- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ایرج محمدی: فرهنگ‌سازی گام اول برخورد با خرید آثار غیرمجاز است

iraj-mohamadi

به گزارش سوره سینما [1]، ایرج محمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون درباره کپی رایت‌های غیرمجاز افزود: راهکارهای مختلفی برای مقابله با کپی رایت‌های غیرمجاز وجود دارد. یکی از راه‌های اساسی و زیرساختی که طبق قانون کپی‌رایت باید صورت گیرد ثبت اثر به نام صاحب آن است.

وی ادامه داد: برخی از هنرمندان فیلم های خود را در جشنواره هایی که در حد یک نمایش است، ارائه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود فیلم در آنجا به نمایش درآید و امکان رایت غیرمجاز آن فراهم ‌شود. اما اگر فیلم ثبت شود و طبق قانون کپی رایت عمل کنیم کمترین آسیب را به دنبال خواهد داشت.

تهیه کننده «شکلاتی» گفت: در دنیایی که فناوری دیجیتالی به صورت گسترده در حال توسعه است یکی از راه های مهم و عمده این است که یک تمهیداتی در نظر گرفته شود تا بتوانیم حساب ویژه ای بر روی VOD داشته باشیم و وزارت ارشاد بتواند با این افراد یک همکاری مستمر داشته باشد و آثار را با قیمت مناسب خریداری کند. در این صورت تهیه کنندگان ترغیب می شوند تا آثار خود را به این شرکت ها ارائه کنند در این صورت می توانیم از قاچاق فیلم جلوگیری کنیم.

محمدی با اشاره به فرهنگ سازی درباره قاچاق فیلم گفت: قاچاق برابر با دزدی است. در فرهنگ دین اسلام نمی توانیم کالای دزدی را استفاده کنیم، زمانی که این موضوع یک فرهنگ شود دیگر کسی به خود اجازه نمی دهد که کالای دزدی را خریداری کند. برخی از خوانندگان ویدئوهایی را ابتدای فیلم های خود گذاشته اند و بیان کرده اند کپی غیرمجاز حرام است. اما این موضوع به تنهایی برای فرهنگ سازی کافی نیست.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلویزیون باید روی فرهنگ سازی آثار غیرمجاز تبلیغ کنند تا کمتر کسی به سمت کپی رایت غیرمجاز برود.