سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۱:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب

پایان کار هفتمین جشنواره سراسری فیلم و عکس دانشجویی/ معرفی برگزیدگان

jashnvare-daneshjuyee

مراسم اختتامیه هفتمیشن جشنواره سراسری فیلم و عکس دانشجویی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، جمعی از مدیران و هنرمندان در سالن ملاصدرای دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی هفتمین جشنواره سراسری فیلم و عکس دانشجویی، مراسم اختتامیه هفتمیشن جشنواره سراسری فیلم و عکس دانشجویی با حضور غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، دکتر علیرضا بندانی رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان، مرعشی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ، جمعی از مدیران فرهنگی و هنری و فیلمسازان و هنرمندان در سالن ملاصدرای دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری فیلم و عکس دانشجویی اظهار کرد: وقتی از آینه عکس و فیلم و هنر صحبت می کنیم نسبت به جهان های اجتماعی پیش رو، وارد عرصه ای می شویم که هنری و دانشی و به تعبیری عرصه ای سیاستی است.

وی ادامه داد: اینجا دیگر هنر برای هنر و علم برای علم نیست بلکه همه این ها گوهر هستند و انسانیت و بشریت و بالندگی و جایگاه جوامع انسانی با این گوهرها تعریف می شود . هنر و علم با تعهد همراه می شوند و به این پرسش پاسخ می دهند که هنر و فرهنگ قرار است به کدام پرسش های اجتماع پاسخ دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: امروز دیگر با نگاه کلاسیک و سنتی نمی توان سراغ مسائل و موضوعات مطرح در عرصه های مختلف برویم. ما امروز باید صحبت از یک دانشگاه دیگر کنیم.

غفاری ادامه داد: وقتی ما سخن از دانشگاه موثر می گوییم یعنی دانشگاهی که تجربه دارد و بی اعتنا به مسائل محیط خود نیست و این امر ابزار و مکانیزم می خواهد که مهمترین ابزار در این زمینه هنر است.

وی توضیح داد: گاهی عنوان می شود که یک کلام و شعر و عبارت، کار هزاران عکس و فیلم را می کند اما خلاف این موضوع نیز صادق است و یک عکس و فیلم می تواند کار هزاران کتاب را انجام دهد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه از دغدغه دانشجویان هنرمند حاضر در جشنواره سراسری فیلم و عکس دانشجویی تقدیر کرد و گفت: خوشحالم امروز در مراسم اختتامیه جشنواره سراسری فیلم و عکس دانشجویی شاهد محصول این دغدغه هستیم.

غفاری با اشاره به مصائب اهالی هنر و دانشجویان هنر در خلق آثار هنری تاکید کرد: کدام کار اثرگذار است که بی مسئله و مشکل و بی هزینه نباشد؟ اگر هنرمندان ما با مسائل بیشتر و دغدغه های بیشتری سر و کار دارند به دلیل کار اثرگذار آن ها است . به ویژه با توجه به مواجه شدن ما با مسائل و مشکلات متعدد، ورود به این مسائل از پنجره هنر می تواند کارگشا باشد و اثر این مهم در زمینه های مختلف نمایان می شود.

وی با ذکر حکایتی از سعدی سخنان خود را به پایان رساند و گفت: هنر هرکجا رود قدر بیند و در صدر نشیند.

*هنرمندان در پیشگیری از مصرف مواد مخدر به کمک مسئولان بیایند

مرعشی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری فیلم و عکس دانشجویی اظهار کرد: صحبت کردن از مواد مخدر و آسیب های آن بسیار دشوار است. از گذشته های دور مواد مخدر در کشور ما حضور داشته و در سال های اخیر شاهد گسترس مواد مخدر صنعتی بودیم.

وی ادامه داد: تلاش های بسیاری شده که درصد بسیاری از بیماران معتاد را درمان کنیم و باید تلاش های بیشتری انجام دهیم تا ۹۸ درصد جامعه سالم که در معرض خطر هستند در دام این بلیه خطرناک اسیر نشوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان یادآور شد: همه می دانیم مواد مخدر چه خطرات عظیمی را به جامعه وارد می کند. امسال سازمان ملل اعلام کرده که در افغانستان ۹ هزار تن مواد مخدر تولید می شود و اخیرا هم تولید مواد به داخل کشور رسیده است.

مرعشی توضیح داد: متاسفانه  با فرمول هایی که کسب می کنند در پشت وانت هم اقدام به تولید مواد مخدر می کنند و این مواد در دسترس و در حال شیوع است و دولت تلاش کرده با کمک سازمان های مردم نهاد بتواند با این پدیده مقابله کند.

وی تاکید کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر با ایجاد فضا برای فعالیت سازمان های مردم نهاد، در این زمینه گام های بزرگی برداشته اما نیازمندیم دانشگاه ها و هنرمندان با ایجاد آگاهی برای مردم درباره مضرات اعتیاد، به کمک ما بیایند.

مرعشی گفت: امیدوارم به سمتی برویم که استان به درستی معرفی شود و با تلاش و زحمت مبارزه با مواد مخدر را در فضای اجتماعی با کمک هنرمندان، اساتید و دانشجویان ادامه دهیم.

* فرصت شکوفایی استعدادها را بدهیم

دکتر علیرضا بندانی رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری فیلم و عکس دانشجویی اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره و سمینارها این است که دانشگاه  بتواند بستری را برای دانشجویان فراهم کند تا علاوه بر تحصیل و درس و اخذ مدرک، استعدادهای خود را در محیط های دانشگاهی شکوفا کنند.

وی یادآور شد: دانشجویان باید بتوانند کار گروهی را تجربه کرده و با یکدیگرتعامل کنند و اختلاف نظرها را به رسمیت بشناسند و با تعامل و گفت وگو حل کنند.

رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از دیدگاه دانشگاه مهم نیست دانشجو اشتباه کند بلکه مهم است از اشتباهات درس بگیرد و آن را تصحیح کند.

بندانی ادامه داد: هدف ما این است دانشجو تفکر نقادانه و پرسشگری را یاد بگیرد و بتواند مسائل را تحلیل کرده و اجزای جدید را به وجود آورد و بدین ترتیب بعد از فارغ التحصیلی با ایده های جدید وارد جامعه شود.

وی عنوان کرد: دانشگاه های ما فرصت ها و ظرفیت های فراوانی دارد . باید به دانشجویان این فرصت را بدهیم تا از این فرصت ها برای شکوفایی استعدادهای خود استفاده کنند.

رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان یادآور شد: مهمترین معضل کشور بیکاری و بخصوص بیکاری دانش آموختگان دانشگاه ها است. نگاه سنتی و کلاسیک به دانشگاه ها این بود که دانشجو درس بخواند و مدرک بگیرد اما این نگاه امروز در دانشگاه ها تغییر کرده است.

بندانی ادامه داد: هدف امروز دانشگاه ها مهمتر از درس خواندن، آموختن مهارت است. وجود دانشگاه های نسل چهارم، واژه های ذهنی نیست بلکه این امر به عبارتی تجربه هایی است که دانشگاه های پیشرو در دنیا انجام داده و موفق بوده اند و ما نیز باید از این تجربیات استفاده کنیم.

وی توضیح داد: ماموریت دانشگاه ها باید دوباره بازخوانی شود و باید به دانشجو کارآفرینی یاد بدهیم و دانش آموختهء دانشجو باید کاربردی باشد.

رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این مهم امروز نه تنها نیاز بلکه ضرورت است. هیچ فرد و سازمان و مجموعه ای نمی تواند با یک سری سیاست ها و راهبردها طی مسیر کند زیرا شرایط محیطی و نیازها تغییر می کند از این رو باید فرهنگ کارآفرینی و مهارت آموزی در دانشگاه ها حاکم شود و دانشجو باید به نیازهای اطراف خود پاسخ دهد.

بندانی افزود: دانشگاه های ما نیاز دارند رویکرد جدیدی را انتخاب کنند و دانشگاه ها باید هویت جدیدی را تجربه کنند. نقطه آغاز تحول، تغییر در باور و اندیشه است.

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف با حضور هیات های انتخاب و داوری همچون فرهاد اصلانی، دکتر احمد الستی، امیر توده روستا، مهدی قربان پور، مازیار مشتاق گوهری، مهدی رخشانی معرفی و تقدیر شدند:

**بخش ویژه

رتبه اول، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۵ میلیون ریال به علی عزیزی برای انیمیشن پروانگی رسید.

رتبه دوم، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۱۲ میلیون ریال به خونبازی به کارگردانی مصطفی شیری رسید.

همچنین فیلم مستند زنان ابدی به کارگردانی محمد صادق اسماعیلی با کسب رتبه سوم این بخش، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون ریال را دریافت کرد.

همچنین هیات داوران در این بخش یک دیپلم افتخار به فیلم نفس عمیق به کارگردانی مهدی مبهم اهدا کرد.

فیلمنامه

در این بخش جایزه اول به همراه تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰ میلیون ریالی به محمد صبوحی برای فیلمنامه مشیب اهدا شد.

جایزه دوم این بخش شامل تندیس، دیپلم افتخار و جایزه ۸ میلیون ریالی به محبوبه نخزری مقدم برای فیلمنامه گل سرخ رسید.

جایزه سوم بهترین فیلمنامه، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه ۶ میلیون ریالی به وحید نوری برای فیلمنامه دیوانگی اهدا شد.

**بخش فیلم کوتاه

فیلمنامه

جایزه ۱۰ میلیون ریالی به همراه تندیس و دیپلم افتخار این بخش به یوسف کارگر برای نگارش فیلمنامه فیلم آغی اهدا شد

بهترین دستاوردهای فنی و هنری

مهربانو باطبی برای بازی در فیلم هارمونی در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰ میلیون ریالی را دریافت کرد.

دیپلم افتخار این بخش به پیمان عباس زاده برای فیلم آغی و آرا اهدا شد.

بهترین کارگردانی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۲ میلیون ریالی این بخش به درناز حاجی ها برای کارگردانی مارلون رسید.

بهترین فیلم

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۵ میلیون ریالی این بخش به  درناز حاجی ها برای کارگردانی فیلم مرضیه رسید.

**بهترین پویانمایی

بهترین فیلم

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۵ میلیون ریالی این بخش به الهام طرقی برای پویانمایی هیچکس رسید.

بهترین دستاورد فنی و هنری

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰ میلیون ریالی این بخش به دلیل تکنیک خلاقانه در طراحی و اجرا به  الهام طرقی برای پویانمایی هیچکس رسید.

بهترین کارگردانی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۲ میلیون ریالی این بخش به  امین ملکوتی خواه برای پویانمایی من تنها نیستم اهدا شد.

در این بخش همچنین دیپلم افتخار به داریوش اسکویی برای پویانمایی باربر و بهنام اسدالهی برای پویانمایی مسیر سخت رسید.

**مستند کوتاه

بهترین فیلم

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۵ میلیون ریالی این بخش به فیلم اوسیا به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رسید.

بهترین کارگردانی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۲ میلیون ریالی این بخش به علیرضا دهقان برای کارگردانی فیلم اوسیا رسید.

بهترین پژوهش

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰ میلیون ریالی این بخش به  فیلم چغامیش به کارگردانی آریان عطارپور اهدا شد.

دستاورد فنی و هنری

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰ میلیون ریالی بهترین دستاورد فنی و هنری به پوریا اوسطی برای فیلم فراش رسید.

همچنین دیپلم افتخار این فیلم در این بخش به سید مصطفی فخاری نیری برای فیلم داستان عروسک ها و روح الله مولوی برای قلمرو سلطان اهدا شد.

**مستند بلند

بهترین فیلم

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۵ میلیون ریالی این بخش به فیلم پدر، مادر، علی، رضا و من به کارگردانی هانیه یوسفیان رسید.

بهترین کارگردانی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۲ میلیون ریالی این بخش به مهدی میرزایی برای کارگردانی زیورک اهدا شد.

بهترین پژوهش

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰ میلیون ریالی این بخش به آریان عطارپور برای فیلم سالسوس رسید.

دستاورد فنی و هنری

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰ میلیون ریالی این بخش به مهدی میرزایی برای فیلمبرداری زیورک اهدا شد.

همچنین هیات داوری دیپلم افتخار خود را در این بخش به فیلم احمد آقا به کارگردانی سید حامد نوبری اهدا کرد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>