سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ تیر ۱۳۹۲ در ۲:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب
کیمیایی، عیاری و بنی‌اعتماد در یک فیلم مستند/

مهرشاد کارخانی: «متولد سینما» ۳ سال سخت از عمرم را گرفت

mehrshad-karkhani

مهرشاد کارخانی تولید فیلم مستند «متولد ۶۰» را یک پروژه طاقت فرسا معرفی کرد و از حضور بزرگان سینما در آن خبر داد.

مهرشاد کارخانی تولید فیلم مستند «متولد ۶۰» را یک پروژه طاقت فرسا معرفی کرد و از حضور بزرگان سینما در آن خبر داد.

کارخانی به سوره سینما گفت: «متولد سینما» یک فیلم مستند است که سه دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ را در سینمای ایران مورد بررسی قرار می دهد. در واقع فیلم از ۳ قسمت تشکیل شده و به مدیریت سینما در این سه پرداخته است.  از جمله کسانی که در این فیلم با آنان صحبت شده عبارتند از کیانوش عیاری، مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد، رضا داودنژاد، فرشته طائرپور، سید محمد بهشتی، سید ضیاء هاشمی، جواد طوسی، منیژه حکمت، ایرج کریمی، علیرضا رییسیان و فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد و بهناز جعفری.

وی افزود: در این فیلم نزدیک به ۱۰۰ نفر از سینماگران برجسته اعم از کارگردانان و نوسندگان و تهیه کنندگان و مدیران فیلمبرداری و منتقدان سینمایی و مدیران صحبت کرده اند.  همچنین فیلم های برجسته این سی سال را مورد بررسی قرار دادیم تا در واقع بهانه ای باشد برای آنکه مدیریت این سال ها را به نقد و چالش بکشیم. تولید این فیلم سه سال زمان برد و باید بگویم کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود.

کارخانی توضیح داد : به تازگی پروانه ساخت «فریاد خروس» را دریافت کرده ام و  به خاطر برخی مشکلات مالی و اقتصادی موجود در سینما هنوز نتوانسته ام آن را کلید بزنم. متن این فیلم توسط من و مجید رحیمیان نوشته شد و داستان دو نفر را روایت می کنند که برای گرفتن طلب خود فرصت کمی دارند و … .  محمد قاضی تهیه کنندگی این فیلم را برعهده گرفته و تا امروز قول هایی نیز داده است که امیدوارم به زودی عملی شود. به طور کلی باید بگویم مشکلات مالی و ورشکستگی سینما بیداد می کند و برخی تهیه کنندگان میل دارند بدون صرف هزینه چندانی سر و ته کار را هم بیاورند. امروز بسیاری از عوامل سینما بیکار هستند و این شاید از جمله پیامدهای اوضاع نا به سامان سینما باشد. البته باید گفت وضعیت کلی سینما به گونه ای است که تهیه کنندگان بخش خصوصی جرأت ریسک کردن را به خودشان نمی دهند. فعلا منتظر سرمایه گذار هستیم تا پیش تولید را شروع کنیم، ضمن اینکه ترجیح می دهم بعد از اکران «اکباتان» ، پس از ماه رمضان، کار جدید خود را شروع کنم.