سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
معرفی مستندهای اسلامی جهان /۱

مستند «اسلام؛ آنچه غرب باید بداند»/ اسلام مذهب صلح است

islam-west

مستند «اسلام؛ آنچه غرب باید بداند» در اصلی‌ترین رویکرد خود به بررسی این مفهوم می‌پردازد که اسلام مذهب صلح است و افرادی که مرتکب اقدامات خشونت‌آمیز به نام اسلام می‌شوند، دین‌دار واقعی نیستند.

سوره سینما : سالیان سال است در کنار اصطلاحات بسیاری که در حوزه فیلم و سینما باب شده، واژه ای نیز به عنوان سینمای دینی و مذهبی رایج شده که در برخی موارد آثاری را شامل شده که مستقیما به شخصیت ها و داستان های دینی و مذهبی پرداخته و در برخی موارد نیز شامل آثار معنا گرا در ساحت دین و اخلاق است. این آثار همچنان در بین اساتید این بحث مطرح بوده و اساتید بسیاری بطور کاملا جدی و با تمام قوا در حال بحث و جدل هستند که اصولا سینمای دینی و مذهبی می تواند وجود داشته باشد یا خیر؟ و اینکه تعریف سینمای دینی و مذهبی اصولا به لحاظ واژه ای صحیح است یا خیر؟

نکته جالب توجه این است که دین را نباید فقط در اسلام و سینمای کشورهای مسلمان خلاصه کرد بلکه یک ژانر بین المللی است که در مدیوم های مختلف سینمای قصه گو ، کوتاه ، انیمیشن و مهم ترین آن مستند ورود کرده است و اتفاقا اهمیت مستند به دلیل اعتبار تاریخی و عدم تفسیر و قضاوت، بیشتر از سایرین است . هر ساله مستندهای بی شماری در دنیا ساخته می شود که مسائل اجتماعی و اعتقادی مهمی را به چالش می کشد و پشتوانه ای معادل صدها ساعت تحقیق و مطالعه دارد که بیننده می تواند به راحتی از حاصل دسترنج گروه مستندسازی استفاده کند و ثمره خلاصه شده دسته بندی شده آنها را ببیند. واحد پژوهش سوره سینما در نظر دارد ترجمه چند نمونه از آثار ساخته شده در سینمای مستند جهان را با محوریت اسلام و مسلمانان و قرآن و … معرفی کند و تماشای آن را صرفا جهت آشنایی با تفکر جهان غرب نسبت به اسلام  پیشنهاد می دهد ، تفکری که بعضا در راستای تفکر ما نیست و حتی گاهی با ما زاویه دارد و آن را منکر می شود ، اما دانستن و آشنایی با همین نوع جهان بینی باعث تقویت بنیان های فکری و اعتقادی ما می شود و عبارت از دل ظلمت ، نور بیرون آمدن یا ادب از بی ادبان آموختن را تداعی می کند.

مستند ۹۸ دقیقه ای «اسلام؛ آنچه غرب باید بداند» (Islam: What the West Needs to Know) محصول ۲۰۱۶ در اصلی ترین رویکرد خود به بررسی این مفهوم می پردازد که اسلام مذهب صلح است و افرادی که مرتکب اقدامات خشونت آمیز به نام اسلام می شوند، دین دار واقعی نیستند. فیلمسازان سعی دارند که منابع خود را در اختیار اسلام قرار دهند تا ادعای بحث برانگیز را مطرح کنند که مذهب در واقع یک ایدئولوژی خشونت آمیز و انعطاف پذیر است که به دنبال هر مذهبی، فرهنگ و در نهایت حکومت است.

این فیلم به مراتب یکی از جالب ترین نمایش های درباره اسلام است و به دست آوردن مزایای کامل آن هنگام تماشایش کمی تمرکز لازم است.

این مستند با نقل قول مستقیم از قرآن و سایر منابع قابل اعتماد، همراه با تصاویری مشتاق و مصاحبه های ذهنی، حتی کارشناسان نیز به چالش کشیده می شوند. آیا خشونت در ایدئولوژی مسلمان ساخته شده است؟

شایان ذکر است «سوره سینما» فقط تماشای این مستندها را به عنوان بخشی از گنجینه تصویری سینمای مستند جهان پیشنهاد می کند و تایید و ردی بر مفاهیم هیچ کدام از آنها نمی گذارد .

ترجمه شده از topdocumentaryfilms.com

نسخه کامل فیلم ها نیز می توانید از همین سایت دانلود کنید .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>