- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بحران دیزنی در آمریکا

Disney1

سوره سینما [1] – ران دی سنتیس فرماندار ایالت فلوریدا، دو سالی است که در سیبل چپ‌گرایان قرار گرفته است. او چند روز پیش لایحه‌ای تصویب کرد که در آن کادر آموزشی مدارس حق ارائه مفاهیم ۲SLGBTQQIA+ را تا قبل از هشت سالگی ندارند. (برای جزئیات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.) [2] وب‌سایت بابیلون بی منتشر کرد که بزرگترین متضرران این لایحه، کودک آزاران و دموکرات‌ها هستند. ران دی سنتیس فرماندار فلوریدا طی یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: اگر ما به «چپگرایی» جولان بدهیم، آمریکا نابود خواهد شد. ما اکنون در حال بررسی باز پس گیری امتیازات خاصی که فلوریدا برای دیزنی در نظر گرفته بود، هستیم. دیزنی دهه‌ها است که از قوانین فلوریدا، بهره های فراوانی برده است و ما برای آنها فرق قائل می‌شدیم. من به‌شخصه موافق این‌گونه تبعیض نیستیم و به همین دلیل ما در حال بررسی این گرفتن این امتیازات هستیم. * من فکر می کنم که واکنش دیزنی به این لایحه نشانگر ایدئولوژی این کمپانی است. دیزنی می‌خواهد که کودکان ما را با مفاهیم چپ‌گرایی شست و شوی مغزی دهد. لذا ما در فلوریدا در مقابل چپگرایی با تمام قدرت می‌ایستیم. دی سنتیس در پایان حرفش گفت که مردم فلوریدا برای این ایالت تصمیم می‌گیرند نه مدیر عاملان کمپانی‌های لیبرالی در کالیفرنیا.

کمپانی دیزنی پس از تسلیم شدن مقابل مافیای چپگرایی (برای توضیحات بیشتر اینجا را بخوانید.) [3] دست به حمایت همه‌جانبه از ۲SLGBTQQIA+ زد. چپک مدیر عامل دیزنی قسم خورد که دیزنی از هیچ هزینه‌ای برای نقض قانون حقوق والدین دریغ نمی‌کند. آنها از شکایت‌هایی که علیه این قانون به دادگاه خواهد رفت، دفاع می‌کنند و بانی مالی این اقدامات خواهند شد. یکی از مدیران رده بالای این کمپانی، ویدیویی از یکی از جلسه‌های مدیران درباره گسترش و تولید محتوای اقلیت‌های جنسیتی منتشر کرد. کری برک مدیر کل دیزنی در این ویدیو می‌گوید: من مادر دو فرزند اقلیت جنسیتی هستم، یکی از از فرزندانم ترنس بوده و دیگری پان جنسیت است؛ و به عنوان نه فقط یک مدیر بلکه یک مادر وظیفه خویش می‌بینم تا از حقوق آنان دفاع کنم. ما هفته گذشته یک جلسه عمومی داشتیم تا درباره مفاهیم خارق‌العاده و پیش‌گامانه مرتبط با ۲SLGBTQQIA+ در داستان‌هایمان در طول سالیان اخیر، صحبت کنیم که یکی از مدیران مطلب غم انگیزی را مطرح کرد؛ او گفت ما فقط به تعداد انگشتان دست کاراکتری با گرایش اقلیت جنستی در نقش اصلی داشته‌ایم. من گفتم چی؟ حتما اشتباه می‌کنی؟ بعد متوجه شدم که درست است. ما تعداد بسیار زیادی کاراکتر ۲SLGBTQQIA+ داریم اما تعداد بسیار کمی از آنها در نقش‌های اصلی هستند. این مسئله چشمانم را بر روی قصوری که به این گروه کردیم، باز کرد.

ویویان ور مدیر بخش «گسترش تنوع نژادی و جنسیتی» در نامه درون سازمانی که اخیرا فاش شد گفته است که ما دیگر هنگام خوش آمد گویی برای اینکه به اقلیت‌های جنسیتی توهین نشود، به میهمانان نمی‌گوییم «آقایان و خانم‌ها، پسران و دختران». تابستان سال گذشته تمامی خوش آمدگویی های دارای دو جنس اصلی (مرد و زن) را حذف کرده‌ایم و به تمامی کارکنانمان نحوه خوش آمد گویی جدید را آموخته‌ایم. ما دیگر به انسانی که شبیه به یک دختر است، لزوماً پرنسس نمی‌گوییم (ممکن است که آن انسان یک ترنس یا چیز دیگری باشد)

Disney2 [4]

جیم بنکس نماینده مجلس درباره حواشی دیزنی گفت: حقیقت این است که ما فرزندانمان را برای یک تفریح خانوادگی به پارک‌های دیزنی می بریم، نه برای شست و شوی مغزی. دیزنی سالیان متمادی است که به ارزش های آمریکایی حمله کرده است. من هیچ وقت ندیده‌ام که آنها به یک قانون چینی حمله ور بشوند. ولی آنها به قانونی که اکثر مردم فلوریدا و آمریکا با آن موافقند، یورش برده‌اند. و اگر آنها تصمیم به حمله کردن به قوانین آمریکا که توسط فرمانداران ایالتی و نمایندگان مردم وضع شده است، گرفته‌اند، آنها لیاقت استفاده از تبعیضات اختصاصی در نظر گرفته شده برای این کمپانی را نیز ندارند؛ لذا در نامه‌ای که به مدیران دیزنی نوشتم، گفتم که وقتی قانون کپی رایت شما به پایان رسید و شما تصمیم گرفتید تا با هزینه های میلیونی در مجلس برای تمدید این لایحه لابی کنید و نمایندگان را بخرید، من رای منفی خواهم داد. من به قوانین اختصاصی رای نمی دهم تا به شما کمک کند که به ارزش‌های آمریکایی حمله کنید.

این اتفاقات سبب شد تا کمپانی دیلی وایر برای مقابله با شست و شوی مغذی کودکان، ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در تولید محتوای مناسب برای کودکان بکند. این خبر را حتی رسانه‌های لیبرالی با طعنه پوشش دادند و طوری وانمود کردند که شرکتی که تابه‌حال هیچ سابقه‌ای در تولید محتوای کودک ندارد، می‌خواهد محتوای مناسب کودکان بسازد.

این طور که پیداست کمپانی دیزنی تا چند سال آینده می‌خواهد تا نیمی از کاراکترهای اصلی در محتوای کودکان را گروه ۲SLGBTQQIA+ تشکیل دهد؛ همین مسئله سبب شد تا تعداد قابل توجهی از خانواده‌های آمریکایی، سرویس دیزنی پلاس را کنسل کردند. تعدادی از این خانواده‌ها در مصاحبه با وب‌سایت برایتبارت گفتند: دیگر وقتش شده است که همه عناصر دیزنی را از خانه‌هایمان بیرون کنیم. امروزه دیزنی ارزش‌هایی را گسترش می‌دهد که در تضاد کامل با ارزش‌های خیر و شر و آیین الهی است. شما نمی‌توانید هم‌زمان معصومیت و مسائل جنسی را نشان کودکان دهید. این اقدامات سیگنال واضحی به خانواده‌ها می‌دهد که خط مشی دیزنی چیست. یک خانواده دیگر به فاکس نیوز گفت: من وقتی دیدم که دیزنی رژه افتخار به همجنس باز بودن در پارک‌ها برگزار می‌کند، دیزنی را از زندگی‌مان بریدیم. خانواده دیگری به فاکس نیوز گفت: والدین سخت در تلاشند تا مفاهیم راستی و درستی را به کودکان آموزش دهند؛ وقتی اظهارات مدیران دیزنی درباره لایحه حقوق والدین در تحصیل کودکان را شنیدم، متوجه شدم که این مدیران در حبابی زندگی می‌کنند که از دغدغه‌های روز والدین بی خبرند.

واکنش‌های والدین سبب شد تا معاون فرماندار ایالت تگزاس خبر از تصویب قانونی مشابه با لایحه فلوریدا بدهد. دن پتریک معاون فرماندار تگزاس گفت که از حمله دیزنی به لایحه فلوریدا به ستوه آمده است. او افزود: من تصویب قانونی در کمیته آموزش و پرورش برای حمایت از حقوق والدین را در راس کار قرار خواهم داد.

اگر تگزاس موفق به تصویب این قانون شود، به شش ایالت جورجیا، تنسی، ایندیانا، اوکلاهوما، کنزاس و لوییزیانا خواهد پیوست.

* دیزنی جدای امتیازات معاف از مالیاتی که دارد، از دولت آمریکا مجوز اختصاصی برای به نوعی خود مختاری دارد. کمپانی دیزنی به دلیل اینکه برای کودکان تفریح و سرگرمی ایجاد می کرد، قوانین به مراتب ملایم تری نسبت به دیگر ابر کمپانی های آمریکایی دارد.