سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ مهر ۱۳۹۷ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
احمدرضا‌ درویش در هفته فیلم خود در اصفهان مطرح کرد:

فیلم «رستاخیز» برای همه ساخته شده است و همه باید آن را ببینند/ با توقیف این فیلم جلوی یک جریان گرفته شد

darvish1

احمدرضا درویش ضمن مطرح کردن نکاتی در خصوص فیلم «رستاخیز» و اهمیت آن بیان کرد که این فیلم برای همه ساخته شده است و همه باید آن را ببینند.

به گزارش سوره سینما، هفته فیلم احمدرضا درویش به مناسبت هفته دفاع مقدس با اکران فیلم های (آخرین پرواز، کیمیا، متولد ماه مهر، سرزمین خورشید، دوئل) از ۱ تا ۶ مهرماه در سالن سوره حوزه هنری اصفهان برگزارشد.

این کارگردان در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر اکران فیلم «رستاخیز» همان وضعیت سه چهار سال گذشته را دارد، اظهار کرد: اتفاق جدیدی پیرامون این فیلم نیفتاده و هنوز در وضعیت قبلی است و هیچ‌کسی پاسخگو نیست. البته من به دلیل مضمون ارزشمند این کار و احساس قلبی که نسبت به این فیلم داشتم برای ساخت آن احساس وظیفه می کردم، انتظار‌ندارم کسی با من تماس بگیرد و پیگیر شود.

این کارگردان سینما با بیان اینکه از ساخت تا نمایش «رستاخیز»، همه چیز از فرهنگ عاشورا الهام گرفته است، اضافه کرد: این فیلم از آنِ کسی نیست، حتی من، بلکه امانتی است که ما باید تقدیم مردم کنیم. «رستاخیز» پروانه نمایش در داخل و خارج داشته، به سه زبان دوبله شده و ۹ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر گرفته است. اینکه چطور با وجود تمامی این موارد، چنین مسائلی پیرامون آن ایجاد می‌شود را متوجه نمی‌شوم.

وی افزود : دیوان‌عدالت‌اداری بر این حقیقت که توقیف «رستاخیز» امری غیرقانونی بوده، صحه گذاشته است. آیا کسی نباید بابت این موضوع عذرخواهی کند؟ آن هم برای اتفاقی که در حوزه مهم فرهنگ و هنر افتاده است. در واقع این فیلم از آن دولت نیست، بلکه این فیلم برای مردم و حق‌الناس است. باید بدانید که درصد زیادی از بودجه این فیلم را شیعیان در خارج از ایران تامین کرده اند.

darvish2

کارگردان فیلم‌های دفاع مقدس افزود: وقتی این فیلم در سینمای کشورهای همسایه پخش شد در لحظه ای که حضرت عباس (ع) به شهادت می رسند شیعیان حاضر در سالن ایستادند و جمعیتی انبوه ناگهان در تاثیر از صحنه های تکان دهنده فیلم، یکصدا هیهات‌من‌الذله گفتند و شروع به سینه زنی کردند که برایم عجیب بود. آن‌جا با خودم فکر کردم که ۳۰ سال پیش که جوانان ما در جبهه جنگ به عشق سیدالشهدا(ع) به شهادت می‌رسیدند، چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی ما در مرکز بغداد، فیلم عاشورایی نمایش دهیم؟

درویش با اشاره به خاطره‌ای از نمایش رستاخیز برای بزرگان فرهنگ و هنر ایران گفت: آن‌ها در پایان گمان کردند که من برای فیلم اشک می‌ریزم، اما در واقع این اشک‌ها به این خاطر بود که در کشور‌امام‌حسین(ع)، فیلم «رستاخیز» باید زیرزمینی دیده ‌شود درحالی که این فیلم برای همه ساخته شده است و همه باید آن را ببینند.

وی در خصوص ساخت موسیقی این فیلم توسط استیون واربک،آهنگساز اسکار گرفته، خاطرنشان کرد: در صحبت با آهنگساز این فیلم وقتی از او پرسیدم چه چیزی شما را برای ساخت موسیقی این فیلم متقاعد کرد گفت: آن لحظه ای که حضرت عباس (ع) در فیلم مشت پر از آب را نمی خورد مرا به یاد لحظه به صلیب کشیدن حضرت مسیح انداخت و به نظرم در این لحظه او یک آب معنوی نوشیده است و همین صحنه سبب شد تا ساخت موسیقی این فیلم را قبول کنم. چرا که در فیلم های غرب قهرمان معمولا کسی است که ظاهراً پیروز است اما در این فیلم(رستاخیز) قهرمان متفاوت است.

darvish3

در این لحظات که صحبت های احمدرضا درویش مخاطبان برنامه را منقلب نموده بود وی با اظهار دلخوری از عدم پاسخگویی مسئولان در خصوص توقیف این فیلم ادامه داد: نمی دانم چرا پس از ۴ سال که از توقیف فیلم می گذرد و مسئولین در این خصوص پاسخگو نیستند.

کارگردان رستاخیز افزود: با توقیف «رستاخیز» تنها این فیلم قربانی نشد بلکه جلوی یک جریان گرفته شد. فرض کنید من بخواهم درباره خرمشهر فیلم بسازم، در این وضعیت چطور ممکن است؟ همان طور که در برنامه زنده تلویزیونی، آقای فخیم‌زاده گفتند: با این کاری که با «رستاخیز» کردند، من بر دستم داغ می‌گذارم که سریال تاریخی‌- مذهبی بسازم.

در پایان این برنامه ضمن تجلیل از این هنرمند اخلاق مدار، هدایایی توسط حوزه هنری اصفهان، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان(دفتر تخصصی سینما) و هدیه ای از طرف استاد محمود فرشچیان با حضور سردار شیروانیان مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، مالک شیخی معاون فرهنگی هنری حوزه هنری، مصطفی حیدری مدیر دفتر تخصصی سینما و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان به این کارگردان اهدا شد.