- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

شاهین امین: حضور در جشنواره فیلم فجر نباید سهمیه‌بندی باشد

shahin-amin

به گزارش سوره سینما [1]، شاهین امین درباره اینکه امسال بیش از نام فیلمسازان، به کیفیت آثار و تحویل به موقع آثار روی دبیرخانه جشنواره تأکید شده است، به ستاد خبری جشنواره گفت: این موضوع  که اساسا جشنواره سهمیه‌بندی نیست و قرار نیست صرفا کسی که فیلم‌های زیادی ساخته، در جشنواره حضور داشته باشد، کاملا درست است. ملاک، کیفیت فیلم‌هاست و باید برای تعداد فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر بر اساس آئین‌نامه محدودیت قائل شد و یک ظرفیت مشخص را برای آن در نظر گرفت که امسال با پذیرش ۲۲ فیلم داستانی، این اتفاق رخ داده است.

او در ادامه تأکید کرد: آنچه به جشنواره تشخص می‌بخشد، رعایت قاعده و قانون است و امیدوارم همانند سال‌های قبل به تعداد آثار اضافه نشود، تعداد فیلم ها ۲۵ فیلم باقی بماند و شاهد اضافه شدن بخش مرور و رزرو و… نباشیم. البته این نکته همیشه وجود داشته که همیشه یکسری اسامی برای جشنواره جذابیت مضاعف ایجاد می‌کند و می‌توان بر حسب سابقه برای این نام‌ها نوعی ارفاق در نظر گرفت.

این منتقد با اشاره به این که حضور در جشنواره از جنبه ایجاد فضا به فیلم‌ها بهره می‌رساند اما تعدد اکران فیلم‌ها می‌تواند به ضرر اکران عمومی آثار باشد، اضافه کرد: وقتی به جدول گیشه سینماها در یک سال سینمایی نگاه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که پرفروش‌های هر سال، فیلم‌هایی بوده‌اند که در جشنواره حضور نداشته‌اند، چرا که دیده نشده‌اند.

امین افزود: باید به این نکته توجه کرد که قرار نیست همه مردم فیلم‌ها را در جشنواره ببینند. مردم قرار است در طول سال فیلم‌ها را در سینماها تماشا کنند تا سینما رونق داشته باشد پس نباید کاری کنیم که اصطلاحا فیلمی بیات شود. به نظرم با تعداد سانس‌های زیاد اکران در جشنواره فیلم فجر و در پی آن، نمایش‌های متعدد بعدی در حوزه هنری و ارشاد و… خواسته یا ناخواسته فیلم‌ها را بیات می کنیم. یک عده فیلم‌ها را می‌بینند، درباره‌شان می‌نویسند و چون این فیلم‌ها را در یک زمان کوتاه مدت می‌بینند، اغلب نقدها و نظرات، عصبی و شتابزده است.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود.