سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب

کورش زارعی: صحنه تئاتر، تریبون نشر ارزش‌های انسانی است

kurosh-zarei

کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری جایگاه تئاتر را در مقام مکتب عشق و معرفت الهی و نیز تریبون نشر ارزش‌های انسانی دانست.

به گزارش سوره سینما، در متن پیام کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آمده است:

«گرامی داشتِ خجستهِ روز جهانی و ملی تئاتر، به واقع مایه‌ دلگرمی و خشنودی هنرمندان، اهالی و دوستداران تئاتر است و از این رو باید این روز فرخنده را پاسداشت و به همه‌ هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر تئاتر نیز تبریک گفت.

هنر، موهبتی الهی است که خداوند به انسان پیشکش کرده و افرادی که هنرمند نامیده می‌شوند و با زبان هنر با دیگر مردمان سخن می‌گویند به نوعی از برگزیدگان حضرت احدیت هستند.

در این میان، جایگاه هنر تئاتر، دارای مقامی ارفع است. چرا که بی‌شک تئاتر، هنری انسان‌ساز است و صحنه‌ی تئاتر نیز جز بستر مکارم اخلاق نباید باشد. لذا آن‌جایی دل هنرمند به درد می‌آید که شاهد تقدس‌شکنی صحنه‌ تئاتر توسط نااهلان و نابخردان است.

متاسفانه در سال‌های اخیر، بی‌خردان و هنرمند‌نماها بی‌توجه به عرف اجتماعی ایران اسلامی و به دور از شأن مقدس تئاتر آثاری سخیف و نازل را بر صحنه‌ هنرهای نمایشی کشور مقابل چشمان تماشاگران قرار داده‌اند که جز لکه‌دار کردن شرافت هنر تئاتر، ارمغان دیگری نداشته است. به اصطلاح تئاتری که باید انعکاس دهنده‌ کلام مردم، اشاعه‌دهنده‌ ارزش‌های انسانی و مکارم اخلاقی باشد، در حد کالایی چرک و پلشت نزول کرده که موجب نشستن عرق شرم بر پیشانی دلسوختگان هنر تئاتر شده است. زنگ خطر رواج چنین نمایش‌هایی مدت‌هاست که به صدا درآمده اما بی‌توجهی به این هشدارها همچنان ادامه دارد.

اساس پاسداری از حرمت و شرف تئاتر جز با نگهبانی خود اهالی و هنرمندان تئاتر بدست نمی‌آید و ساده‌انگارانه‌ است که فکر کنیم صرفا با صدور قوانین و بخشنامه‌ها می‌توان مقابل انحرافات و آسیب‌ها را گرفت. متولی و پاسدار هنر تئاتر، جز هنرمند تئاتر نیست و اگر غفلت کنیم با نزول جایگاه تئاتر، جز شرمساری برای آنان که برای رونق و روشن‌نگه‌داشتن چراغ صحنه‌ها، خون دل خورده‌اند، برداشت دیگری نخواهیم داشت.

نگذاریم نمایش‌های سطحی و مبتذل که با فرآیندی ناقص و ابتر تولید می‌شوند در قالب‌ نمایش‌های روشنفکرنما یا حتی شبه کمدی، قداست و شرافت صحنه‌های تئاتر را لجن‌مال کنند.

معتقدم بنیان حقیقی تئاتر آیه‌ای از ذات اقدس الهی است. مراقبت از تئاتری که می‌تواند انعکاس دهنده‌ ارزش‌های والای انسانی و اسلامی و نیز ناشر هنجارهای آرمانی و اجتماعی باشد وظیفه‌ تک‌تک هنرمندان تئاتر است. این مهم بدست نمی‌آید جز احترام به شأن جایگاه تئاتر که میزبان تماشاگران علاقه‌مند و عموم مردم است.

تئاتر هنری انسان‌ساز است و همانگونه که حضرت سعدی می‌فرماید: «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» پس جایگاه صحنه، در مقام مکتب عشق و معرفت الهی و نیز تریبون نشر ارزش‌های انسانی قرار دارد. توجه به این مقام، اهم وظایف هنرمندان است.

جا دارد به نوبه‌ خود، روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را در سال ۹۸ به همه‌ هنرمندان و اهالی تئاتر تبریک گفته و امیدوار باشم در سال جاری به همت هنرمندان تئاتر و همگرایی متولیان هنرهای نمایش، با ارتقاء کیفی و محتوایی آثار تماشاخانه‌ها و تالاهای نمایشی ضمن بسط این هنر فاخر، احترام ویژه به مخاطبان و تماشاگران را بیش از پیش مد نظر داشته باشیم. انشاالله.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>