» توضیح داد: ساز اصلی مجید انتظامی ابوآ است. ابوآ ادامه سرنای ایرانی است و چون نواختن آن انرژی زیادی از انسان می گیرد در زمره سازهای سخت قرار دارد. این ساز صدای تیزی دارد و همه اعضای ارکستر قبل از اینکه شروع به نواختن کنند ساز خودشان را با ابوآ کوک می کنند. این ساز مثل رهبر می ماند اول او می نوازد و همه با آن همراه می شوند.

محمدی گفت: نوازنده ها می گویند هر نوازنده ای از نظر خلق و خو شبیه سازش می شود و این بین خودشان یک مثل معروف است. ابوایست ها نیز به خاطر ویژگی های این ساز غالبا درونگرا می شوند. این ساز شادی نیست ساز انزوا، ادراک عمیق و درد است. مجید انتظامی هم فردی است که رنج را درک می کند. به هم رسیدن انتظامی و این ساز باعث شد «ابوایست» را انتخاب کنم و سعی کردم ویژگی های ساز را در لایه های زیرین مستند و ارتباطش با سوژه بیاورم.

oboist3 [3]

وی عنوان کرد: به خاطر راضی کردن ایشان و همچنین مسایل مالی تولید این اثر ۵ سال طول کشید و خوشحالم که در جشنواره سینما حقیقت هم پذیرفته شده است. این کار به خاطر ارزش و اعتبار سوژه اش حتما دیده می شود. تا چند ماه پیش شاید دریافت جایزه هم برایم مهم بود اما بعد از بزرگداشتی که برای ایشان برپا شد و این مستند بین اهالی هنر به نمایش درآمد احساس کردم آنچه از خروجی این کار می خواستم را گرفتم.

مستند «اُبوایست» زندگینامه مجید انتظامی را روایت می کند. مجید انتظامی متولد۱۸ اسفند۱۳۲۶درتهران آهنگساز، نوازنده ابوآ و مدرس موسیقی است و از آهنگسازان برجسته سینمای ایران به شمار می آید. او از دههٔ ۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشته است و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلمهای «بای سیکل ران»، «روز واقعه»، «آژانس شیشه ای» و «دیوانه ای از قفس پرید» مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برندهٔ بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر است.