- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رونمایی از مستند «ترخیص» در برنامه «به اضافه مستند»

be-ezafe-mostanad

به گزارش سوره سینما [1] ، در این قسمت و پس از پخش مستند، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی جز هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مهمان برنامه خواهند بود. مهمانان این برنامه هر دو از جامعه‌ی پزشکی هستند و با موضوع اشتباهات پزشکی عده‌ای از پزشکان و تعمیم این موضوع به همه‌ی پزشکان توسط عده‌ای از افراد جامعه سخن خواهند گفت و به مقایسه‌ای جامع بین اشتباهات پزشکی در ایران و در دنیا می‌پردازند. هم‌چنین، محمد تقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این فیلم مستند خواهند پرداخت.

مستند «ترخیص» روایت یک خبرنگار به نام علیرضا وهاب‌زاده از دو سوژهِ بیمار در بخش زنان و زایمان است که با مشکلاتی در بیمارستان و روند پزشکی خود مواجه می‌شوند. طبق بررسی‌های این خبرنگار مشخص می‌شود که روند دادرسی این دو خانواده متفاوت است. همین موضوع باعث می‌شود که او به دنبال سرنخ ماجرا برود و در نهایت متوجه می‌شود که دلیل اصلی این رخداد، فقدان شفافیت در نظام بهداشت و درمان کشور است که مشکلاتی را برای بیماران و پزشکان به همراه دارد. بنابراین، مستند‌ «ترخیص» به واکاوی فقدان شفافیت در نظام بهداشت و درمان ایران می پردازد. علاوه‌بر این، او به دنبال یک تجربه‌ی خارجی در کشور انگلیس می‌رود و متوجه می‌شود که در آنجا نیز چنین اتفاقاتی رخ داده است و آنان تنها راه‌حل رفع این مشکل را شفافیت می‌دانند.

این مستند در شهرهای تهران، مشهد و پاوه تصویربرداری شده است و بیمارستان هایی همچون بیمارستان شریعتی، بیمارستان امام خمینی، بیمارستان آتیه، بیمارستان عرفان و بیمارستان لاله از لوکیشن های آن هستند. علاوه‌براین، شخصیت‌هایی هم‌چون مرضیه وحید دستجردی، قاسمعلی خراسانی، فاطمه نیری، سید رضا مظهری و مهدی ثنایی مقابل دوربین این فیلم آمده اند و پاسخگوی سوالات راوی داستان شده‌اند.

گفتنی است که مستند ترخیص قرار بود در روز یک‌شنبه ۲۹ آذرماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی شود. در حالی که از پیش مجوزهای لازم برای رونمایی این فیلم از مسئولان دانشگاه گرفته شده و توسط مسئولان ذی ربط بازبینی و تایید شده بود به یکباره با فشار وزارت بهداشت مراسم لغو شد. این مستند برای اولین بار در برنامه‌ی این هفته «به اضافه مستند» رونمایی و اکران خواهد شد. این مستند ۴۶ دقیقه‌ای به کارگردانی مهدی انصاری و تهیه‌کنندگی محمدجواد رئیسی توسط موسسه نجوای زلال هنر در سازمان هنری رسانه ای اوج تولید شده است.

برنامه به اضافه مستند با اجرای علی صدری نیا، تهیه کنندگی سید محمدحسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ساعت ۹ و جمعه ۱ دی ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.