سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۹:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
حضور وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی در پردیس چارسو/

حیدریان: جشنواره جهانی فیلم فجر را تقویت می‌کنیم/ صالحی: سینمای ایران یک فرصت ملی است

vazir-heydarian

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی با حضور در پردیس چارسو از بخش های مختلف سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بازدید کردند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی به همراه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر شنبه اول اردیبهشت ماه با حضور در پردیس چارسو از بخش های مختلف سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بازدید کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

محمدمهدی حیدریان در مورد سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: وقت آن رسیده که سینمای ایران فراتر از حضور در جشنواره های دیگر خودش هم به طور مستقل در جهان حضور داشته باشد و دیگر نباید تنها به عنوان تکمیل کننده جشنواره های خارجی باشیم بلکه باید جشنواره ای جهانی و مستقل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قاعدتاً این نقش را باید از منطقه و با ایجاد هم‌افزایی بین سینماگران منطقه شروع کنیم و بعد این حرکت را در جهان توسعه دهیم.

رییس سازمان سینمایی درباره تفکیک بخش جهانی و ملی جشنواره فیلم فجر و اینکه آیا این تفکیک با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باقی می ماند، گفت: نگران نباشید. ما روز به روز نقش بیشتری در دنیا ایفا می کنیم و برای اینکه جایگاه درستی در جهان پیدا کنیم از هزینه در جای درست نمی هراسیم بلکه باید به این موضوع دقت کنیم که چگونه خرج کنیم.

حیدریان: جشنواره جهانی فیلم فجر را تقویت می‌کنیم

وی با بیان اینکه  در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز بخش ملی و بین الملل جداگانه برگزار خواهند شد، اظهار کرد: تلاش می کنیم سال آینده این نقش جهانی را پُررنگ تر ایفا کنیم.

حیدریان در مورد انتصاب دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در سال آینده گفت: سیدرضا میرکریمی خیلی برای جشنواره جهانی فیلم فجر زحمت کشیده است و نقش تعیین کننده ای بر دوشش بوده است و ان‌شاالله این نقش را ادامه خواهد داد.

وی در پایان در مورد انتصاب دبیر بخش ملی جشنواره فیلم فجر نیز بیان کرد: فعلاً بنایی بر تغییر نداریم و جلسه‌ای قبل از سال جدید داشتیم و این جلسات در سال ادامه خواهد داشت و در هر حال نهایی کردن بخش‌های جشنواره هستیم.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد عصر شنبه اول اردیبهشت ماه با حضور در پردیس چارسو محل برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره جداسازی بخش ملی و جهانی جشنواره گفت: جداسازی این دو بخش به چند دلیل بود که یکی از آنها این بود که بخش جهانی با توجه به هیجان فیلم های داخلی دیده نمی شد در حالی که کارکردهای متنوعی در بخش جهانی وجود داشت که دیده نمی شد و مخاطب خود را پیدا نمی کرد.

وی افزود: به نظر من در این سال ها که از تفکیک این دو بخش جشنواره می گذرد، جشنواره جهانی توانسته جایگاه خود را پیدا کند و روند رو به رشدی داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عنوان «فجر» نباید برگزاری جشنواره را به دهه فجر منحصر کند، بیان کرد: عنوان «فجر» نسبت جشنواره را با جمهوری اسلامی مشخص می کند و این نسبت با سینمای ایران همواره حفظ خواهد شد.

صالحی: سینمای ایران یک فرصت ملی است

صالحی درباره تعامل سینمای ایران با جشنواره های دیگر دنیا و حضور فیلمسازانی چون اصغر فرهادی و جعفر پناهی گفت: نگاه ما تعامل حداکثری با سینمای جهان است و جشنواره جهانی فیلم فجر نیز با همین سیاست حرکت کرده است. ما با همین رویکرد ارتباطات جهانی خود را تنظیم و ترسیم کرده ایم البته طبعا پاره ای از قوانین و قواعد وجود دارد که باید رعایت شود و در مورد این دو فیلمساز به موضع رسمی نرسیده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری وزارت‌ امور خارجه و دستگاه‌های امنیتی برای دعوت از مهمانان شاخص سینمای جهان به جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: باید بتوانیم به سوی تعامل حداکثری بین دستگاه امنیتی و فرهنگی پیش برویم.

وی افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر می‌تواند فرصتی برای سینما و فرهنگ و هنر ایران باشد. خوشبختانه در سه سال گذشته فضای مورد نظر برای تعامل حوزه فرهنگ و امنیت تقویت شده و سال به سال به مشترکات بیشتری می رسیم. ما می‌دانیم که هر چه میزان ارتباطتمان با فرهنگ و سینمای جهان بیشتر شود به نفع فرهنگ و هنر ایران است. خوشبختانه میزان این تعاملات در جشنواره امسال نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بوده است.

صالحی درباره همکاری هرچه بیشتر سایر دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های عمومی برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: به نظر می‌آید کل کشور باید به این احساس برسد که سینمای ایران برایشان یک فرصت است. نه تنها بخش فرهنگ، بلکه  بخش اقتصاد در حیطه‌های مختلفی مانند گردشگری، کشاورزی و همه سازمان‌ها باید به این تفکر برسند که سینمای ایران فرصتی ملی است و اگر از این فرصت استفاده حداکثری شود نه تنها به نفع سینما و فرهنگ و هنر است بلکه به نفع ایران است از این جهت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی و عمومی کشور هر مقداری که به سینما نزدیک شوند مانند همین جشنواره سینمایی که دریچه‌ای به خارج از کشور گشوده، به نفع خود آنها نیز هست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نامه نگاری سینماگران با رییس جمهوری گفت: اهالی سینما این حق را دارند که طرف خطاب را اشخاص مختلف قرار دهند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>