سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ تیر ۱۳۹۲ در ۱۲:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب
وقتی روابط فرصت را از متخصص‌ها می‌گیرد/

صدابردار «باشو غریبه کوچک»: روابط همچنان بر ضوابط غلبه دارد

behrooz-moavenian

یک صدابردار با سابقه تأکید کرد وجود روابط در پیش‌تولید یک فیلم، فرصت شغلی را از عوامل متخصص سینما گرفته است.

یک صدابردار با سابقه تأکید کرد وجود روابط در پیش‌تولید یک فیلم، فرصت شغلی را از عوامل متخصص سینما گرفته است.

بهروز معاونیان صدابردار با سابقه به سوره سینما گفت: از ابتدای سال ۹۲ تا کنون سر فیلم ویدئویی «سایه‌های سفید مه» به کارگردانی مجید مصطفوی بودم. قرار بود در «بلوک ۹ خروجی ۲» با علیرضا امینی همکاری کنم. صحبت‌های مقدماتی را کرده بودیم. تا صحبت قرارداد هم پیش رفتیم و حتی مدیر تولید گفت که سر قیمت اختلاف زیادی با هم نداریم. اما بعد معلوم شد روابط جای ضوابط را گرفته است و کس دیگری به جای من صدابردار شد.

moavenian1

صدابردار «روز سوم» اضافه کرد: به جای اینکه روز به روز در تخصصی شدن سینما قدم‌های مثبت برداریم، داریم پس‌رفت می‌کنیم. فرهنگ غلطی که مبتنی بر روابط بین عوامل است نمود بیشتری پیدا کرده و سینمای ما دارد از شاخص‌های استاندارد فاصله می‌گیرد. سینمای ما در بهره‌وری از استانداردها یکدست نیست و وجود چنین رفتارهای غلطی بیش از گذشته سینما را به سطح متوسط کشانده است. تحلیل درستی است که می‌گویند است فیلم‌های زیادی داریم که برای دیده نشدنش سر و دست می‌شکنند.

معاونیان گفت: استفاده از عوامل متخصص یکی از شاخص‌های استاندارد بودن سینماست و وجود آنها در یک گروه فیلمسازی که هر کدام در رشته‌ خود توانایی لازم را دارند می‌تواند یک کارگردان متوسط را حداقل به یک فیلم متوسط برساند.

معاونیان صدابردار فیم‌های «خانه دوست کجاست»، «اجاره‌نشین‌ها»، «دلشدگان»و… بوده است.