سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
به مناسبت چهارمین دوره اکران‌‌های جشنواره فیلم عمار در غزه ؛

کارگردان مستند «بدون مرز» : مسئولان فرهنگی برای حمایت از فلسطین جرأت و صداقت داشته باشند

azizi

کارگردان مستند «بدون مرز» گفت: در حقیقت ما فیلمسازان و سینماگران هستیم که دِینی نسبت به مقاومت مردم فلسطین داریم. البته تا امروز برخی ها به وظیفه خود عمل کردند و برخی نیز در انجام تکلیف خود ناموفق بودند.

مجید عزیزی، کارگردان مستند «بدون مرز که اثرش در قالب چهارمین اکرانهای جشنواره مردمی فیلم عمار در غزه فلسطین به نمایش درمی‌آید، در گفتگو با سوره سینما درباره این موضوع گفت: در حقیقت ما فیلمسازان و سینماگران هستیم که دِینی نسبت به مقاومت مردم این کشور داریم. البته تا امروز برخی ها به وظیفه خود عمل کردند و برخی نیز در انجام تکلیف خود ناموفق بودند.

عزیزی عنوان کرد: «بازمانده» به کارگردانی مرحوم سیف الله داد تنها فیلم ساخته شده درباره فلسطین است و فیلم دیگری درباره مقاومت مردم این کشور و اشغال آن کشور توسط رژیم اسرائیل ساخته نشده است.

وی اظهار داشت: سینماگران بخصوص مسئولان ما مدیون مردم فلسطین هستند زیرا تا امروز برنامه ریزی درست و اصولی برای ساخت فیلم هایی که بتواند مظلومیت مردم فلسطین را به خوبی به تصویر بکشد انجام نداده اند.

این کارگردان تصریح کرد: دلیل مهجور ماندن موضوع فلسطین در سینمای ایران را ضعف مدیریت می دانم. زیرا جرات پرداختن به موضوع مقاومت فلسطین در مسئولان ما وجود ندارد. متاسفانه مسئولان ما نه تنها در این دولت بلکه در تمامی دولت ها در حمایت از محور مقاومت عقب تر از مردم بوده و هستند. آنها جرات و صداقت ندارند که هزینه کنند و جایزه ویژه ای را در جشنواره فیلم فجر برای موضوع مقاومت درنظر بگیرند.

عزیزی خاطرنشان کرد: مسئولان ما در مسائل فرهنگی واقعا گل کاشتند. اگر امروز وضعیت داخلی و وجهه فرهنگی که از ما در سطح دنیا و حتی جهان اسلام شناخته می شود را ببینید پر از سوءتفاهم و مطالبی است که با واقعیت فاصله دارد.

وی در پایان گفت: فیلمسازی درباره مقاومت مردم فلسطین تاثیر مثبتی در حمایت از این حرکت آنها دارد. زیرا رسانه و سینما به خاطر جذابیتی که دارد خیلی راحت تر از برنامه های تحلیلی و اخبار می تواند مفاهیم مورد نظر ما را به مردم منتقل کند.

این کارگردان در بخشی از سخنانش با اشاره به عدم رویارویی ورزشکاران کشورهای مسلمان با نمایندگان رژیم صهیونیستی و تقدیم این دوره از اکران ها به پنج ورزشکار مسلمان که از آرمان های فلسطین حمایت کردند خاطرنشان کرد: با توجه به مسائلی که اخیرا پیرامون عدم رویارویی ورزشکاران ما با حریفان اسرائیلی خود پیش آمده است باید به این مهم اشاره کنم که ما باید جرات بیان دلیل این اقدام خود را به مجامع بین المللی داشته باشیم و به آنها بگوییم که به علت اعمال تروریستی، این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم و این کشور را بایکوت کرده ایم. حتی باید مجلس خودمان نیز قانونی را تصویب کنند و بر اساس آن فدراسیون های ورزشی به این قانون استناد کرده و اعلام کنند برای عدم روبرویی در برابر ورزشکاران رژیم صهیونیستی منع قانونی دارند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی دلایل نادرستی را که برای عدم مواجهه با ورزشکاران اسرائیلی می آوریم کاملا بر ضد محور مقاومت و به نفع رژیم صهیونیستی است. زیرا به دلیل انصراف ورزشکاران ما، آنها به مدال دست پیدا می کنند و هیچ کس هم باخبر نمی شود که دلیل اصلی ما در روبرو نشدن با نمایندگان رژیم اشغالکر قدس چه چیزی است.

عزیزی درباره اثر خود هم بیان کرد: مستند «بدون مرز» درمورد یک پزشک بدون مرزی است که از کشورهای آفریقایی گرفته تا لبنان به صورت رایگان به مستضعفین خدمت رسانی می کند. اگر این امکان برای او وجود داشت اولین جایی که می رفت غزه بود. این شخصیت به عنوان الگویی از یک پزشک ایرانی می تواند مورد توجه مردم غزه قرار بگیرد.

گفتنی است بر اساس اعلام جشنواره عمار، چهارمین دوره اکران های این جشنواره، از چهارشنبه ۲۳ اسفند به مدت ۳ روز در شهر غزه صورت می گیرد و  ۱۵ اثر جشنواره عمار و سینمای انقلاب از جمله یتیم خانه ایران، فرشتگان قصاب، سفری برای بازگشت، کلاس، علمک، آنتراکت، بدون مرز، ولد و … برای مردم اکران می شوند. اکرانهای روز پایانی این هفته فیلم نیز به نمایش آثار ویژه کودک و نوجوان اختصاص یافته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>