- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بیست و هشتمین «اتفاق ترانه» برگزار شد/ آرزوی بدیع برای حفظ خانه بدعت گذار شعر نو

etefagh-tarane

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، بیست و هشتمین محفل شعرخوانی «اتفاق ترانه» عصر دیروز-شنبه ۷ بهمن- با حضور عبدالجبار کاکایی ترانه سرای شناخته شده و رستاک حلاج آهنگساز و ترانه سرای جوان کشورمان در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علیرضا بدیع مجری برنامه با اشاره به ماجرای تخریب خانه نیما یوشیج و بیانیه شاعران مبنی بر خریداری این خانه گفت: امیدواریم این بیانیه به نتیجه برسد. چراکه تبدیل شدن خانه نیما یوشیج به سفره خانه به نظر من بدتر از خراب شدن آن است.

در ادامه جلسه مرضیه فرمانی از شهر رشت، علیرضا تقی پور، محدثه محمدپور، محسن صدر، امید روزبه، معصومه زائر و الهه صابر به شعرخوانی پرداختند.

همچنین عبدالجبار کاکایی با تکذیب برخی از شعرهایی که در فضای مجازی به اشتباه به نام او منتشر می شود، مبحث مجالست شعر و موسیقی و تاثیرگذاری هریک بر دیگری را مطرح کرد.

وی گفت: در یک نظریه عده ای ظهور موسیقی را مقدم بر شعر می دانند. در این منظر کلمات به دنبال انتقال احساسات با موسیقی همراه شده اند. در دیدگاهی دیگر که در تذکره دولتشاه سمرقتندی آمده است، نخستین شعر را از آن آدم می داند.

وی افزود: با این حال فارغ از این که کدامیک بر دیگری مقدم بوده باشد، مجالست شعر و موسیقی همواره نیاز بوده است و وجه مشترک این دو در وزن است. همچنین موسیقی مقیاس دیگری برای لذت بخشی به فرد ایجاد کرده و آن ملایمت اصوات است و دو علم فیزیک و ریاضی در درک کیفیت موسیقی اثر می گذارند.

حسین غیاثی و میثم یوسفی شاعران جوان و توانای کشورمان نیز مهمانان «اتفاق ترانه» بیست و هشتم بودند که به ترانه خوانی پرداختند. در ادامه محفل علی مقیمی، ساجده جبار پور، علی کیایی، سعید سکاکی، فاطمه حیدری و احسان انصاری ترانه و غزل هایی را تقدیم حاضران کردند. همچنین پیام پولاد و مریم خالقی دو شعر سپید این محفل را خواندند و علی سعید پور به خواندن یک غزل پرداخت.

علیرضا رمزی، دکتر محمد محسنی نیز دیگر شاعرانی بودند که نوبت های بعدی شعرخوانی را به خود اختصاص دادند. در این جلسه همچنین طبق روال ماه های گذشته مامان پری به خواندن یک شعر کودک بسنده کرد و برای مهمانان دو قطعه را با ساز دهنی نواخت.

رستاک حلاج مهمان ویژه بیست و هشتمین «اتفاق ترانه» نیز در ابتدا به معرفی مجموعه ترانه خود با عنوان «پاییز سال بعد» که گزیده ترانه های او طی ۱۰ سال است، پرداخت. این کتاب که توسط نشر نگاه به چاپ چهارم هم رسیده است، در پایان آکوردهای قطعاتی از موسیقی حلاج را نیز در بر می گیرد.

حلاج در این جلسه حاضران را به شنیدن سه قطعه تک نوازی با گیتار دعوت کرد که دو قطعه از کارهای جدید خود و یک قطعه ترانه «ته سیگار» را شامل می شد.

گفتنی است بیست و هشتمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با استقبال گسترده علاقه مندان به شعر رو به رو شد و بسیاری از مهمانان ایستاده برنامه را دنبال کردند.

این سلسله محافل شنبه های اول هر ماه به همت موسسه سپهر سوره هنر و مرکز موسیقی در سالن مهرحوزه هنری برگزار می شود.