سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ شهریور ۱۳۹۷ در ۶:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

ماجرای دی‌ وی‌ دی‌ های ۱۰ هزار تومانی چیست؟

latari-khanegi

در این گزارش نحوه انتشار و قیمت‌گذاری آثار سینمایی جهان در مقایسه با آثار سینمای داخلی مقایسه شده است.

سوره سینما – شاید شما هم ازجمله کسانی هستید که خرید و دانلود قانونی آثار ایرانی را وظیفه فرهنگی خود در جهت حمایت از سینمای ایران به‌خصوص در بخش نمایش خانگی می‌دانید که اخیراً افزایش قیمت محصولات و آثار فرهنگی نمایش خانگی باعث آزرده‌خاطر شدن شما شده باشد.

اخیراً چندین رسانه در این حوزه شروع به نقد شدید نسبت به مؤسسات توزیع‌کننده این آثار فرهنگی کردن که پررنگ‌ترین و شدیدترین انتقادات را سایت «نمایش خانگی»، که خود را مدعی حمایت از محصولات فرهنگی این بخش می‌داند نسبت به اثر «لاتاری»، «موسسه هنرهای تصویری سوره» و «حوزه هنری» داشته است.

گرانی از کجا شروع شد؟

به‌طور حتم اولین باری که این افزایش قیمت در نمایش خانگی اتفاق افتاد، توسط سریال ساخت ایران ۲ بود که با افزایش قیمت این محصول،  خشم مخاطبین خود را در پی‌ داشت و بعد از آن فیلم سینمایی لاتاری بود که با این افزایش قیمت قربانی حمله‌ها و هجمه‌ها از سوی منتقدین شد. حال اینکه این منتقدین چه کسانی هستند و با چه اهدافی به این آثار فرهنگی حمله کرده‌اند مشخص نیست، ولیکن به تحلیل چند مورد از این نظریات می‌پردازیم:

۱. افراد یا گروه‌های مخالف سینمای ایران

قاعدتاً با وجود اینکه انگیزه فرهنگی در بین مخاطبین سینما برای رشد و توسعه سینمای ایران موج میزد، افراد یا گروه‌های خاصی هم هستند که قصد صدمه وارد کردن به این صنعت را دارند که نه تنها به تحریک مخاطبین برعلیه خرید و یا دانلود قانونی می‌پردازند، بلکه با ترویج فروش و یا دانلود غیرقانونی همیشه سعی بر لطمه وارد کردن بر این صنعت داشته‌اند.
برای این افراد، دیده شدن و یا دیده نشدن آثار توسط مخاطبین  اصلا مهم نیست و صرفاً جهت شکست صنعت بزرگ سینمای ایران با اهداف خاص فعالیت می‌کنند.

۲. دیگر مؤسسات و رقیبان حوزه پخش نمایش خانگی

با توجه به افزایش قیمت ارز و عدم ثبات قیمت‌های مواد اولیه مثل: پلی کربنات برای ساخت دیسک و کاغذ جهت بسته‌بندی و چاپ پوستر که اخیراً در کشور اتفاق افتاده، طبیعتاً قیمت‌های قبلی فروش آثار مقرون به‌صرفه نیست و مؤسسات پخش آثار فرهنگی نمایش خانگی برای امرار معاش و ادامه حیات خود با این شرایط جدید کشور مستلزم این هستند تا قیمت آثار خود را افزایش بدهند اما این افزایش قیمت توسط هجمه‌های رسانه‌ای و قهر مخاطبین به‌شدت تهدید می‌شود. حال اینکه  موسسه هنرهای تصویری سوره و فیلم سینمایی لاتاری می‌تواند بهترین قربانی برای تثبیت این نبض گرانی باشند، برای رقیبان این موسسه می‌تواند بهترین سوژه باشد تا توپ را در زمین موسسه هنرهای تصویری سوره بیاندازد.

۳. محتوا و یا عوامل فیلم سینمایی لاتاری

یکی دیگر از نظریاتی که احتمال حمله به فیلم سینمایی لاتاری را قوی می‌کند، شاید محتوای تولید شده در فیلم و یا عوامل سازنده فیلم باشد، همانطور که در جریان هستید طی مراسم اختتامیه «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» مخالفت‌های زیادی نسبت به فیلم سینمایی لاتاری انجام شد مبنی بر اینکه فیلم‌نامه مشکل دارد و نباید این فیلم ساخته می‌شد و یا حتی با توجه تولیدات انقلابی «محمدحسین مهدویان» طی چند سال اخیر با قصد تخریب وی، از انگیزه‌های این هجمه‌های رسانه‌ای باشد.

 در سینمای جهان چه می‌گذرد؟

و اما بهتر است بدانیم که در سینمای جهان قیمت بلیط سینما برای نمایش فیلم‌هاِی سینمایی به ۴ دسته و قیمت تقسیم می‌شوند:

۱. بلیط برای کودکان ( مخصوصاً اشخاص بین ۳ سال تا ۱۴ سال که برای کودکان زیر ۲ سال نیز رایگان است)  ۱۳.۵ دلار

۲. بلیط برای دانش آموزان و بازنشستگان ۱۵.۵ دلار

۳. بلیط برای افراد دارای امتیاز ۱۷.۵ دلار

۴. بلیط برای افراد معمولی ۲۱.۵ دلار

و البته بهتر است بدانیم که همین آثار وقتی به نمایش خانگی عرضه می‌شوند به ۴ بسته و قیمت تقسیم می‌شوند:

بسته اول که نسخه DVD آثار با قیمت ۱۷.۹۶ دلار است و بنا به خود فیلم و تعرفه‌های فروش پخش‌کننده‌ها این نسخه از ۱۱.۹۰ دلار الی ۱۷.۹۶ دلار به فروش می‌رسد.

بسته دوم که نسخه Blue Ray به همراه یک نسخه دیجیتال با قیمت ۲۲.۹۶ دلار است و بنا به خود فیلم و تعرفه‌های فروش پخش‌کننده‌ها این نسخه از ۱۴.۹۴ دلار الی ۲۲.۹۶ به فروش می‌رسد.

بسته سوم که نسخه ۴K به همراه یک نسخه دیجیتال و یک نسخه Blue Ray با قیمت ۲۷.۹۶ دلار است و بنا به خود فیلم و تعرفه‌های فروش پخش‌کننده‌ها این نسخه از ۲۱.۹۹ دلار الی ۲۷.۹۶ به فروش می‌رسد.

بسته چهارم که بسته ویژه به‌حساب می‌آید، تمام نسخ اثر به همراه دفترچه کامیک اثر با قیمت ۷۹ دلار در ۴ دیسک عرضه می‌شود و بنا به خود فیلم و تعرفه‌های فروش پخش‌کننده‌ها این نسخه از ۴۰ دلار الی ۷۹ دلار به فروش می‌رسد.

و در آخر جالب است بدانیم که نسخه VOD (تماشای آنلاین) آثار با احتساب فرصت ۳۰ روزه برای یک‌بار مشاهده فیلم ۵.۹۹ دلار و نسخه دانلود قانونی آثار با قیمت ۱۹.۹۹ دلار عرضه می‌شود.

در نتیجه به‌طور کلی می‌توان با مقایسه سینمای جهان و سینمای ایران به قیمت میانگینی رسید که برای دیدن یک فیلم در سینما ۱۹ دلار ،برای خرید نسخه نمایش خانگی مشابه نسخ داخل ایران ۱۹ دلار، تماشای آنلاین ۶ دلار و دانلود قانونی ۲۰ دلار هزینه پرداخت و این یعنی در ایران باید قیمت بلیط سینما، دیسک اثر در نمایش خانگی و دانلود قانونی اثر در یک سطح قیمت باشند.
اما متأسفانه سوال اینجاست که چرا قیمت بلیط سینما بین ۱۲ هزار تومان الی ۱۶ هزار تومان ، قیمت دیسک نمایش خانگی ۶ هزار تومان و قیمت دانلود قانونی بین ۲۵۰۰ تومان الی ۴ هزار تومان است و تقریبا آثار این موسسات به قیمت یک دلار فروش رفته است.
با این اوصاف حتی افزایش قیمت آثار نمایش خانگی به ۱۰ هزار تومان هم نباید در مقایسه با عرف جهانی، خارج از منطق باشد.

راهکار چیست؟ بخریم یا نخریم؟

در انتهای بحث، این سؤال پیش می‌آید که حال با توجه به توضیحاتی که مطرح شد و با افزایش قیمت ارز و عدم ثبات قیمت‌های مواد اولیه مثل: پلی کربنات برای ساخت دیسک و کاغذ جهت بسته‌بندی و چاپ پوستر ، فکر کاهش قیمت آثار فرهنگی به نظر مقرون به‌صرفه نیست، باید چه کرد؟ و این را هم میدانیم که با افزایش قیمت آثار هم خود این موسسات پخش آثار نمایش خانگی دچار بحران شده و مخاطبانشان ناچار به دانلود یا خرید غیر قانونی پیدا خواهد کرد. بخریم یا نخریم؟ آیا با نخریدن این آثار، کاهش قیمتی رخ خواهد داد؟ یا با نخریدن آثار موجب ورشکست شدن این مؤسسات و فیلم‌سازان و در نتیجه شکست صنعت سینمای ایران می‌شوم؟

در وهله اول باید از واکنش تند سایت نمایش خانگی نسبت به حوزه هنری، موسسه هنرهای تصویری سوره و فیلم سینمایی لاتاری در خوش‌بینانه‌ترین حالت که نقد سازنده طلقی شود، این انتظار را داشته باشیم که مؤسسات تحت حمایت سایت نمایش خانگی با قیمت ۶ هزار تومان فعلی آثار خود را منتشر کنند و یا در وهله دوم با خریدن و حمایت آثار ۱۰ هزار تومانی از این صنعت تولید ملی حمایت کنیم.

نظر شما چیست؟

منبع: موسسه هنرهای تصویری سوره


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>