- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ایرج محمدی: سریال‌های ماندگار برندهای رسانه ملی محسوب می‌شوند

iraj-mohamadi

به گزارش سوره سینما [1]، ایرج محمدی تهیه‌کننده باسابقه سریال‌های تلویزیونی در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی «جام‌جم» با اشاره به سابقه سریال‌سازی در این رسانه می‌گوید: تلویزیون تنها مربوط به حال حاضر نیست، از گذشته‌های دور و از اوایل انقلاب که تغییر در ساختار اتفاق افتاد بیننده‌های این رسانه پیگیر سریال‌های تلویزیون بودند و خاطرات خوبی از مجموعه‌های تاریخی گرفته تا طنز و ملودرام دارد. در حال حاضر سریال‌ها در نظر مخاطبان تلویزیون به عنوان یکی از برندهای رسانه ملی شناخته می‌شوند.

محمدی که در سابقه کاری‌اش سریال‌های پر مخاطبی چون «خانه به دوش» و «دردسرهای عظیم» دیده می‌شود، درباره اهمیت سریال سازی می‌گوید: از آنجا که تلویزیون رسانه‌ای فراگیر است و هم میهنانمان در سراسر کشور بیننده آن هستند؛ تولید و پخش مجموعه های نمایشی اهمیتی مضاعف پیدا می کند.

او با اشاره به فعالیت فضای مجازی و کانال‌های ماهواره‌ای می‌گوید: در حال حاضر رقابتی ناخواسته میان رسانه‌ها به وجود آمده که طبیعتا رسانه ملی هم شامل می‌شود. البته از آنجا که رسانه‌های خارجی به فکر فرهنگ و آداب و رسوم کشور ما نیستند، لذا ضرورت تولید سریال‌های پر مخاطب بیش از گذشته است.

محمدی با بیان اینکه سریال سازی در تلویزیون پارامترها و ویژگی‌های خاص خودش را دارد ادامه می‌دهد: شاید شبکه‌های ماهواره‌ای پارامترهای لازم و مناسب را نداشته باشند. اگر بخواهم مثال دم دستی بزنم مثل اینکه ما اینجا غذای ایرانی مثل قورمه سبزی می‌خوریم، اما وقتی می‌رویم خارج از کشور این‌ها نیست. طبیعتا طعم و مزه سریال‌ ایرانی خوب برای مخاطب ما از سریال‌های خارجی جذاب تر است. الان تلویزیون سریال خارجی هم پخش می‌کند، اما وقتی در رقابت قرار می‌گیریم، یک اثر داخلی با فیلم نامه و کارگردانی خوب و عوامل با انگیزه و حرفه‌ای به مراتب پربیننده تر از سریال‌های خارجی است.

محمدی افزود: باید تلاش کنیم، با توجه به فیلمنامه خوب، کارگردانی قوی و نوآوری‌های فنی که الان در اختیار است رقابت خوبی داشته باشیم. در این صورت به نظر من به خاطر ذائقه مخاطب ایرانی تقریبا ۹۹ درصد پیروز هستیم.

تهیه کننده سریال «طلسم شدگان» درباره غفلت از حضور شخصیت‌های قهرمان در مجموعه‌های تلویزیونی می‌گوید: جدا از ژانرهای مختلفی که می‌شود در تلویزیون کار کرد تا کنداکتور رنگینی از سوژه‌های مختلف برای تمام شبکه‌ها داشته باشد، آنچه به نظر من اهمیت دارد قهرمان پروری در داستان است. از مخاطب کودک و نوجوان گرفته تا بزرگ سال و از مخاطب عام تا فرهیخته، مجذوب قهرمانان آثار می شوند. نیاز به قهرمان در تمامی ژانرها آثار نمایشی اعم از طنز، تاریخی، ملودرام و … وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در مورد شخصیت قهرمان کمی غفلت کردیم؛ یک درام اجتماعی راه می‌اندازیم اما بدون قهرمان. بیننده دوست دارد داستان قهرمان قصه را دنبال کند. مثلا در «قصه‌های مجید» مجید یک قهرمان است که هنوز خاطره انگیر است و یا آقا ماشالله در سریال «خانه به دوش» و تقی در سریال «پایتخت» شخصیت‌های قهرمان هستند. مخاطب، قهرمان سازی و دغدغه خاطرش را دوست دارد. منظور از قهرمان شخصیت‌هایی است که بیننده دنبال سرنوشت آن‌ها باشد و با او همذات پنداری کند.

محمدی با تاکید بر لزوم رقابتی بودن جشنواره جام جم می‌گوید: جشنواره جام جم حکایت خاص خودش را دارد. چون چند سال برگزار نشد این جشنواره را فراموش کردیم؛ و این از معایب جشنواره است. باید به این ضرورت برسیم که جشنواره جام جم رقابت بین هنرمندان است، وگرنه تمام شبکه‌ها از آن رسانه ملی است و جایزه‌ای به آن داده نمی‌شود.

وی افزود: در طول برگزاری این جشنواره فاصله زمانی میان دوره‌های مختلف متفاوت بوده و این به جشنواره لطمه می‌زند. اگر بدانیم جشنواره به طور منظم هر یک سال یا دو سال یک بار برگزار می‌شود، هنرمندان توجه بیشتری به آن خواهند داشت. در جشنواره فیلم فجر آن‌هایی که فیلم می‌سازند به جشنواره هم توجه دارند چون در آن‌جا اثرشان دیده می‌شود و می‌توانند با بازاریابی داشته باشند که روی گیشه هم تاثیر گذار باشند. به نظرم لازم است جشنواره جام جم مرتب برگزار شود و من فیلم ساز بدانم برای دو سال آینده باید فلان اثر را بسازم تا بتوانم مثلا چندتا جایزه بگیرم.

این تهیه‌کننده سریال‌های تلویزیونی ادامه داد: اگر قرار باشد جشنواره رقابتی نباشد بحثش جداست و باید اسمش را گذاشت جشن، که در این صورت در تولیدات اثرگذاری نخواهد داشت. فکر می‌کنم مسئولین جشنواره باید به شدت این مراسم را رقابتی و حرفه‌ای برگزار کنند تا آن قدر مهم شود که من متوجه باشم در کارنامه‌ام یک تندیس جشنواره جام جم کم است و باید تلاش کنم آن را به دست بیاورم؛ در این صورت آثار خوب زیادی تولید می‌شود.