سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ خرداد ۱۳۹۲ در ۲:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب
بازگشت فرهادی به سینمای ایران/

آیا «گذشته» به گیشه تابستان رونق می‌دهد؟

gozashteh2

فیلم سینمایی «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی می‌تواند پرمخاطب ترین فیلم تابستان باشد.

فیلم سینمایی «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی می‌تواند پرمخاطب ترین فیلم تابستان باشد.

سوره سینما- علی رضایی: فیلم تازه اصغر فرهادی، اولین تجربه فیلمسازی کارگردان اسکاری سینمای ایران از امروز چهارشنبه ۲۹ خردادماه روی پرده رفته است. فیلم در شرایطی اکران شده که بازار شایعه‌ها درباره نمایش عمومی آن در ایران داغ بود، خوشبختانه حاشیه‌ها جدی نبودند و از امروز رسما «گذشته» مهمان سینماهای ایران شده است. هر چند نبود تبلیغات فراگیر تلویزیونی و محیطی می تواند مانع دیده شدن آن در روزهای نخست خواهد شد اما می توان به دلایلی «گذشته» را مهمترین فیلم اکران تابستان دانست. فیلمی که جذابیت های تبدیل شدن به یکی از پرفروش‌های سال ۹۲ را دارد. در مورد آثار فرهادی خوشبختانه خود فیلم‌ها در فروش و جذب مخاطب بیش از هر مسئله دیگری دخالت دارند.

او فیلمسازی است که قصه هایش را از زندگی مردم و جامعه اطرافش انتخاب می کند و طبیعی است نمایش واقعیت های ملتهب موجود و پرده برداشتن از تلخی‌های زندگی فردی و اجتماعی این روزگار برای تماشاگر دوست داشتنی است. دو فیلم «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» ساخته‌های قبلی فرهادی که در جشنواره های مختلف و معتبر بین المللی روی پرده رفتند، علاوه بر جذب مخاطب داخلی و فروش بالا، نظر منتقدان خارجی را هم جلب کردند. فرهادی به واسطه جایزه اسکار برای بسیاری از ایرانیان که حتی تمایلی به فیلم دیدن در سینماها ندارند، نامی آشنا است و «گذشته» پس از «جدایی» نخستین فیلم از این کارگردان است که فرصت اکران عمومی پیدا می کند.

Gozashteh3

«گذشته» پیشتر در جشنواره کن روی پرده رفته و بازتاب‌های مثبتی از این فیلم روی خروجی رسانه‌ها آمده است. بسیاری از علاقمندان سینما از مدت‌ها پیش منتظر اکران فیلم در ایران بودند، طبیعی است که حالا که «گذشته» به ایران رسیده، مردم به تماشایش بنشینند. هفته‌ای که گذشت همراه با دو خبر خوش برای جامعه ایرانی بود، برگزاری پرشور انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتیجه نهایی موجی از شادی را در سراسر ایران به راه انداخت و میلیون‌ها ایرانی ساعت‌ها در فضایی عمومی و در کنار هم به پایکوبی پرداختند. شامگاه سه شنبه و پس از صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی این ماجرا دوباره تکرار شد، فضای امیدواری که در ایران به وجود آمده و همدلی را تقویت می‌کند می تواند عاملی برای بهتر دیده شدن «گذشته» باشد.

در فضای آرام و توام با سرخوشی پس از انتخابات فعالیت های هنری و فرهنگی با انگیزه بیشتری از سوی مردم دنبال خواهند شد. در کنار عوامل حاشیه ای و جانبی، «گذشته» به عنوان فیلمی که دیده نشده و طراوت دارد واجد امتیازهایی منحصر به فرد است. حضور بازیگران خارجی در فیلمی از یک کارگردان ایرانی، روایت قصه در فرانسه و زبان فیلم می تواند عناصر جذابی باشد که نسل جوان، دانشجویان و علاقمندان سینما را به دیدن یک فیلم ترغیب کنند. ماراتن نفسگیری برای «گذشته» شروع شده است، در سالی که نوروزش تنها دو فیلم «رسوایی» و «حوض نقاشی» پرفروش بودند و گرد و غبار رخوت بر آن نشسته نیازمند یک پدیده در اکران هستیم و چه خوب که تابستان پس از یک انتخابات پرشور پیش از ماه رمضان سینماهای ایران بدون مشکل خاص در اختیار «گذشته» قرار گرفته اند تا این تجربه متفاوت سینماگر ایرانی برای مخاطبی محک بخورد که پس از «چهارشنبه سوری» به همه فیلم‌های او نمره مثبت داده‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>