- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

شبکه نمایش خانگی حوزه هنری بزرگ‌ترین مرکز عرضه فیلم‌های دفاع‌مقدس و اجتماعی

Vac-Films

سوره سینما [1] موسسه هنرهای تصویری سوره حوزه هنری یکی از پیشگامان تولید و توزیع محصولات رسانه خانگی در کشور بوده و با بیش از سه دهه فعالیت در این زمینه یکی از موسسات شناخته شده به شمار می رود.علاوه بر تجارب گذشته، توانمندی ها وامکانات قابل توجه در بخش های مختلف از جمله تولید فیلم های تلویزیونی، ضبط و تدوین فیلم ها، دوبله و داشتن واحد سیار تلویزیونی و … این موسسه را از سایر موسسات رسانه خانگی متمایز کرده است. این موسسه در دوره گذشته به عنوان یکی از موفق ترین موسسهای حوزه پخش نمایش خانگی در جشنواره یاس مورد تقدیر و تمجید قرار گرفته است.

موسسه هنرهای تصویری سوره از بدو تاسیس حوزه هنری کار و فعالیت خود را آغاز نموده، تلاش و تجربیات ارزشمندی از حرکت های تولیدی در ساختار رسانه کشور آغاز کرده است و امروز شاهد پشتوانه عظیم تولیدی و فرهنگی حوزه هنری هستیم.این جریان تاثیر گذار جهت تکمیل اهداف والای حوزه هنری یعنی در راستای جهت دهی مناسب کیفیت بالاو تبلیغ فرهنگ و هنر شایسته اسلامی و ایرانی، تلاش های بسیاری داشته است.

موسسه هنرهای تصویری سوره در زمینه شبکه نمایش خانگی فعالیت می کند و می کوشد شاخص های کیفیت نمایش آثار سینمایی و پخش در شبکه نمایش خانگی را ارتقا داده تا از این مسیر به توسعه مخاطبان و رضایتمندی آنان نایل شود.

نگاهی گذرا به فعالیت های این موسسه در سالجاری و سال های گذشته موید آن است که این «مؤسسه »مسئولیت تولید و توزیع بخش عظیمی از گنجینه‌های ارزشمند سینمای دفاع مقدس و موضوعات استراتژیک و ارزشی سینمای ایران را بر عهده داشته است،  فیلم‌های سینمایی «یتیم خانه ایران»، «ماجرای نیمروز»، «ترمینال غرب»، «ابوزینب»، «سیانور»، «ایستاده در غبار»، «هیهات»، «دلبری»، «حکایت عاشقی»، «استرداد»، «ماهی سیاه کوچولو»، «شاهزاده روم»، «روباه»، «دلتنگی‌های عاشقانه»، «مزار شریف»، «شیار ۱۴۳»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «میهمان داریم»، «روزگاری عشق و خیانت» و «بیداری رویاها» از جمله آثاری است که با موضوع سینمای انقلاب و دفاع مقدس توسط شبکه نمایش خانگی حوزه هنری عرضه شده است.

این موسسه فقط، در ۶ ماهه اول امسال موفق به تولید و توزیع ۱۱ فیلم سینمایی شامل فیلم‌های «ما همه گناهکاریم»، «مشکل گیتی»، «ترمینال غرب»، «افسونگر»، «گشت۲»، «خانه‌ای در خیابان ۴۱»، «ماجرای نیمروز»، «هلن»، «یتیم خانه ایران»، «یک روز بخصوص» و «بوفالو» در سطح کشور شده  و برای ۶ ماهه دوم سال توزیع و عرضه ۱۲ فیلم را در دستور کار قرار داده بود که تعدادی از آن ها تاکنون ارائه شده است. فیلم‌های سینمایی «ویلایی‌ها»، «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، «برادرم خسرو»، «سه ماهی»، «فصل نرگس»، «بیست و یک روز بعد»، «سارا و آیدا»، «دریاچه ماهی»  تاکنون  عرضه شده و فیلم های «قهرمانان کوچک»، «مادری»، «فیلشاه»، و «بوف کور» از جمله آثاری هستند که به صورت قطعی توزیع آن‌ها در برنامه مؤسسه هنرهای تصویری سوره تا پایان سالجاری توسط شبکه نمایش خانگی حوزه هنری صورت می گیرد.

در شرایط امروز به هیچ وجه نمی توان از ظرفیت بالقوه و بالفعل شبکه نمایش خانگی غافل شد.

اهمیت توسعه این شبکه وقتی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم ۴۰۰ شهر ایران با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر ازداشتن سینما محرومند. هم افزایی ظرفیت موسسه هنرهای تصویری سوره با این کارنامه موفق و عرضه ۲۳ عنوان فیلم سینمایی که همگی با اهتمام به موضوعات و مضامین ارزشی و خانواده محور تهیه و تولید شده از سوی این موسسه فقط طی یکسال خدمتی بزرگ و ارزشمند است و وقتی این ظرفیت در کنار قدرت سالن های سینمایی حوزه هنری قرار می گیرد به ظرفیتی بی بدیل و به قطب مهمی در ضلع ترویج و گفتمان سازی این بزرگ ترین کمپانی سینمایی کشور بدل می گردد.

شرایط سخت اکران و کمیت پایین سالن های سینمایی بر کسی پوشیده نیست.  قبل از انقلاب ۴۵۰ سالن سینما برای ۳۰ میلیون نفر وجود داشت و در حال حاضر برغم افزایش جمعیت کشور به بالای ۸۰ میلیون آمار سینماها نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته است.. این در حالی است که کشورهایی به مراتب کوچک‌تر از مساحت ایران و کمتر از جمعیتش وضعیت بسیار مطلوب تری دارند. مثلا امارات با جمعیت ۵ میلیون نفر ۲۳۶ سینما، تایوان با جمعیت ۲۳ میلیون نفر ۵۶۵ سینما، ترکیه با جمعیت ۷۰ میلیون نفر ۱۵۷۵ سینما و ایرلند ۵ میلیون نفری ۴۴۲ سینما را در اختیار علاقه‌مندانشان قرار داده‌اند.

با این وضعیت به نقش مهم و جریان ساز شبکه نمایش خانگی باید بیشتر پی برد. خوشبختانه، سازمان سینمایی حوزه هنری در این رابطه بیش از سایر نهادها و مراکز به اهیمت  موضوع پی برده و توزیع، عرضه و اکران بیش از ۸۰ درصد فیلم های سینمایی تولید شده در سال در بخش سینماداری و نمایش خانگی حوزه هنری جایگاه مهم و ممتاز این نهاد هنری را نشان می دهد.