- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم عمار برگزار شد/ معرفی برگزیدگان/ پاسداشت امرالله احمدجو

ammar-fest

به گزارش سوره سینما [1]، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با قرائت قرآن توسط فرزند شهید مدافع حرم، داد ا… امیری در فرهنگسرای بهمن آغاز شد.

بنابرین گزارش، در ادامه این مراسم بعد از پخش سرود ملی کشورمان و نمایش کلیپی از اتفاقات هشتمین دوره جشنواره عمار، با اجرای مشترک وحید رضا زاده آذری فرزند شهید رضازاده آذری، از شهدای کارگر و سیدمحمدعلی صدری نیا آیین اختتامیه شروع به کار کرد.

بعد از پخش کلیپی از دیدار دست اندرکاران جشنواره عمار با رهبری در سال ۹۱ و اجرای گروه سرود اسراء اولین بخش اهدای جوایز هشتمین جشنواره عمار برگزار شد.

بنابرین گزارش در بخش نقد درون گفتمانی، هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر «حرام می خوریم؟!» به کارگردانی آقای «هادی محمدی نسب» و آقای «سوخت ما سوخت» به کارگردانی«یاسین خوش آمد زهی» و«ترخیص» به کارگردانی آقای «مهدی انصاری»، لوح افتخار این بخش را به اثر «میراث آلبرتا۳» به کارگردانی آقای «حسین شمقدری» اهدا کرد.

شب انتقاد کارگردان انقلابی از صدا و سیما

حسین شمقدری، کارگردان میراث آلبرتا ۳، بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در روزهای پر التهاب جامعه گفت: علمکرد صدا و سیما در این دوران عملکردی بچگانه است و خبری از وقایع این روزها در شبکه خبر نیست.

وی با بیان اینکه این روزها جوانان بسیاری در جشنواره عمار و دیگر نهادهای انقلابی در حال فعالیت هستند، تأکید کرد: متأسفانه همچنان مدیران شبکه خبر را مدیرانی میانسال تشکیل می دهند.

وی با بیان این‌که ما تربیت می شویم تا با رسانه های خود یار امام زمان(عج) باشیم اظهار داشت: انشا الله ظهور نزدیک است.

همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «تلکه» به کارگردانی آقای «مسعود کارگر» و «فروشنده» به کارگردانی آقای «علیرضا بوالی»  اهدا کرد. جایزه ویژه بخش مستند نقد درون گفتمانی هم به اثر «زمستان یورت» به کارگردانی «میلاد میرزا باقری» اهدا شد.

جشنواره عمار به ما جسارت داد

علیرضا بوالی، کارگردان مستند فروشنده، با بیان این که جشنواره عمار به ما جسارت داد تا اگر صدا و سیما نیز به اثرمان توجه نکرد، اثرمان دیده خواهد شد، گفت: اکران های مردمی عمار بزرگترین نعمت برای فیلمسازان است و اثر من به همین واسطه در بیش از ۱۰۰ دانشگاه و ۱۰۰۰ مسجد اکران شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم صدا و سیما جسارت داشته باشد و آثاری که به بصیرت گری و روشنگری مردم کمک می کند را حمایت و پخش کنند.

زمستان یورت، صدای کارگران مظلوم

میلاد میرزا باقری، کارگردان مستند زمستان یورت نیز بعد از دریافت جایزه خود با بیان این که خوشحالم که با این مستند توانستم صدای کارگران مظلوم معدن یورت باشم، تصریح کرد: اگر تریبون های نماز جمعه و صدا و سیما تریبون مظلومیت کارگردان ستمدیده بودند، شاید امروز آن ۴۳ شهید معدن یورت در کنار ما بودند به واسطه تولید ملی از آن ها تقدیر می کردیم.

برگزیدگان این بخش جوایز خود را از دست خانواده جانباختگان معدن یورت؛ دامن‌زن، خانواده مجاهدی و خانواده شهید مدافع حرم، دادا… امیری دریافت کردند.

در بخش «مدافعان حرم»، هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر «زخم صلیب» به کارگردانی آقای«محمد صالحی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «رویای خلافت» به کارگردانی آقای « سید مجتبی خیام الحسینی» و  «بابایی» به کارگردانی آقای «مظفر حسین‌خانی هزاوه» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر « فرزند ایران » به کارگردانی آقای « عارف جعفری چگنی » تقدیم کرد.

اهدای فانوس بخش مدافعان به مردم سیستان

عارف جعفری چگینی، کارگردان مستند فرزند ایران با بیان این که رسالت ما و رسانه در این روزها گریز از تهران و توجه به نقاطی نظیر سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط محروم کشور است، اظهار داشت: من این جایزه را به مردم این خطه تقدیم می‌کنم.

مظفر حسین خانی، کارگردان مستند بابایی با اشاره به موضوع این فیلم که در مورد یکی از شهدای مدافع حرم است، خاطرنشان کرد: تنها سازمانی که از ساخت این فیلم حمایت کرد صدا و سیما بود و در انتقادات امشب جشنواره عمار از صدا و سیما من از آن ها تشکر می کنم.

در بخش «جنگ نرم»، هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر « محرمانه کولا» به کارگردانی آقای« لقمان یدالهی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «تله اسکرین» به کارگردانی آقای «مصطفی حریری» اهدا می‌کند.

هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «پرزیدنت آکتورسینما» به کارگردانی آقای «محمدرضا بورونی» اهدا کرد.

بنابرین گزارش بعد از تقدیر از برگزیدگان این چند بخش، با پخش کلیپی و معرفی «موزائیک مرگ بر امریکا» به عنوان یکی از هدایای مردمی جشنواره، این هدیه ویژه به محمدرضا بورونی، کارگردان مستند «پرزیدنت آکتور سینما» تعلق گرفت.

در بخش «بیداری اسلامی و جهانی» هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر « نار و انار» به کارگردانی آقای« حیدر بنی حمزه»؛ لوح افتخار این بخش را به اثر « قصر قند» به کارگردانی آقای «محسن اسلام‌زاده» و «حرمان» به کارگردانی آقای «حمید عبداله‌زاده» تقدیم کرد. هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «با صبر زندگی» به کارگردانی آقای «وحید فراهانی» اهدا کرد.

براساس این گزارش، دومین هدیه مردمی هشتمین جشنواره عمار که عروسکی از شهر فوعه سوریه بود، به وحید فراهانی کارگردان مستند «با صبر زندگی» تعلق گرفت. «با صبر زندگی» روایت تبادل مردم محاصره شده فوعه و کفریا با اسرای داعشی است که با بمبگذاری داعش، به یک تراژدی تبدیل می شود.

نامه ای نیز به همراه این عروسک از طرف «رجا قیشانی»، یکی از اهالی فوعه خطاب به وحید فراهانی، کارگردان مستند و اهالی رسانه ارسال شده بود که در این مراسم قرائت شد، متن نامه به صورت زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

من «رجا بشار قیشانی» از اهالی فوعه تحت محاصره متولد ۲۰/۱۰/۱۹۸۶ مادر ۴ کودک به نامهای احمد، کریم، ریان و حمزه هستم؛ همسرم «احمد بیرقدار» همچنان در فوعه مظلوم در محاصره است و همچنان مسلحین اجازه رسیدن کمک ها به کودکان و بزرگسالان نمی دهند و مشکلات در آنجا غیرقابل توصیف است و از رسیدن شیر، پوشک، سوخت و … جلوگیری می کنند و ظلم بسیاری به اهالی کفریا و به خصوص فوعه می شود.

وقتی که از این دو شهر محاصره شده خارج شدیم سخت تر و قهرآمیزتر از محاصره بود و کودکان مصیبت های بزرگی دیدند از جمله در الراشدین که ۱۲۰ نفر قربانی شدند؛ آن لحظه صحنه خیلی تاسف برانگیزی بود؛ در آن زمان ۵ ماهه باردار بودم و بعد که به سمت راشدین حرکت کردیم و بعد از دیدن کشتار انسان های بی گناه و ربودن زنان و کودکان به مقصد رسیدیم و در همه این مسیر کارگردان و تصویربردار ایرانی با ما در اتوبوس ها بودند و لحظات سختی که در زمان انفجار شاهد بودیم را به تصویر کشیدند و بعد از گذشت ایامی فیلم آن کارگردان ایرانی را دیدم و از اینکه فیلمساز ایرانی برای رساندن صدای مظلومان به گوش جهانیان تلاش کرده خوشحال شدم.

و من از وحید فراهانی کارگردان به خاطر کار بزرگش که سعی کرد صدای مصائب اهالی مظلوم فوعه و کفریا که تحت ستم جبهه النصره و داعش بودند را به گوش جهان برساند تشکر می کنم و از همه خبرنگاران و روزنامه نگاران می خواهم که تلاش کنند تا چهره حقیقی مصائب مردم مظلوم را ارائه دهند همانگونه که خبرنگاران ایرانی و حزب الله اینگونه عمل کردند.»

وحید فراهانی، کارگردان مستند با صبر زندگی، پس از دریافت جایزه ویژه خود، اظهار داشت: این روزها ثانیه شماری می‌کنم که جبهه مقاومت به سمت فوعه و کفریا حرکت کند و ما نیز پشت سر آن ها برویم و رشادت این عزیزان و مظلومیت شیعیان این منطقه را ثبت و ضبط کنم.

جنگ اقتصادی را دریابیم

رضا برجی، از داوران بخش جنگ نرم هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به بخش اقتصاد مقاومتی جشنواره عمار اشاره کرد و افزود: تبریز به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ شناخته شد و لباسی که من به تن دارم کار ترک روستای کندوان تبریز است و می خواهم بگویم که بیاییم که از کار تولید کنندگان داخلی استفاده کنیم.

وی با بیان این که به جای کارهای ترک ترکیه بیایید از تولیدات داخلی حمایت کنیم، تصریح کرد: جنگ اقتصادی به مثابه جنگ سخت است و جنگ فرهنگی است و ما باید به عرصه اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم و در همانند مقابله با تهاجم فرهنگی به مقابله با تهاجم اقتصاد مقاومتی بپردازیم.

در ادامه این برنامه، محدرضا شهبازی از طنزپردازان کشور، استندآپ کمدی خود را درباره اتفاقات اخیر اجرا کرد.

بنابرین گزارش، با اعلام مجری برنامه، بخش دوم اهدای جوایز با معرفی و تقدیر از برگزیدگان بخش‌های «پویانمایی و موشن گرافی»، «جبهه فرهنگی و سبک زندگی» و «تاریخ معاصر» با حضور داوران و خانواده شهید سید مصطفی حسینی، شهید مرتضی غفوری، برادر شهید شهریاری، همسر شهید رضازاده و پدر شهیدان ابوالمعالی برگزار شد.

در بخش «پویانمایی و موشن گرافی»، هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر «خاطرات و مخاطرات» به کارگردانی آقای«میثم حسینی» و اثر «شاه رفت» به کارگردانی آقای«مرتضی جعفرقلی زنجانی»  لوح افتخار این بخش را به اثر «رئیس» به کارگردانی آقای «احسان سنایی راد» اهدا کرد.

براساس این گزارش، در بخش «پویانمایی»، هیئت داوران ضمن تقدیر از پویانمایی «رقص شمشیر» به کارگردانی آقای «وحید مباشری» به دلیل بیان روان قصه در عین سادگی  فرم و ساختار و پویانمایی «ترامپت» به کارگردانی آقای«رسول آذرگون» به خاطر فضاسازی  و شخصیت سازی جذاب، لوح افتخار این بخش را به اثر «صفر در سفر» به کارگردانی آقای «موعود شیخ بهائی» به دلیل ایجاد  فضای شاد و مفرح برای بیان موضوع اقتصاد مقاومتی  اهدا کردند.

بنابرین گزارش، هیئت داوران در بخش «جبهه فرهنگی و سبک زندگی»، ضمن تقدیر از اثر «زنگ کار » به کارگردانی آقای « هاشم مسعودی» به دلیل تشویق نوجوانان به کار و تقویت فرهنگ اتکا به خود که از مسائل مهم و دارای اولویت است و « امید در برزخ»  به کارگردانی آقای«رضا سورانی » به دلیل معرفی یک نمونه موفق از پرداختن به آسیب های اجتماعی و ارائه راه حل این مشکل؛ لوح افتخار این بخش را به اثر «بار دیگر زندگی » به کارگردانی آقای «  امید مدحج » به علت روایتی هنری و خلاقانه از اردوهای جهادی تقدیم کرد.

همچنین؛ هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر « فرج الله سلحشور» به کارگردانی آقای « محمد سعید غدیریان » به دلیل روایتی موجز  و مکفی از زندگی یک قهرمان فرهنگی انقلاب و نسبت فرم و محتوای مناسب  اهدا کرد.

بنابرین گزارش، لوح هنری  این بخش، با توجه به موضوع به روز و مبتلا به و ساختار قوی به دو اثر «من می مانم» و «در آستانه فصل سرد» به کارگردانی خانم «فاطمه مرزبان» اهدا می شود.

هیئت داوران هشتمین جشنواره عمار، در بخش «تاریخ معاصر»، ضمن تقدیر از اثر « میرزا جواد» به کارگردانی آقای «سعید فرجی» و «تختگاه هیچکس» به کارگردانی آقای«مجتبی غفوری» و «گیلن باره» به کارگردانی آقای«داوود مرادیان» و «عبور ناممکن» به کارگردانی آقای «سید مسعود امامی» لوح افتخار این بخش را به اثر «از فوتبال تا پیروزی» به کارگردانی آقای «محمد حسن یادگاری» اهدا کرد.

همچنین؛ هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «اولین برخورد» به کارگردانی آقای «حمید رضا حیدری» تقدیم کرد. جایزه ویژه این بخش هم به اثر «قائم مقام » به کارگردانی آقای «سید محمد علی صدری نیا » اهدا شد.

انشاء الله راوی فتح قدس باشیم

حمیدرضا حیدری، کارگردان مستند اولین برخورد اظهار داشت: امیدوارم آن روزی که بچه‌های رسانه انقلاب فتح قدس را روایت می کنند ما نیز از راویان این فتح بزرگ باشیم.

بستن راه نقد تبعات مخربی به همراه خواهد داشت

محمدحسن یادگاری، کارگردان مستند فوتبال تا پیروزی نیز با بیان این که با ساخت این مستند می‌خواستم بگویم که همه با هم با هر اختلاف نظری باید ایران را بسازیم، اظهار داشت: من از مسئولان فرهنگی می‌خواهم به ما اجازه دهند که نقد کنیم؛ چرا که اگر ما نقد نکنیم افرادی از بیرون ما را نقد می‌کنند و آن نقد ممکن است به گونه ای باشد که تبعات مخربی برای کشور به همراه خواهد داشت.

با تشکر از یوسف نادری منش تهیه کننده این اثر اظهار داشت: هنرمندان انقلابی باید اثری خلق کنند که در جامعه ماندگار باشد.

بنابرین گزارش، هدیه مردمی هشتمین جشنواره عمار در این بخش که چفیه شهید رسول خالقی پور بود بعد از پخش کلیپی در معرفی این هدیه ویژه، به «سیدمحمدعلی صدری نیا» کارگردان مستند «قائم مقام» اهدا شد.

این هدیه ویژه توسط مادر شهیدان خالقی پور به این کارگردان جوان تقدیم شد. این هدیه ویژه سال گذشته در هفتمین دوره جشنواره عمار به ابوالقاسم طالبی اهدا شده بود.

مادر شهیدان خالقی پور در این بخش سخنانی گفت: همه ما هوشیار هستیم و می دانیم که دشمنان کشور هیج غلطی نمی توانند انجام بدهند. آن جرسومه ای که خودباخته بود و پرچم ایران را پایین کشید موجب شد تا دل همه خانواده های شهدا به درد بیاید و خون شود.

بعد از خون شهدا قداست ما پرچم ایران است. زیرا ما فرزندان شهید خود را که غسل بی کفن بودند را در پرچم ایران پیچاندیم و به خانه ابدی خود فرستادیم.

اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه میدادند ما خانواده های شهدا او را سر جای خودش می نشاندیم. ما به خاطر رهبری ساکت ماندیم اما از مسئولان درخواست می کنیم تا آنها را مجازات کنند که اگر اینگونه نشود قلب های سوخته ما التیام نخواهد یافت.

مزیت اصلی مستند قائم مقام صداقت در روایت بود

محمدعلی صدری نیا، کارگردان مستند قائم مقام، پس از دریافت جایزه چفیه شهیدان خالقی پور که از مادر این شهیدان دریافت کرد، اظهار داشت: این چفیه با ارزش ترین هدیه ای است که دریافت کرده ام و امیدوارم که دعای خیر همه مادران شهدا بدرقه کار ما باشد و دعا کنید برای ما که اخلاص فرزندان شهید شما را داشته باشیم.

وی با بیان این ساخت مستند قائم مقام حاصل تلاشی تیمی است، اظهار داشت: ساخت این مستند سال ها زمان برده است و در طول این ۴۰ روزی که از زمان ساخت مستند گذشته، بازخوردهای بسیاری به ما رسیده است که بعضاً نقاط فرمی خوب کار هم در این میان بوده است اما من می خواهم بگویم که مزیت اصلی کار ما صداقت در روایتمان بود و ما تلاش کردیم در مستند قائم مقام تاریخ را صادقانه روایت کنیم.

عملکرد صدا و سیما به سبب دستور شورای امنیت ملی است

عباس سلیمی نمین، داور بخش تاریخ معاصر جشنواره عمار در سخنانی گفت: انتقادی که در این جلسه توسط یکی ازدوستان به عملکرد صدا و سیما درمورد نحوه پوشش وقایع اخیرکشور مطرح شد وارد نیست. در حقیقت این سخنان را ظلمی بر علیه صدا و سیما ارزیابی کردم.

علت تاخیر رسانه ملی در عدم پوشش وقایع اخیر تصمیمی بود که توسط شورای عالی امنیت ملی کشور گرفته شده بود و انتقاداتی که در این برنامه بیان شد خیلی دقیق نبود.

براساس این گزارش، در ادامه آیین اختتامیه هشتمین جشنواره عمار، جایزه شهید سیاح طاهری که از طرف دبیرخانه جشنواره به اکران کنندگان مردمی اهدا می شود، با قرائت پیام شفاهی رهبری به اکران کنندگان و تشویق ممتد حاضران برای ۱۵ هزار اکران کننده مردمی عمار به خانم اکرم حیدری به نمایندگی از اکران کنندگان مردمی شهر نهاوند همدان اهدا شد.

پیام شفاهی رهبر انقلاب خطاب به اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار نیز به شرح زیر خوانده شد: «کار باارزشی است چون اگر چنانچه اینها نباشند، کسی که تولید می کند کارش بی فایده خواهد بود. اینها کسانی هستند که به کار فایده می بخشند. پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶ – سیدعلی خامنه ای»

اکرم حیدری اکران کننده مردمی عمار نیز بعد از دریافت جایزه شهید سیاح طاهری در سخنانی گفت: از دستندرکاران و مسئولان برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار تقدیر و تشکرمیکنم و به نمایندگی از اکران کنندگان مردمی قول میدهیم تا تمام تلاش خود را انجام بدهیم که آثار این جشنواره هرچه بیشتر و بهتر دیده شوند.

پدر شهید ابوالمعالی نیز پس از اهدای جوایز در سخنانی گفت: دوستی به نام سلیمان الکولی اهل ساحل عاج داشتم که در سفری به ایران آمده بود. او با دستان باز نماز می خواند و به همین دلیل با خودم فکر میکردم که به ما شیعیان نزدیک است.

وی افزود: از او پرسیدم از شیعه چه میدانی که پاسخ داد امام خمینی. بعد از مدتی دوباره او را دیدم و به من گفت شیعه شده است. بعد ازمدتی در سایت های مقاومت و دشمنان مقاومت خبری را مشاهده کردم که نوشته بودند سلیمان الکولی در کشور سوریه به شهادت رسیده است. نکته جالب اینکه بر روی کفن خود نوشته بود فدای حضرت زینب.

پاسداشت ویژه امرالله احمدجو

بنابرین گزارش، در ادامه اختتامیه جشنواره عمار، کلیپ مربوط به پاسداشت ویژه امرالله احمدجو، کارگردان آثاری مثل «روزی روزگاری»، «تفنگ سرپر» به نمایش درآمد.

در ادامه با حضور خانواده شهیدان رحیمی، بابایی، قنبری، سنگین، یزدانی و محمد فیلی، صدرالدین حجازی، هوشنگ توکلی، محمدحسین نیرومند، عباس سلیمی نمین و بیژن نوباوه از امرالله احمدجو تقدیر و تجلیل شد.

امرالله احمدجو پس از دریافت فانوس جشنواره عمار اظهار داشت: صادقانه عرض می کنم که خود را قابل این همه لطف نمی دانم و خوشحالم که امروز بین شما علاقمندان سینما هستم.

وی با بیان اینکه کشور ما از جهت مطالعه وضع فقیرانه ای دارد خاطرنشان کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار سطح فرهنگ کشور را تا حدودی ارتقاء بخشیده است.

احمدجو با بیان اینکه از روزی که با دوستان جشنواره عمار آشنا شدم شور و شعف خاصی در من ایجاد شده است گفت: جوانان تازه کار نیاز دارند تا آثارشان دیده شود و این جشنواره محفلی برای رسیدن به این مهم است.

وحید جلیلی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی با تقدیر از کسانی که در جشن هنر انقلاب حاضر شدند گفت: در دوره های گذشته سعی کردیم از چهره های مردمی  برجسته عرصه فیلمسازی تقدیر کنیم که ازجمله اینها می توانیم به امیر قویدل، میرباقری، سلحشور، ده نمکی، طالبی، جعفری جوزانی و حسین زندباف اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امشب بنا داریم به پاس خدمتی که امرالله احمدجو در خدمت به سینمای مردمی انجام داد از این کارگردان باسابقه سینمای ایران تشکر کنیم اظهار داشت: احمدجو با نگاه دقیق مردم شناسانه تاریخ پرفراز و نشیب ملت را روایت کرد.

او در ادامه اظهار داشت: اگر ما امثال احمدجو در جامعه فراوان داشتیم بهتر و سریع تر به سمت جامعه آرمانی پیش می رفتیم و این تقدیر امروز جشنواره عمار کمترین کاری است که می توانیم از این کارگردان سینمای مردمی داشته باشیم.

جلیلی در پایان تصریح کرد: حیف است کشوری که این همه تاریخ وفرهنگ به این قدرتمندی دارد از تماشای آنها محروم شود و این فضای غنی سنتی چیزی بود که درکارهای احمدجو مشاهده می شد.

بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم، پذیرایی ویژه برنامه که کلوچه «بسراق» بود در میان حاضران توزیع شد. این پذیرایی توسط خانواده شهدای مدافع حرم و بانوان فعال فرهنگی شهر صفادشت البرز تهیه شده بود.

در ادامه علی زکریایی برای اجرای استندآپ کمدی خود درباره اتفاقات و اغتشاشات اخیر به روی سن آمد.

جوایز اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

بنابرین گزارش، در بخش بعدی اهدای جوایز اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، برگزیدگان بخشهای «اقتصاد مقاومتی»، «ملت قهرمان» و «داستانی» با حضور خانواده شهیدان صابری،حمیدی، حسین روزی، برادر شهید وزوایی، حاج حسینی و داوران؛ حسن عباسی، مرتضی فیروزآبادی، شهریار بحرانی و سعید مستغاثی  معرفی و تقدیر شدند.

در بخش داستانی، هیئت داوران در بخش فیلم کوتاه؛ ضمن تقدیر از اثر «همکلاسی» به کارگردانی آقای«مجتبی حیدری»، لوح افتخار این بخش را به اثر « سِلفی سَلَفی»  به کارگردانی آقای «سید مهدی میرغیاثی» و اثر «صداها» به کارگردانی«محمدحسین امانی» اهدا کرد. همچنین؛ فانوس این بخش را به اثر «مادر» به کارگردانی آقای «رضا زهتابچیان» تقدیم کرد.

در بخش فیلم نیمه بلند؛ هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر «سر به راه» به کارگردانی آقای «امیر داسارگر»؛ لوح افتخار این بخش را به اثر « خانه پنجم» به کارگردانی خانم«رضوانه فتحی» اهدا کرد. همچنین؛ فانوس این بخش را به اثر « بعد از ظهر » به کارگردانی آقای «امیر عباس ربیعی» اهدا شد.

بنابرین گزارش، در بخش فیلم بلند؛ هیئت داوران لوح افتخار این بخش را به اثر «ساحل امن» به کارگردانی آقای «کرامت پور شهسواری» اهدا کرد. همچنین؛ فانوس این بخش به اثر «خیال نقش» به کارگردانی آقای «احمد فیضی»  اهدا شد.

در این بخش، هیئت داوران لوح افتخار بازیگری را به آقایان «سامان غنائمی» در مجموعه آثار داستانی و «مانی رحمانی» برای فیلم داستانی «خیال نقش» تقدیم کرد.

بنابرین گزارش، در این بخش با اعلام مجری برنامه، هدیه مردمی و ویژه این قسمت از طرف خانواده شهید عباس خدری به فیلم داستانی «اشنوگل» به کارگردانی مشترک «هادی حاجتمند و علی سلیمانی» تقدیر شد.

بر اساس این گزارش، در بخش «ملت قهرمان»، هیئت داوران هشتمین جشنواره عمار، ضمن تقدیر از اثر «روایت ریحانه» به کارگردانی آقای«روح الله کاظمی‌زاده»،اثر «جستجوی مطلق» به کارگردانی آقای «علی کیوان» و اثر «فاطمه» به کارگردانی خانم «معصومه نورمحمدی»؛ لوح افتخار این بخش را به اثر «بابا آب داد» به کارگردانی آقای «روح الله فخرو» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران، فانوس این بخش به اثر «نشانی» به کارگردانی آقای «اصغر بختیاری» تعلق گرفت.

بر اساس این گزارش، هیئت داوران بخش اقتصاد مقاومتی ضمن تقدیر از اثر «بازی در مسکو» به کارگردانی آقای«محسن مقصودی»، اثر «دشت آدمخوار» به کارگردانی آقای «مصطفی شبان»، اثر «تجارت ابدی» به کارگردانی آقای«محسن نقی زاده» و اثر «من می‌مانم» به کارگردانی خانم «فاطمه مرزبان»؛ لوح افتخار این بخش را به اثر «عالی‌نسب» به کارگردانی آقای «مهدی عوض‌زاده» و اثر «جوهره» به کارگردانی آقای «داوود شیخ» و اثر «حاصل فصل من» به کارگردانی آقای «امیر نصیری» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران، فانوس این بخش به اثر «کارخانه جهان» به کارگردانی آقای «مصطفی رمضان خانی» اهدا شد.

بنابرین گزارش، جایزه ویژه «نشان مردمی استقلال» هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور خانواده شهدای هسته ای، پدر شهید احمدی روشن، برادر شهید شهریاری و خانواده شهیدان ملکی، باغبانی، زرچینی، علی محمدی، سیدخدا موسوی، نشان مردمی استقلال جشنواره به خانم سلیمه نصیری، قهرمان مستند «حاصل فصل من»؛ محمود بارانی، قهرمان مستند «دشت آدمخوار»؛ علی بیات، بهرام کرمی و حاجت نجفی به نمایندگی از پنج قهرمان مستند «ید واحد» و محمدعلی هاشمی، قهرمان مستند «ز مثل…» تقدیم شد.

پدر شهد احمدی روشن در انتهای این مراسم درسخنانی گفت: از دوستان و عزیزانی که باعث و بانی برگزاری این مراسم خیر شدند تقدیر و تشکر می کنم. چند وقت پیش در شبکه افق یکی از نمایندگان مجلس حضور پیدا کرد و در سخنان خود موضعی را گرفت که نتیجه آن حمایت از دولت بود. این نماینده مجلس از برجام نافرجام حمایت کرد اما ما آن را جز خیانتی به ایران نمی دانیم.

وی افزود: این نماینده مجلس پس از یک ساعت صحبت در تلویزیون درمورد برجام، آن را حاصل خون شهدا دانست. اما به نظرم این سخیف ترین و بدترین سخنی بود که او تا امروز بر زبان خود آورده است.

پدر شهید احمدی روشن ادامه داد: از همه حاضران و هنرمندان این مراسم دعوت میکنم که سری به محل زلزله زده سرپل ذهاب بزنند و مظلومیت مردم آنجا را مشاهده کنند و ببینند که بعد از ۵۰ روز از این مشکلی که برای آنها ایجاد شده هنوز هیچ کمکی به آنها نشده است و در چادرهای خود بسر می برند و سرما و گرما را تحمل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر عمدا امکاناتی به آنها داده نمی شود امیدوارم که مسئولان و مسببان آن دچار سرنوشتی از طرف خداند شوند که کسی نداند در کجا از دنیا رفته اند.

پدر احمدی روشن تصریح کرد: آنها از همین مردم رنج کشیده رای گرفتند حالا آن مقام مسئول با ماشین زده گلوله و محافظان فراوان به میان آنها آمده است. از آن طرف هم شخصی دیگر با کفش خود وارد چادر مردم رنج کشیده آنجا شده است.

بنابرین گزارش، در ادامه این مراسم، گروه سرود اسرا برای اجرای دوم خود، با عنوان «لطف کبریا» به روی سن حاضر شد.

پایان بخش آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ترانه «داستان سیزده» با اجرای مشترک علی نصیرنژاد و مجتبی الله وردی بود که برای اولین بار در این مراسم رونمایی شد.

علی نصیرنژاد، بعد از اجرای خود در سخنانی گفت: ترانه داستان سیزده کار تاریخی بود که از دوران رضاخان قلدر شروع می شود و تا انقلاب ۱۳۵۷ ادامه پیدا می کند.

وی افزود: قسمت پاپ این ترانه حاصل تلاش جمعی بود. همچنین کار آهنگ سازی آن را من انجام دادم. در حقیقت این کاردر مدت زمان دو روز ساخته شده است.

نصیرنژاد ادامه داد: پیام این ترانه باید به گوش تمام افرادی برسد که فریب خوردند و به خیابان ها ریختند. آنها باید بدانند که پای درخت انقلاب چقدر خون ریخته شده است تا انقلاب به اینجایی که هست برسد.

وی تصریح کرد: رسیدن این کار آن هم در مدت زمان دو روز بیشتر به خاطر دیدارروز گذشته ما با رهبر انقلاب اسلامی بود.

الله وردی نیز در ادامه در سخنانی گفت: ترانه داستان سیزده خیلی زود و سریع ساخته شده است. امیدوارم که از شنیدن آن لذت برده باشید.