سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ آذر ۱۳۹۷ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در دومین روز از جشنواره ملی فانوس مطرح شد:

آیت‌الله نعیم‌آبادی: هنرتان را محسنانه ترویج دهید/ نریمانی: قهرمان باید تاوان دهد

fanoos1

آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده ولایت فقیه گفت: گاهی یک فیلم و یک اثر هنری تمام حرفی را که ما قرار است پای منبر بزنیم در بهترین صورت و با تاثیرگذارترین شکل ممکن بیان داشته‌اند. در مجموع تلاش داشته باشید هنرتان را محسنانه‌تر ترویج دهید.

به گزارش سوره سینما، در دومین روز جمعی از هنرمندان و همچنین مدیران جشنواره و استان هرمزگان با نماینده ولایت فقیه در استان هرمزگان حضرت آیت الله نعیم آبادی دیدار کردند و نماز را به اقامت ایشان به جا آوردند. در این دیدار آیت الله نعیم آبادی بر عمق تاثیرگذاری آثار هنری در میان عموم مردم اشاره کردند و اذعان داشتند: گاهی یک فیلم و یک اثر هنری تمام حرفی را که ما قرار است پای منبر بزنیم در بهترین صورت و با تاثیرگذارترین شکل ممکن بیان داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به سریال حضرت یوسف ساخته زنده یاد فرج الله سلحشور گفت: این سریال توانست در بسیاری از نقاط دنیا به نمایش در بیاید و توجهات زیادی را به خود جلب کند. باید هنرمندان ما گامهای بزرگ و موثری در این مسیر بردارند تا چنین قصه‌های قرآنی بیش از گذشته به صورت هنرمندانه برای مردم به نمایش در بیاید. در مجموع تلاش داشته باشید هنرتان را محسنانه‌تر ترویج دهید.

fanoos2

بنابر این گزارش در ادامه برنامه روز دوم جشنواره ملی فانوس هنرمندان و افراد حاضر در جشنواره از ناو نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس دیدن کردند. در این دیدار هنرمندان با چگونگی محافظت و از جان گذشتگی نیروهای انقلابی از آبهای میهن اسلامی‌مان آشنا شدند. سرگرد زنگویی خاطره بازداشت نیروهای آمریکایی را از زبان خود بازگو کرد. در این دیدار سردار علی اصغر جعفری، سردار حبیب اله میرزایی و سرگرد زنگویی نیز حضور داشتند.

همچنین کارگاه تئاتر تحت عنوان «از ایده تا نمایشنامه» توسط کورذوش نریمانی برای هنرجویان و هنرمندان حاضر در جشنواره برگزار شد. با توجه به استقبال هنرجویان از این کارگاه علاوه بر طولانی شدن زمان آن یک جلسه به کارگاه اضافه شد. در این کارگاه کوروش نریمانی درباره خلق شخصیت و باورپذیری آن و همچنین نوع پرداخت متن صحبت کرد.

fanoos3

نریمانی با اشاره به شیوه‌های مهم قصه گویی و نوسندگی گفت: ما با مشکل سوژه مواجه نیستیم بلکه تفاوت بین متن‌های با کیفیت و ضعیف در وحله اول نوع پرداخت آنها است. باید دقت داشته باشیم که چطور درام نمایشنامه خود را به وجود می‌آوریم و پیش می‌بریم. در قرآن قصه‌هایی وجود دارد که می‌توان آن را به نمایش تبدیل کرد، اما شاید در اشعار سعدی نتوان چنین چیزی را دریافت کرد و انجام داد.

وی اظهار داشت: زمانی که کاراکترهای نمایش ما نترس و بزرگ هستند باید آنها را به سمتی برد که به دل خطر بزنند و موانع را بردارند آن هم موانعی که برای مخاطب باورپذیر و دارای ارزش باشد تا بتواند با شخصیت ما همراه شود. مواردی از این دست در خلق قهرمان و شخصیت داستانی برای ما مسئله است. اگر بتوانیم دست به خلق قهرمان‌های باورپذیر بزنیم می‌توانیم جامعه را با خودمان همراه کنیم. به طور مثال چرا باید نقش‌های منفی را کودن و نادان نشان دهیم این در حالی است که با این نگاه قهرمان خود را کوچک و حقیر کرده‌ایم. هیچکاک جمله بسیار معروفی دارد و می‌گوید «بهترین فیلمنامه‌ها آثاری هستند که کاراکترهای منفی قدرتمند و باهوشی دارند.

fanoos4

این کارگردان شناخته شده تئاتر با تاکید بر خلق موانع سخت برای قهرمان قصه عنوان کرد: شخصیت اصلی و قهرمان ما باید در طول درام قصه تاوان پرداخت کند و برای حل مسائل  باید سختی بسیار بکشد.  در واقع معجزه از درون قهرمان باید رخ دهد. ما به عنوان نویسنده باید مسئله اصلی و درونی قهرمان خود را پیدا کنیم. باید بدانیم او در برابر چه چیزی از جانش می‌گذرد چرا که در شرایط معمولی هیچ فردی حاضر نیست در برابر میلیاردها پول هم جانش ذره‌ای به خطر بیفتد.

در ادامه دومین روز مدیران هنری با دکتر علی اصغر جعفری دیدار داشتند و درارتباط با پیش‌برد بهتر جشنواره‌ها و کیفیت آثار هنری در سال آینده مسائل پیش رو را بررسی کردند. حضور در تئاتر دانشجویی و همچنین اضافه شدن بخش دفاع مقدس در جشنواره سرود دانش آموزی از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

fanoos5


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>