- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جریان خبرسازی علیه «هفت» ادامه دارد؛ پس از خبر دروغ تعطیلی برنامه، این‌بار نوبت به خبرسازی در مورد دستمزدها رسید/ شایعه بعدی مخالفان چه خواهد بود؟

haft1

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، خبرسازی مخالفان بر علیه سری سوم برنامه تلویزیونی «هفت» یکی از موضوعات قالب تامل این روزهای سینمای ایران است. برنامه تلویزیونی «هفت» که در این دوره از پخش خود با حضور بهروز افخمی، مسعود فراستی و رسول صدرعاملی جمعه شب‌ها به روی آنتن می‌رود، از اولین روزهای پخشش مخالفان سرسختی داشت که تمام تلاش خود را برای تغییر تیم تولید این برنامه متمرکز کرده بودند.

اما با بی‌نتیجه ماندن این تلاش‌های بیهوده و تا حدودی مضحک، برنامه جدید مخالفان «هفت» در فاز جدید خود از فشارهای پشت پرده و مخالفت‌های علنی به خبرسازی و شایعه پراکنی تغییر یافت تا این بار با استفاده از حربه انتشار گسترده خبرهای غیرواقعی در شبکه‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی و سپس حذف اصل خبر از کانال‌ها و رسانه‌هایشان، به جای فشار بر مدیران سیما برای تغییر تیم تولید فعلی برنامه هفت، از تخریب چهره موفق این برنامه در میان بخش‌های مختلف مردم و مدیران فرهنگی و سینمایی بپردازند.

موج اول این پروژه در اولین روزهای باقیمانده به ماه مبارک رمضان کلید خورد و رسانه‌های مخالف برنامه هفت با شبیه خواندن شرایط پیش آمده برای سری سوم برنامه با سری پیشین آن و تغییر تیم تولید برنامه دوم در بازه زمانی ماه مبارک رمضان، خبرهایی مبنی بر تغییر حتمی تیم تولید سری سوم این برنامه منتشر کردند. اما تنها ساعتی پس از انتشار این خبر کذب، ناصر کریمان مدیرگروه اجتماعی شبکه سه این خبر را تکذیب کرد و در گفتگو با تسنیم گفت: «با برنامه‌ریزی انجام شده و طبق برنامه‌‌های روتین «هفت» پس از وقفه‌ای در ماه رمضان با تولید و سوژه‌های تازه تر پس از ماه مبارک رمضان با همان تیم فعلی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.» (اینجا [2])

اما رسانه‌های مخالف، که هنوز از این حربه ناامید نشده بودند وقتی که در اولین شب پخش این برنامه در روزهای پس از ماه مبارک رمضان به علت ایجاد مشکلی فنی، تاخیری یک ساعته در اجرای برنامه به وجود آمد، با استفاده از همان فرصت محدود با انتشار شایعه‌ای درباره وجود اختلافاتی درون سازمان صدا و سیما در ارتباط با پخش سری سوم هفت با حضور افخمی و فراستی سعی در نمایش القای وجود یک دو دستگی در ارتباط با این برنامه در میان مدیران رسانه ملی کردند. البته در نهایت این خبر که اولین بار توسط کانال تلگرامی وابسته به روزنامه‌ای تعطیل شده منتشر شده بود، پس از اعلام وجود مشکلات فنی توسط کانال رسمی برنامه هفت و انتشار عکسی از پشت صحنه برنامه، سریعا از کانال روزنامه مذکور حذف شد!

این خبرسازی تا آنجا ادامه پیدا کرد که پس از آن که ابراهیم ابراهیمیان کارگردان جوان سینمای ایران در گفتگویی با روزنامه «هنرمند» از پیشکسوت بودن افخمی و نیاز سینمای ایران به تولید برنامه‌ای همچون هفت سخن گفته بود، بلافاصله با سعی در وارونه‌نمایی گفته‌های وی، از قول ابراهیمیان نوشتند: «برنامه هفت بسیار برنامه بدى است!» که البته این خبر نیز تنها ساعتی پس از انتشار در کانال همان روزنامه تعطیل شده، حذف شد!

شایعه‌سازی علنی گرداندگان کانال روزنامه تعطیل شده، کار را به جایی رساند که مدیرمسئول و سردبیر سابق آن با انتشار یادداشتی به طور رسمی اعلام کردند که این کانال دیگر متعلق به روزنامه تعطیل شده نیست و اخبار منتشر شده در آن ارتباطی به آن‌ها ندارد.

حالا اما تیم رسانه‌ای شبه‌ر‌وشنفکران مخالف هفت با انتشار خبری دیگر سعی در ایجاد حاشیه برای این برنامه کرده است. خبری که همانند خبرهای دیگر این گروه تنها ساعتی پس از انتشار تکذیب شد! شب گذشته برخی رسانه‌ها با انتشار تصویری از فیش حقوقی متنسب به بهروز افخمی و تیم سازنده برنامه هفت،  مدعی دریافت دستمزد نجومی از سوی بهروز افخمی و تیمش برای اجرای هر قسمت از برنامه هفت شدند و با مقایسه این دستمزد با دریافتی برنامه «نود» باز هم به تخریب افخمی و تیمش پرداختند.

بلافاصله پس از انتشار این خبر خبرگزاری صبا به سراغ سعید پروینی مجری طرح برنامه هفت رفت و صحت و سقم این خبر را جویا شد. پروینی در این گفتگو با اشاره به اینکه سری سوم برنامه هفت در دو فاز تولیدی و زنده به روی آنتن رفته است، گفت: هزینه های یک برنامه ترکیبی تولیدی به مراتب بیشتر از یک برنامه ترکیبی زنده است. در طراحی اولیه برای هفت بنا بود، هر برنامه شامل یک سناریوی دقیق باشد که جداگانه به نگارش در بیاید و توسط عوامل اصلی برنامه یعنی آقایان افخمی، فراستی و گودرزی و همچنین منتقدان، نقش آفرینی و اجرا شود. یعنی عملا آقای افخمی باید هر هفته یک فیلم ۱۵۰ دقیقه ای تولید می کرد. با توجه به نکات گفته شده، رقم برآورد اولیه برای یک برنامه ترکیبی تولیدی نه تنها خارج از عرف نیست، بلکه برنامه های ترکیبی ای ساخته می شود که بنا به طراحی هایشان برآوردهای بالاتر یا پایین تری دارند.

وی در ادامه به اشاره به تفاوت‌های موجود میان دو برنامه «هفت» و «نود» اظهار کرد: برنامه نود برنامه محترمی است و حرفه ای نیست که من درباره آن برنامه صحبت کنم، اما با توجه به مباحث مطرح شده، همین مقدار اعلام کنم که برآورد هزینه های تولید هر برنامه هفت با اجرای سه مجری یعنی آقایان افخمی، فراستی و صدرعاملی، در سال نود و پنج، ۲۲ میلیون بوده است. اما برآوردی که دوستان از برنامه نود در سال ۹۴ منتشر کرده اند، ۲۵ میلیون تومان است که این هم نشان می‌دهد قیاس انجام شده توسط آنها واقعی نیست. البته باز تاکید می کنم که قصد من قیاس بین این دو برنامه نیست و اصلا این مقایسه غلط است. نود ویژگی های خاص خودش را دارد و هزینه های مرتبط با آن هم خاص است. هفت هم همینطور. نیت این است که بگوییم برآورد برنامه هفت کاملا منطبق بر عرف برنامه های ترکیبی زنده تلویزیون است.

جالب آن که با انتشار این خبر و اثبات کذب بودن ادعای رسانه های مذکور، گرداندگان برخی از این رسانه‌های تلگرامی برای چندمین بار خبر خود را از خروجی کانالشان حذف کردند تا نشان دهند که خودشان نیز قبول دارند که خبرهایشان در ارتباط با برنامه هفت اساساً کذب است.

حالا باید منتظر بود و دید که برنامه جدید مخافان هفت برای خبرسازی و شایعه پراکنی برعلیه این برنامه چیست؟