سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ آذر ۱۴۰۴ در ۱۱:۳۴ ق.ظ چاپ مطلب
نگاهی متفاوت به روایت «بچه مردم»؛

قهرمان‌هایی که سفر کردن را برگزیدند

Bache-Mardom1

فیلم سینمایی «بچه مردم» که فرازهای پایانی اکران در سینماها را تجربه می‌کند، از منظر ساختار داستانی، روایتی مشابه فیلم‌هایی در تاریخ سینمای ایران دارد که قهرمان‌شان سفری منزل به منزل را تجربه می‌کنند.

سوره سینما  محراب توکلی : فیلم سینمایی «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و تهیه‌کنندگی سیدعلی احمدی از ۳۰ مهر سالی جاری وارد گیشه سینماها شد و تاکنون فروشی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان داشته است. این فیلم تاکنون  بیش از ۱۰۰ هزار مخاطب را به سالن‌های سینمای کشور جذب کرده و حضور آن در گیشه ادامه دارد. از بازیگران این فیلم می‌توان به مهبد جهان‌نوش، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، حسن معجونی، سیامک صفری و بهروز شعیبی اشاره کرد.

Bache-Mardom2

قصه «بچه مردم» درباره پسری به نام ابوالفضل است که در پرورشگاه بزرگ شده و از خانواده‌اش خبری ندارد. او یک روز به صورت مخفیانه با کمک دوستانش پرونده اجتماعی خود را در پرورشگاه پیدا کرده و اطلاعات گنگی از مادرش به دست می‌رود. او برای پیدا کردن مادرش سفری را آغاز می‌کند. سفری که فراز و نشیب‌های زیاده داشته و به شکل ایستگاه به ایستگاه و اپیزودیک طی می‌شود. این مدل سفرها در سینما به سفرهای اودیسه‌وار معروف است. اودیسه یکی از شخصیت‌های شاعر یونانی هومر بود. اودیسه از تصمیم می‌گیرد از خانه و کاشانه و محیط امن زندگی‌اش خارج شده و سفری را آغاز کند. او در این سفر با افراد متفاوتی آشنا شده و از هر کدام از آن‌ها چیزی می‌آموزد. حضور آن افراد در قصه دائمی نیست. حضور آن‌ها در سفر اودیسه شبیه به یک چراغ راه است. حال آن‌ها چه خوب باشند، چه بد، فرقی نمی‌کند. حضورشان در قصه باعث رشد و بلوغ اودیسه می‌شود. از این قهرمان یونانی که بگذریم به سینمای ایران می‌رسیم. به سینمایی که در آن سفرهای ایستگاه به ایستگاه حضور برجسته‌ای داشت و اکنون فیلم سینمایی «بچه مردم» و سفر ابوالفضل می‌تواند یادآور همان‌ها باشد. در ادامه به برخی از این فیلم‌ها اشاره خواهیم کرد.

«واکنش پنجم»

Vakonesh-Panjom

فیلم سینمایی «واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی و تهیه‌کنندگی محمد نیک‌بین، در سال ۱۳۸۱ ساخته و اسفند ۱۳۸۲ به نمایش درآمد. این اثر توانست فروشی معادل ۲۹۳ میلیون تومان داشته باشد. قصه آن پیرامون زنی است که بعد از فوت شوهرش از دست خانواده او فرار می‌کند. نیکی کریمی به‌عنوان شخصیت اصلی داستان در ایستگاه‌های مختلفی توقف کرده و گمان می‌کند که در فرار کردن از دست پدر شوهرش (جمشید هاشم‌پور) موفق بوده است. اما هربار شکست خورده و موقعیت خود را تغییر می‌دهد. کریمی هربار که در ایستگاه توقف می‌کند، به یک روشن‌گری درباره خود و زندگی می‌رسد. نیکی کریمی، جمشید هاشم‌پور، شهاب حسینی و گوهرخیراندیش از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«خیلی دور، خیلی نزدیک»

Kheili-Door-Kheili-Nazdik

نزدیک‌ترین ساب‌ژانر به ساختار سفر قهرمان سینمای جاده‌ای است. در فیلم‌های جاده‌ای قهرمان ماشین‌اش را برداشته و در جست‌وجوی چیزی به دل جاده می‌زند. فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» یکی از نمونه‌های مثال‌زدنی در این بحث است. این اثر به کارگردانی رضا میرکریمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا گوهری، توانست در ۱۳ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده و در ۶ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین صدابرداری، بهترین طراحی لباس و صحنه، بهترین فیلم‌برداری و بهترین چهره‌پردازی برنده سیمرغ بیست‌وسومین جشنواره فیلم فجر شود. «خیلی دور، خیلی نزدیک» در اکران گیشه فروشی معادل ۲۰۹ میلیون تومان داشت. شخصیت اصلی و قهرمان قصه در داستان این اثر برای پیدا کردن فرزندش به دل کویر زده و با افراد مختلفی آشنا می‌شود. در هر ایستگاه که توقف می‌کند به شناخت بهتری از خود و فرزندش می‌رسد تا اینکه در نهایت معنای زندگی و مرگ را می‌فهمد. مسعود رایگان، افشین هاشمی و الهام حمیدی بازیگران این اثر هستند.

«زن دوم»

Zane-Dovom

این فیلم به کارگردانی سیروس الوند و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور درباره زنی است که از زندگی مشترک با همسرش دل کنده و می‌خواهد یک زندگی جدید را آغاز کند. او با این تصمیم راهی سفر شده و با افراد مختلفی روبرو می‌شود. این افراد به درک بهتر قهرمان قصه از تصمیمی که گرفته است کمک می‌کنند. این فیلم در اواخر سال ۱۳۸۶ به نمایش درآمد و از بازیگران آن می‌توان به نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، امیر آقایی، سحر ذکریا و آنا نعمتی اشاره کرد.

«طعم گیلاس»

Tame-Gilas

فیلم سینمایی «طعم گیلاس» به کارگردانی و نویسندگی زنده یاد عباس کیارستمی در سال ۱۳۷۶ ساخته و اکران شد. این فیلم ۳۳ میلیون تومان در گیشه سینماها فروخت. عباس کیارستمی در ۱۹۹۷ با «طعم گیلاس» به جشنواره فیلم کن رفت و موفق به دریافت نخل طلای این رویداد که مهم‌ترین جایزه آن است، شد. قهرمان این اثر تنها یک نفر است؛ آقای بعدیعی که مرحوم همایون ارشادی نقش آن را بازی کرد. آقای بدیعی در حومۀ شهر تهران، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰ هزار تومان پول انجام دهد. او برای متقاعد کردن هر کسی درباره زندگی‌اش و خودش صحبت می‌کند. از پسر سرباز گرفته تا مرد کارگر و پیرمرد مهربان. در هر کدام از این ملاقات‌ها که به تعبیری ایستگاه‌های مختلف داستان هستند، مرد به شناخت بهتری از زندگی، زیستن و البته مرگ می‌رسد.

«اتوبوس شب»

Otobuse-Shab

فیلم سینمایی «اتوبوس شب» به کارگردانی زنده یاد کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی مهدی همایون‌فر در سال ۱۳۸۵ تولید شد. این اثر نخستین‌بار در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در چهار رشته بهترین کارگردانی، بهترین نقش اول مرد، بهترین نفش مکمل مرد و بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه سیمرغ شد. «اتوبوس شب» در اکران خود فروشی بیش از ۱۳۰ میلیون تومان داشت. مسئله ایستگاه در روایت داستان «اتوبوس شب» بسیار ملموس است، چرا که در وهله اول مخاطب با یک اتوبوس مواجه می‌شود. اتوبوسی که در روزهای جنگ ماموریتی خطیر بر عهده دارد. راننده این اتوبوس با بازی مرحوم خسرو شکیبایی و نقش مکمل او مهرداد صدیقیان در هر ایستگاه با چالش‌های هولناکی روبرو می‌شوند. این چالش‌ها به آن‌ها اهمیت جنگ و صیانت از خاک این سرزمین را به آن‌ها یادآوری می‌کند.


پاسخ دهید