- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نشست جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شد/ توضیحات طباطبایی‌نژاد برای حذف دو مستند سینمایی

neshast-haghighat-1

به گزارش سوره سینما [1]، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به اینکه پس از یک دهه از عمر این رویداد نقطه عطفی در سینمای ایران به وجود آمده است، گفت: خوشبختانه ما در زمینه مستند هم مسیر را خوب آغاز کردیم هم آثار ارزشمندی ساخته شد که سینمای مستند را به جایگاه خوبی سوق داد. ما در این دوره شعار «مستند برای همه است» را برگزیدیم چون معتقدیم این جشنواره توانسته علاوه بر اهالی سینمای مستند مخاطبانی را به سوی خود جذب کند که در این فضا نیستند.

وی افزود: ما در بخش بین الملل برنامه های مختلفی را مد نظر داریم و سازمان سینمایی راه را برای ما فراهم کرده است. بیش از ۴ هزار فیلم خارجی باز بینی شده که از این تعداد ۲۵ اثر در بخش بین الملل نمایش داده می شود. در بخش ملی هم از ۷۰۰ اثر رسیده ۸۰ فیلم در بخش مسابقه به رقابت خواهند پرداخت. ما در این رویداد میزبان ۶۰ مهمان خارجی خواهیم بود که هر کدام در سینمای مستند دنیا جزو افراد دارای اعتبار و صاحب نام هستند. نشست ها و برگزاری کارگاه های مفید و متنوع از جمله برنامه هایی است که با حضور برخی از این مهمانان در نظر گرفته ایم.

طباطبایی نژاد بیان کرد: تغییری که نسبت به گذشته در سینمای مستند رخ داده اینکه پیش تر مستندها در قالب تلویزیونی جلوی دوربین می رفتند اما امروزه فیلمسازان نگاه شان سینمایی تر شده و آثار مستند را با رویکرد نمایش بر پرده سینما تولید می کنند.

neshast-haghighat-2 [2]

وی ادامه داد: ۲ عنوان کتاب در جشنواره «سینما حقیقت» رونمایی می شود که عبارتند از «روایت آرشیوی» نوشته شیلا برناردو و مجموعه «واقعیت و خیال» که گزیده مقالات استادان سینما و دانشگاهی در حوزه سینمای مستند است. ضمن اینکه امسال شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی  به عنوان پایتخت گردشگری سال ۲۰۱۸ انتخاب شده و این فرصت را غنیمت دانستیم تا با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز مراسم نیکوداشت را در این شهر برگزار کنیم.

دبیر یازدهمین جشنواره «سینما حقیقت» بیان کرد: این نکوداشت برای مصطفی رزاق کریمی و سعادتعلی سعید پور برگزار می شود و ۲۰ مستند از این استان نمایش داده خواهد شد. مثل هر سال تعامل ما با صدا و سیما برقرار است و از شبکه های تلویزیونی و رادیویی این رویداد را پوشش خواهیم داد.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران مبنی بر حذف دو مستند «مثل یک زن» و «خرامان» بیان کرد: هر جشنواره‌ای شرایط و قوانین خود را دارد و فیلمساز هم زمانی که اثرش را به جشنواره می فرستد همه این قوانین را رعایت می کند ما نسبت به سایر جشنواره ها تا کنون مستقل تر عمل کرده ایم و همیشه تلاش مان بر این بود که تا حد ممکن از ایجاد محدودیت برای فیلمساز جلوگیری کنیم چون در شان مستندسازان مان نمی دانیم.

neshast-haghighat-3 [3]

وی اضافه کرد: چندی پیش سازمان سینمایی سیاستی تعریف کرد مبنی بر اینکه از ورود اختلافات سیاسی جلوگیری شود و برای پرهیز از اختلافات جناحی و سیاسی فیلمی که چنین مضمونی دارد، حذف شود به خصوص اگر فیلم درباره شخصیت های زنده و فعال جناحی باشد و فیلم «مثل یک زن» نیز از همین دسته بود. اما فیلم «قائم مقام» با موضوع زندگی آیت الله منتظری از آنجا که ایشان در قید حیات نیستند از چنین مساله ای مبرا خواهد بود.

دبیر جشنواره در رابطه با فیلم «خرامان» نیز گفت: این مستند ۴۰ دقیقه رقص دارد و امکان نمایش نداشت. من در تماس با کارگردان به ایشان گفتم کلیت داستان به گونه ای است که اگر بنا به حذف سکانس ها باشد به محتوا آسیب جدی می زند و ایشان هم پذیرفت.

وی در پایان گفت: ما برای برگزاری این جشن اسپانسر نداریم و صرفا در برخی از بخش ها با نهادهای مختلف همکاری خواهیم کرد اما حامی مالی نداشته و برآورد بودجه مان هم ۲میلیارد تومان است.