سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ مهر ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

اکران ویژه فیلم سینمایی «دو لکه ابر» در پردیس کورش برگزار شد

2lakeabr

اکران ویژه «دو لکه ابر» به کارگردانی مهرشاد کارخانی با حضور اکبرعالمی، جواد طوسی و پرویز جاهد و سایر عوامل این فیلم در پردیس کورش برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی فیلم سینمایی «دو لکه ابر»، اکران ویژه «دو لکه ابر» به کارگردانی مهرشاد کارخانی با حضور اکبرعالمی، جواد طوسی و پرویز جاهد و سایر عوامل این فیلم سینمایی در پردیس کورش برگزار شد و اکبر عالمی در ابتدای این مراسم با اشاره به شعار فیلم «هرکی اینجا بمونه گم می شه!» گفت: شعار این فیلم جوهر اصلی روایتی است که در این اثر سینمایی عنوان می شود.

وی ادامه داد: فیلم سینمایی «دو لکه ابر» برداشتی آزاد از سینما نوآر فرانسه است و باید بدانیم که پشت هر فیلم موفقی یک تهیه کننده بسیار دانا و خردمند است که باید قدردان مجید عباسی تهیه کننده این فیلم سینمایی بود چون توانست عوامل این اثر سینمایی را دور خود جمع کند تا «دو لکه ابر» را بسازند. در تعریف متداول سینما به نوع نگاهی که کارخانی دنبال می کند، می گویند سینمای تجربی، که به اعتقاد من این عنوان برای جوان ها سوء تعبیر به وجود آورده است. چراکه گمان می کنند این نوع سینما موقعیتی است برای پرتاب شدن به سینمای بلند داستانی. در حالی که چنین نیست. سینمای تجربی فراتر از سینمای حرفه ای است. من خوب یادم هست که وقتی مهرجویی در اوج فیلمسازی بود فیلم تجربی ساخت. بنابراین فیلم تجربی فیلمی برای تجربه کردن و یا مایه دست گرمی و تمرین نیست.

عالمی یادآور شد: پیش از «دولکه ابر» مهرشاد کارخانی را با فیلم هایی چون «ریسمان باز» و «دربست آزادی» شناخته بودم. فیلم هایی که از نوعی سینمای خیابانی می آمد و می خواهم بگویم که امشب با «دو لکه ابر» کارخانی را بیشتر می شناسید. آدم های تازه ترین اثر مهرشاد همواره در جستجو هستند که گاه می رسند و گاه نمی رسند. این سینما برای تفریح نیست بلکه برای اندیشه است.

در ادامه این مراسم جواد طوسی منتقد سینمای ایران با اشاره علاقمندی مهرشاد کارخانی در سینمای ایران گفت: سینمای مهرشاد کارخانی سینمایی است مبتنی بر پایمردی و خالق اثر نمی خواهد از خط مشی که از دیدگاه خود صحیح است، عدول کند و در عین حال با قواعد روز هم نمی خواهد کنار آید و خب شاهد هستیم که در این نوع از سینما، سانس های مهجوری برای فیلمی مثل «دو لکه ابر» در نظر گرفته شده است و به یک چرخه معیوب برای نمایش چنین آثاری رسیده ایم. حال پرسش این است که چه عواملی باید گرد هم جمع شوند تا سکوی پرتاب بهتر، سازنده تر و تکامل یافته تری برای شناسایی درست این جنس از سینما باشند تا بتوان هم ارتقا سلیقه مخاطب را موجب شد و هم مخاطبان واقعی آثاری از این دست را شناسایی کرد تا در یک حجم متکثرتر بتوان سیر انتقال برای رسیدن به نقطه مطلوب و جریان ساز را به دنبال داشته باشد.

این منتقد ادامه داد: یکی از ویژگی های مهرشاد کارخانی در فیلم هایی که می سازد این است که براساس نگاه و حس غریزی خود و یک جوهره بصری که برآمده از علاقمندی او به حرفه عکاسی است دست به نگارش فیلمنامه و کارگردانی می زند. در فیلم «دو لکه ابر» قاب بندی ها، لوکیشن و زمینه انطباق موقعیت ها با شرایط فردی کاراکترها به درستی شناسایی شده است. الزام و اصراری که فیلمساز برای پرتاب کردن مخاطب به یک موقعیت نوستالژیک دارد، به اعتقاد من همان گمگشتگی است که در «دو لکه ابر» نقطه مرکزی قرار دارد و به نظرمن یک سیر انتقال تاریخی از جستجوی امیر نادری به عنوان یک ادای دین در این فیلم استفاده شده است.

طوسی گفت: مهرشاد کارخانی سینما را از عکاسی شروع کرد و سعی کرده داشته های خیلی موثر و تخصصی خود را در مدت زمان ۹۰ دقیقه در این فیلم ایفا کند. به اعتقاد من «دولکه ابر» بعد از «ریسمان باز» بهترین فیلم کارخانی است و امیدوارم در این سینمای سردرگم و پریشان امروز مجموعه دلسوز وجود داشته باشد تا بودجه ای را برای ساخت فیلم هایی از این دست اختصاص دهد.

پرویز جاهد منتقد سینمای ایران از دیگر میهمانان این اکران ویژه بود. این منتقد در آغاز صحبت های خود گفت: اولین فیلمی که از مهرشاد کارخانی دیدم «ریسمان باز» بود که اثری متفاوت بود. در واقع فیلمی بود که از جنس آثار کیارستمی، پناهی و یا مخملباف نبود مختصات ویژه خودش را داشت و نوعی سینمای خیابانی که نشانه های سینمای امیر نادری، فریدون گله، کیمیایی مانند «تنگنا»، «رضاموتوری»، «خداحافظ رفیق» و «کندو» درآن دیده می شد.

جاهد در پایان صحبت های خود گفت: در فیلم های کارخانی نشانه هایی از آدم های تنها و فراموش شده وجود دارد که برای نسل امروز این فضا جدید است.

بعد از پایان صحبت های جاهد، عوامل این فیلم سینمایی همراه با مهرشاد کارخانی روی صحنه آمدند وبه مخاطبان حاضر در سالن خوش آمد گفتند و کارخانی گفت: تمام سال  هایی که در سینما فعالیت داشته ام سعی کرده ام به سینمای تجاری بعد از انقلاب باج ندهم. چون احساس می کنم سینمای تجاری امروز حرفی برای گفتن ندارد. بنابراین تلاش کردیم با پول اندک و عوامل کاربلد فیلم تاثیرگذار بسازیم. آقای بهروز دین یاریان به عنوان سرمایه گذار و مجری طرح پیش قدم شد و تا انتها پای کار ایستاد.

لازم به توضیح است در این اکران ویژه نیما رئیسی، امید علومی و نیوشا مدبراز بازیگران فیلم «دو لکه ابر» و جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>