- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نشست نقد و بررسی فیلم «اورسن ولز صحبت می‌کند» برگزار شد/ نقشی شبیه پدرخوانده، حسرت بزرگ ولز

neshat-orson-velz

به گزارش سوره سینما [1]، در ابتدای جلسه میهن‌دوست تأکید کرد: اصلا فکر نکنید که این فیلم فقط با تدوین به دست آمده است. باید دانست که بهترین تدوینگر هم نمی‌تواند با چسباندن چند راش این فیلم را بسازد و این یعنی یک کارگردان خوب در پشت صحنه نشسته است.

میهن‌دوست با اشاره به اینکه فیلم «محاکمه» یک اثر مهم در کارنامه ولز به حساب می‌آید از قلیزادگان در این باره توضیح خواست که چرا در فیلمش به این اثر نپرداخته و او بیان داشت: همه چیز به هدف گذاری اولیه ساخت فیلم برمی‌گردد. ما بر مبنای این تصمیم، بسیاری از آثار را کنار گذاشتیم و اساسا کارنامه ولز به قدری پربار است که انتخاب را بسیار سخت می‌کرد.

امید رنجبر نیز صحبت‌های خود را این چنین آغاز کرد: شاید باید از مخاطب پرسید که حالا بعد از تماشای فیلم به چه اورسن ولزی رسیده است.یعنی او چه فرایندی را طی می کند تا به این سینما برسد؟ولی این فیلم وارد این مباحث نمی شود،چون اگه وارد شود برای مخاطب عام خسته کننده می‌شود. فیلم نیما میخواهد بگوید چه بلاهایی سر یک کارگردان نابغه می‌آید، کسی که زیر بار هر تهیه کننده‌ای نمی‌رود و کار سفارشی انجام نمی‌دهد. این وجه از مستند نیما خیلی جالب است که آیا یک فرد نابغه همیشه راه برایش باز است؟ این فیلم می‌گوید نه و کسی مثل ولز هم مدام در حال مبارزه است و حتی با دیگران مقایسه می‌شود.

در این جلسه همچنین در این مورد سوال شد که چرا نیما قلیزادگان به سراغ منتقد ایرانی نرفته است و او در پاسخ گفت: علت اصلیش این بود که ما با یک نفر مثل ولز مواجه بودیم که کمی خودشیفته است و مجبور بودیم حرف خودش را بشنویم که هم معتبرتر است و هم جذاب تر و کلام پر ابهتی دارد. دیگر آن که او در ایران به جز با فرمان آرا با کس دیگری ارتباطی نداشته است.

رنجبر تأکید کرد که ولز به عنوان سینماگری که همه رشته‌های اصلی را تجربه کرده از وقتی بیشتر به کارگردانی پرداخت دیگر به عنوان بازیگر مطرح نشد و قلیزادگان نیز در ادامه گفت: یکی از حسرت‌های زندگی ولز ایفای نقشی بزرگ و ماندگار همچون پدرخوانده بوده است که فراهم نشد اما من سعی کردم به آرزوی دیگر او توجه نشان دهم. مصاحبه‌ای از او دیدم که در آن گفته بود دوست دارد اگر زمانی در فیلمی به او می‌پردازند، این مستند یک پرتره معمولی و مانند دیگر مستندها نباشد و به همین دلیل، من هم روایتی پراکنده و شلوغ را بر فیلم حاکم کردم، روایتی که درست مثل شخصیت خود اوست.

فیلم مستند «اورسن ولز صحبت می‌کند» از شهریور سال جاری در گروه هنروتجربه اکران شده است.