- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تخلف بنیاد شهید و موسسه سیاحتی کوثر در واگذاری سینما «ایران» اصفهان به بخش خصوصی

iran-esfehan

به گزارش سوره سینما [1]، در حالیکه بعد از پردیس سینمایی «چهارباغ» و بازسازی و نوسازی آن توسط حوزه هنری و رونق چند برابری این مرکز سینمایی اصفهانی‌ها منتظر خبرهای خوب از سینما ایران بودند عده ای ناشناس در اقدامی ناگهانی دست به تخریب این سینما زدند. اتفاقی که با بررسی مشخص شد که موسسه سیاحتی کوثر از موسسات وابسته به بنیاد شهید خلاف حکم صریح رهبری اقدام به واگذاری این سینما به بخش خصوصی کرده است. آن هم سینمایی که قدمت زیادی در این شهر دارد و به گفته کارشناسان در زمان خود، بزرگترین سینمای شهر اصفهان محسوب می‌شده است، سینمایی که انتظار می رفت پس از واگذاری به حوزه هنری همچون پردیس «چهارباغ» دوباره به پایگاه مردمی برای مشتاقان سینمایی اصفهان بدل شود.

تاریخ سینمای اصفهان روزهای خوب و بدی را به خود دیده است، روزهای روشن و تاریک زیادی وجود داشته، روزهایی که سینماها تخریب و یکی پس از دیگری تعطیل می‌شدند و تنها سینماهای اصفهان به «سپاهان»، «ساحل» و «قدس» خلاصه می‌شد.

روزهایی که تنها غبار کهنگی بر سینماهای اصفهان پهن بود و این غبار با تلاش‌های زیاد از بین رفت. این غبار کهنگی توسط دستوری مبنی بر اینکه سینماهایی که تعطیل و نیمه تعطیل کشور که به‌نوعی مسکوت مانده‌اند باید به حوزه هنری واگذار شود که در اصفهان سینما فلسطین، ساحل، خانواده، ایران، همایون (۲۲ بهمن)  و اندیشه جزو این دسته سینماها قرار گرفته است.

iran-esfehan2 [2]

از این دستور چند سال می‌گذرد و این در حالی است که حوزه هنری اصفهان تاکنون سینماهای ساحل، فلسطین و خانواده سابق (پردیس چهارباغ) را گرفته و سایر سینماها هنوز در پیچ خم مراحل اداری مانده است.

پس از این واگذاری سینماها تجهیز شد و این در حالی بود که بخش‌هایی از سینما ایران سال گذشته تخریب شد و جنبه رسانه‌ای به خود گرفت، با وجود اینکه قرار بود این سینما بازسازی و به عنوان سینما باقی بماند اما حرف‌هایی مبنی بر ایجاد بانک و حتی مجتمع نیز زده شد.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان گفت: صبح روز گذشته افرادی مدعی فرهنگ به عنوان نماینده یکی از بانک‌ها به شکل غیرقانونی اقدام به تخریب بخش‌هایی از سینما ایران کردند. سینما ایران با توجه به وسعت و مکان یکی از بهترین سینماهای اصفهان محسوب می‌شود که از چند سال پیش به بهانه عدم فروش خوب تعطیل شده است. این سینما همانند دیگر سینماهای بنیاد شهید مطابق دستور رهبر معظم انقلاب باید به حوزه هنری واگذار شود اما به شکل غیرقانونی به نهاد دیگری واگذار شده است.

با توجه به اینکه مراحل واگذاری این سینما به حوزه هنری مراحل نهایی را طی می کند، حوزه هنری برنامه‌ریزی برای بازسازی این سینما را نیز در دستور کار قرار داده است اما به نظر می‌رسد افرادی سودجو به دلیل خرابه جلوه دادن این سینما و امید به تغییر کاربری آن امروز دست به تخریب بخش‌هایی از این سینما زدند.

سید مصطفی حسینی‌ با بیان اینکه قرارداد واگذاری سینما ایران صوری و غیر قانونی است افزود: با توجه به اینکه این سینما پس از دستور رهبری از سوی بنیاد شهید به بانک دی واگذار شده است قرارداد مذکور نیز صوری و غیرقانونی است.

iran-esfehan3 [3]

مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه در چند روز گذشته بار دیگر نامه‌ای از دفتر رهبر معظم انقلاب با موضوعی مبنی بر واگذاری این سینما به حوزه هنری و عدم تخریب آن به مسئولان استان ابلاغ شده است، ابراز داشت: بر این اساس تخریب این سینما غیرقانونی است اما افرادی که خود را نماینده بانک دی معرفی می‌کنند این دستور غیرفرهنگی را صادر کردند.

واگذاری سینما ایران به حوزه هنری مراحل آخر قانونی را طی می‌کند

وی با بیان اینکه واگذاری این سینما به حوزه هنری مراحل آخر قانونی را طی می کرده است، ادامه داد: از اداره ارشاد به عنوان متولی فرهنگی استان گلایه داریم.

حسینی تاکید کرد: خوشبختانه با پیگیری حوزه هنری، شهردار اصفهان دستور توقف این تخریب را صادر کرده است.

گفتنی است دو سال پیش نیز سینما ایران توسط نهاد مذکور به شکل شبانه در خطر تخریب قرار گرفته بود که با رسانه‌ای شدن موضوع و تلاش مسئولان استان از این امر جلوگیری شد.
اصفهان بیش از این به سینما نیاز دارد، اگر ما حداقل استاندارد کشورمان را به ازای هر ۸۰ هزار نفر یک سینما در نظر بگیریم، تنها شهر اصفهان ۳۰ سینما نیاز دارد، این در حالی است که در این شهر تنها ۱۰ سینما وجود دارد.

iran-esfehan4 [4]

بر اساس یافته‌ها اصفهان این استان فرهنگ ‌دوست کشور با مساحت ۱۰۷.۰۲۷ کیلومتر مربع، وضعیتی مناسب‌تر از سایر شهرستان‌ها دارد. مردم استان اصفهان ۱۶ سینما دارند. این در حالی است که آخرین آمار استخراج شده از وزارت ارشاد در سال ۱۳۹۲ نشان داده که بر اساس جمعیت کشور۳۱۸۱۹۶۷۹ نفر به سینما دسترسی دارند و ۴۳۲۷۳۷۶۵ نیز به سینما دسترسی ندارند.

پس از صدور حکم دادستانی به نفع حوزه هنری و در حالی که اصفهانی ها منتظر اجرای طرح بازسازی و نوسازی سینما ایران از سوی حوزه هنری بودند تا همچون پردیس سینمایی چهار باغ به دومین پایگاه سینمایی اصفهان تبدیل شود فرصت طلبی عده ای سوء استفاده چی و تخلف آشکار موسسه سیاحتی کوثر و بنیاد شهید و بی تفاوتی مسئولان شهری اصفهان جای سوال و تامل دارد.