سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب

آموزش تراجنسیتی به کودکان، دغدغه کارکنان دیزنی

mickey

بسیاری از اقلیت‌های جنسیتی، کمپانی دیزنی را تحت فشار قرار داده و در صورت مقابله نکردن با سیاست جدید ایالت فلوریدا، تهدید به بایکوت کردند.

به گزارش سوره سینما، ایالت فلوریدا به فرمانداری ران دی سنتیس، در اقدامی بی‌سابقه لایحه‌ای را امضا کرد که در آن هیچ یک از مدارس دولتی این ایالت حق تدریس مفاهیم مرتبط با اقلیت‌های جنسیتی را تا قبل از کلاس چهارم ندارند. لایحه موردبحث بنام (HB 1557: Parental Rights in Education) است. این لایحه کادر مدیران و معلمان را مجبور به توضیح شفاف تدریس مسائل به‌اصطلاح «خارج از کتاب» کرده و به والدین این حق را می‌دهد که با حق تدریس مفاهیم «خارج از کتاب» موافق نباشند. مدارس حق دخالت در ترغیب کودکان به این گرایش‌ها را ندارند. این لایحه به «نگو همجنس‌باز» (Don’t say Gay) معروف شده است.

همان‌طور که از مضمون این لایحه پیداست، بسیاری از چپ‌گرایان اساساً با چنین قانونی مشکل خواهند داشت. آنها این روزها حتی خردسالان را تغییر جنسیت داده و با والدینی که اجازه تغییر به کودکانشان را ندهند برخورد خواهند کرد. مواردی مثل پدر تگزاسی و والدین استرالیایی وجود دارد که حتی حضانت فرزندانشان را از دست دادند. معلمان چپ‌گرا در مهدهای کودک و دبستان‌ها با آنها درباره این مفاهیم صحبت کرده و سبب به بحران‌های منتهی به تغییر جنسیت می‌شوند.

شهربازی دیزنی در شهر اورلاندو ایالت فلوریدا هرساله صدها هزار نفر بازدیدکننده دارد. بسیاری از چپ‌گرایانی که تیک آبی‌رنگ در توییتر و اینستاگرام دارند از کمپانی دیزنی خواستند تا با این لایحه، مستقیماً مقابله کند. آنها خواستار تبلیغ و ترویج مفاهیم اقلیت‌های جنسیتی (۲slgbtqqia+) در این پارک شده‌اند.

به نقل از نشریه ورایتی: تعدادی از کارکنان دیزنی، از سکوت باب چپک مدیرعامل دیزنی انتقاد کردند. «سکوت شما غیر قابل‌قبول است.» اگرچه باب چپک با ارسال نامه درون‌سازمانی، از تعهد تزلزل‌ناپذیر نسبت به اقلیت‌های جنسیتی خبر داد اما کارمندان خواستار بیانیه علنی دیزنی شده‌اند.

چپک در سال ۲۰۲۰ وعده نمایش تمام‌عیار عناصر اقلیت‌های جنسیتی در آثار دیزنی را داد؛ لذا موضع دیزنی در این رابط مشخص است. اما چپ‌گرایان افراطی، خواستار ترویج بیشتر این مسائل هستند.

چپک در بیانیه اخیر درون‌سازمانی، گفت: ما در تلاشیم تا قهرمان تنوع‌طلبی (جنسی و نژادی) باشیم. ما در سال گذشته بیش از ۳ میلیون دلار به سازمان‌های حمایت از حقوق اقلیت‌های جنسیتی اعطا کرده‌ایم. ما سابقه طولانی در حمایت از «رژه افتخار» (Pride parades) داشته‌ایم. *

بنجامین سایمون نویسنده آثار انیمیشنی در دیزنی که اقلیت جنسیتی بوده و دارای تیک آبی در توییتر است، از دیزنی خواست تا مقابله رسمی با آن لایحه کند.

لیلیان بودن بازیگر «اندی مک» (Andi Mack) در توییتر نوشت: من از اینکه عضو یک مجموعه‌ای از دیزنی هستم که کاراکترهای همجنس‌باز و مفاهیم همجنس‌بازی دارد، بسیار خرسندم. لایحه «نگو همجنس‌باز» صدمه غیر قابل بازگشتی به خردسالان اقلیت جنسیتی، خواهد زد. من امیدوارم که دیزنی اقدامی علیه این لایحه تنفرآمیز بکند. لیلیان بودن نیز تیک آبی در توییتر دارد.

براک پاول یکی از صداگذاران دیزنی که تیک آبی در توییتر دارد گفت: من به‌عنوان یک همجنس‌باز، هیچ‌وقت عشقم به دیزنی را پنهان نکرده‌ام. این حقیقت که یک کمپانی رسماً برای حرف‌زدن به من پول می‌دهد، از آن طرف به من پول می‌دهد (چون دیزنی کمک‌های مالی به سیاستمداران غیرلیبرال هم کرده است) تا ساکت بمانم.

تعدادی دیگر از کارکنان دیزنی که تیک آبی‌رنگ دارند، گلایه‌های مشابهی داشته و از دیزنی خواستار برخورد قاطعانه شده‌اند.

دیزنی بهره‌های فراوانی از حضور در ایالت فلوریدا برده است. ان ایالت نه‌تنها معافیت مالیاتی برای کسبه فعال دارد بلکه در دوران کرونا کمترین میزان محدودیت‌های تعطیلی را داشت که کمک شایانی به جیب دیزنی کرد. در مقایسه با شهربازی دیگر دیزنی در لس‌آنجلس، آن ایالت نه‌تنها مالیات‌های سنگینی دارد بلکه بیشترین میزان محدودیت را در دوران کرونا داشت.

شایان‌ذکر است که اغلب آثاری که درصدد ترویج و تبلیغ همجنس‌بازی و امثالهم بود، در گیشه‌های سینما و پلتفرم‌های خانگی شکست سخت خورد. «جاودانگان» (Eternals) ، «داستان وست ساید» (West side story) و چند فیلم دیگر در سینما ضرر مهلکی به سرمایه‌گذاران زدند. به بیان ساده‌تر، دیزنی نان فیلم‌های کلاسیک و شهربازی‌ها را می‌خورد. اگر این کمپانی فقط به سود سریال‌ها و فیلم‌های دو سال اخیر وابسته بود، می‌بایست منتظر اعلام ورشکستگی از باب چپک باشیم. شاید فروش ۴۰۰ میلیون دلاری «جاودانگان» گمراه‌کننده باشد اما این شاهکار می‌بایست ۵۰۰ میلیون دلار می‌فروخت تا ضرر ندهد.

* رژه افتخار: در ابتدای این جنبش، مردان همجنس‌باز به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را به تبعیض سیستمی در آمریکا بیان می‌کردند. امروزه اقلیت‌های دیگر جنسیتی به این جنبش پیوسته و از جامعه مطالبات غیرمعقول دارند. در آمریکا یک ماه اختصاصی بنام «ماه افتخار» وجود دارد که کمپانی‌ها و سیاست‌مداران از یکدیگر پیشی گرفته تا ارادت خالصانه خود به این گروه را بیان کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>