سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ آذر ۱۳۹۷ در ۱۱:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت معرفی شدند/ ابومهدی المهندس چهره مقاومت ۲۰۱۸ / «تنگه ابوقریب» بهترین فیلم شد

ekhtetamieh-moqavemat1

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور هنرمندان و مسئولان و با معرفی برگزیدگان در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت که دقایقی پیش در برج میلاد تهران به ایستگاه پایانی رسید برگزیدگان این رویداد سینمایی را معرفی کرد.

اجرای این برنامه را محمدرضا شهیدی فر مجری نام آشنای تلویزیون بر عهده داشت و در ابتدا گفت: جشنواره فیلم مقاومت هم به لحاظ حرفه‌ای و هم به لحاظ موضوعی در دنیا مورد اعتناست. بسیاری از فیلمسازان ایرانی، غیرایرانی، اندیشمندان و متفکران در تهران و سینما عصرجدید گردهم جمع شدند و به تبادل نظر و افکار پرداختند. همه کسانی که علیه زشتی و پلیدی مقاومت می کنند، به این فکر می کنند که باید فیلمی برای دوران آتی جشنواره مقاومت بفرستند و رسانه های متعددی به این جشنواره پرداختند. نمایندگان محترم مجلس، مقامات نظامی حاضر در سالن و همه کسانی که دل در گروی مقاومت داشتند، در این مراسم حضور دارند. یادآوری می کنم این مراسم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نیز پخش می شود.

شهیدی فر در ادامه قبل از دعوت از محمد خزاعی عنوان کرد: دبیری چند دوره اخیر جشنواره را آقای خزایی به عهده داشتند و زمانی که مسئولیت جشنواره را به عهده می‌گیرند، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی به مسائل مختلف توجه می کنند. او سرمایه‌گذاری جدی در حوزه مقاومت برای شناسایی استعدادها انجام داده و محل امنی برای فیلمسازان ایجاد کرده تا فیلم هایشان به نمایش در بیاید. جشنواره مقاومت هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ موضوعی یکی از قوی ترین جشنواره های فیلم در کشور بوده است و امیدوارم بعد از این هم بتوانند آن را اداره کنند.

تهدیدهای صورت گرفته نشانه نقض کامل حقوق بشر است

سپس محمد خزایی دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت روی سن آمد و گفت: خوشحالم که امشب در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت بین شما هستم. جشنواره‌ای که در این سال‌ها فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده و الحمدلله با پشتوانه شما هنرمندان سینما، بین‌الملل و مدیران فرهنگی کشور به سر منزل مقصود نزدیک تر می شود و هر روز از دوره های گذشته باشکوه تر است.

خزاعی یادآوری کرد: حضورم بیشتر در اینجا به این خاطر بود که از تمام مهمانان خارجی که از شهرستان‌ها، استان‌ها و کشورهای مختلف تشکر کنم. خوشحالیم که جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، جشنواره فیلم های مستقل دنیا و آزادی‌بخش دنیا شد. خوشحالیم که ۹۲ کشور دنیا درخواست کننده حضور در جشنواره فیلم مقاومت بودند و این نشان‌ می دهد بذرهایی که کاشتیم به ثمر خواهد رسید.

دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت تشریح کرد: نمی‌دانم در اندیشه فیلم مقاومت چه مسائلی نهفته است که بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی نگران برگزاری این جشنواره هستند و مهمانانی که در حوزه بین‌الملل جشنواره ما حضور دارند مستقیم با تهدید رو به رو شدند تا در این جشنواره حاضر نشوند. واقعا نمی دانم چه چیزی در این جشنواره وجود دارد که نباید در این جشنواره حضور پیدا کنند. این تهدیدهایی که سفارت آمریکا و اسرائیل کردند، نشانه نقض کامل حقوق بشر است. وقتی هنرمندان ما نتوانند در حوزه فرهنگ حاضر شوند چه کاری باید انجام داد؟…مگر غیر از این است که صدای مظلومی را به گوش ظالمان می‌رسانیم؟

خزاعی افزود: از فیلمسازانی که تحت تاثیر این تهدیدها قرار نگرفتند و در این جشنواره حاضر شدند، تشکر می‌کنم. خبرنگاری از یک فیلم ساز خارجی پرسید: اگر در این جشنواره حاضر شوی و به تو اجازه حضور در کشورت را ندهند، چه کاری انجام می دهی و او می‌گوید: ترجیح می‌دهم کشورم را عوض کنم!

برای آزادی فیلم بسازید!

در ادامه محمدرضا شهیدی‌فر برای تقدیر از سردار نقدی معاون فرهنگی انقلاب، سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، حبیبی مدیرعامل بنیاد روایت و محمد خزاعی دبیر جشنواره را روی سن دعوت کرد تا از سردار نقدی تقدیر کنند.

شهیدی فر در مورد سردار نقدی بیان کرد: او یکی از مقاوم ترین مردان جمهوری اسلامی و مقاومت انقلاب در دوران دفاع مقدس و در سال‌های جنگ بوسنی هرزگوین بوده است.

در ادامه سردار نقدی گفت: خود را لایق این اوصاف نمی‌دانم و من خاک پای بسیجیان سرزمین مقاومت ایران هستم. سینمای ایران، سینمای اصیل ملی و بومی، سینمای شجاعت و فضیلت است. همچنین این سینما، سینمایی همراه با کرامت انسانی است. این سینما صدای مظلومان است.

نقدی خطاب به بر و بچه های سینمای اصیل و بومی ایرانی عنوان کرد: کسانی که هنرشان را به قدرت‌های ظالم دنیا فروختند، به جایی نخواهند رسید. آنهایی که برای خوش آمد دیگران فیلم می‌سازند، نامی از آنها نخواهد بود. نام کسانی که برای دفاع از مظلومان و آزادی فیلم می سازند، برای همیشه جاودان خواهد بود. برای آزادی فیلم بسازید! برای عدالت فیلم بسازید! برای اسلام و ولایت بسازید!

در ادامه جواد جباری نیز گفت: برای صرفه جویی در وقت به تمام فرمایشات سرباز سردار نقدی یک ایضا هم اضافه کنید.

Abu-Mahdi-al-Muhandis

ابومهدی المهندس چهره مقاومت ۲۰۱۸ شد

محمدرضا شهیدی فر در ادامه گفت: برای احترام و تکریم همه آزادگان و مردان مقاومت در جهان از کسی به نمایندگی از سربازان و دلاوران به عنوان چهره مقاومت سال تقدیر می کنیم. در ادامه ابومهدی المهندس چهره برگزیده پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت سال انتخاب شد. برای این تقدیر دریادار سیاری رئیس ستاد و هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار غیب پرور رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم مقاومت، محمد خزاعی دبیر جشنواره و جایزه چهره برگزیده مقاومت روی صحنه آمد.

جشنواره مقاومت سالانه برگزار شود

در ادامه سردار غیب پرور با سلام به حضار و خانواده شهدا و ایثارگران روی سن آمد و گفت: خدا را شکر که پانزدهمین جشنواره مقاومت با موفقیت بیشتر نسبت به جشنواره قبل برگزار می شود. حیفم می آید از استاد علی نصیریان نام نبرم. کسی که در عرصه های مختلف هنری انقلاب اسلامی را یاری کردند و آرزوی صحت و سلامت برای این استاد پیشکسوت دارم. یقیناً پیام اصلی جشنواره فیلم مقاومت، پیام ایستادگی و مقاومت در مقابل کسانی است که می خواهند ما مردم آزاده ای نباشیم و استقلال نداشته باشیم. آنها حقارت ما را می‌خواهند. یقینا آنها می‌دانند که در پس هر مقاومتی پیروزی است.

غیب پرور افزود: محال است و ممکن نیست پیروزی به دست بیاید که مقدمه آن پیروزی و ایستادگی نباشد. خدا را شکر امروز ایران اسلامی به واسطه ولایت و شهیدان و مردم قهرمان تبدیل به الگویی برای همه عالم شده است. من با تمام احترامی که برای اصحاب عرصه هنر قائلم و دست یکایک آنها را صمیمانه می‌بوسم، از آنها تقاضا دارم درس مقاومت را توأم با سبک زندگی ایرانی اسلامی در دستور کار خود قرار دهند. ما کشوری سربلند، مردم مسلمان و مقاوم داریم.

او با درخواستی از خزاعی گفت: این جشنواره را بجای هر دو سال یکبار سالانه برگزار کنند. حتی اگر در بخش داخلی هم فعلاً میسور نباشد، بخش بین الملل را می توانیم سالانه برگزار کنیم. به این دلیل که ترویج مقاومت ابزاری دارد و یکی از ابزار موثر زبان هنر است. زبان هنر جذاب و همه فهم است و همه به آن علاقه دارند. چقدر خوب است از این ابزار هنر برای ترویج و تبلیغ روحیه مقاومت استفاده کنیم. آن چیزی که بحمدلله همه ما را در نقطه اوج قرار داده است.

در‌ادامه داوران بخش سینمای بین الملل در جشنواره پانزدهم مقاومت متشکل از مجید مجیدی و جمعی از داوران خارجی و خانواده شهید مدافع حرم مرتضی عطایی و علی اصغر جعفری رئیس باغ موزه دفاع مقدس روی سن آمدند. همچنین بهترین فیلمنامه «پدر» از باسل الخطیب شد.

ekhtetamie moqavemat (23)

«ویلایی ها» بهترین فیلم از نگاه خانواده شهدا

در بخش بهترین فیلم از نگاه خانواده شهدا فیلم «ویلایی ها» ساخته منیر قیدی فیلم منتخب شناخته شد. در این بخش فرزند شهید حسین همدانی گفت: از نظر خانواده شهدا همه فیلم هایی که در عرصه مقاومت ساخته می شوند شایسته تجلیل هستند.

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به شرح زیر معرفی شدند:

** بخش روایت نو

تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگری : علی دهکردی بازیگر فیلم «دریاچه ماهی»

ekhtetamieh-moqavemat4

تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول: منیر قیدی کارگردان «ویلایی ها»

** بخش جلوه‌گاه نور

جایزه ویژه، تندیس و دیپلم افتخار: محمد حسین مهدویان کارگردان «ماجرای نیمروز»

** بخش عماد مغنیه

جایزه بهترین فیلم: وحید فراهانی کارگردان «با صبر زندگی»

جایزه برگزیده دوم: رضا فرهمند کارگردان «زنانی با گوشواره های باروتی »

** بخش مسابقه سینمای بین‌الملل

* برگزیدگان فیلم‌های سینمایی

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه: باسل الخطیب نویسنده فیلم سینمایی «پدر»

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: کیم دروژنین و اندری شالوپا  کارگردانان فیلم «۲۸ مرد پانفیلوو»

ekhtetamieh-moqavemat5

تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: آلوارو برچنر کارگردان «شب ۱۲ ساله»

«جایزه ویژه» شامل تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم: سعید ملکان تهیه کننده «تنگه ابوقریب»

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم: سیدمحمود رضوی تهیه کننده «ماجرای نیمروز »

* برگزیدگان فیلم‌های مستند

لوح تقدیر: جرمی ویلیام کارگردان «بر روی لبه چاقو»

دیپلم افتخار برگزیده سوم: خدیجه السلامی کارگردان «یمن،کودکان و جنگ»

دیپلم افتخار برگزیده دوم: آقایان دن کوهن و مکس بلومنتال کارگردانان «کشتن غزه»

تندیس و دیپلم افتخار برگزیده اول: رضا فرهمند کارگردان «زنانی با گوشواره های باروتی»

** بخش مسابقه سینمای ایران

* برگزیدگان فیلم‌های سینمایی

لوح تقدیر بهترین فیلمبرداری: علیرضا زرین دست برای فیلم «سرو زیر آب»

تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگری: ناصر بابائیان برای فیلم «دایان»

ekhtetamieh-moqavemat2

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه: منیر قیدی و ارسلان امیری برای فیلم «ویلایی ها»

«جایزه ویژه» شامل تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: محمدعلی باشه آهنگر برای فیلم «سرو زیر آب»

ekhtetamieh-moqavemat3

تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: بهرام توکلی برای فیلم «تنگه ابوقریب»

ekhtetamieh-moqavemat7

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم: سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب»

* برگزیدگان فیلم‌های مستند

لوح تقدیر کارگردانی: محمد مهدی خالقی برای فیلم مستند «پسرم»

لوح تقدیر ویژه کارگردانی: مصطفی اشراق برای فیلم مستند «بِیتُنا»

دیپلم افتخار برگزیده سوم کارگردانی: محمد رضا امامقلی برای فیلم مستند «آقای نخست وزیر»

دیپلم افتخار برگزیده دوم کارگردانی: وحید فراهانی برای فیلم مستند «با صبر زندگی»

تندیس و دیپلم افتخار برگزیده اول کارگردانی: رضا فرهمند برای فیلم مستند «زنانی با گوشواره های باروتی »

ekhtetamieh-moqavemat6

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>