سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ مهر ۱۴۰۲ در ۶:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب
برای ثبت در تاریخ؛

حامیان سینمایی اسرائیل را بشناسید!

gal-gadot

سلبریتی‌ها می‌توانند تأثیر بالایی بر دنبال‌کنندگان خود داشته باشند، اما آن‌ها چه پیام‌هایی را به اشتراک گذاشته‌اند؟

سوره سینما – فضای مجازی دنیا به معنای واقعی کلمه درگیر یک دوگانه مهم شده است؛ طرفداری از فلسطین یا قرار گرفتن در سمت اشتباه تاریخ؛ اسرائیل! این وسط سلبریتی‌ها نقش پررنگی داشته و دارند. از روز اول خیلی‌ها به حمایت از فلسطین پرداختند که درگزارش‌هایی به ایشان اشاره کردیم. اما بد نیست این مطلب «جروزالم پست» را هم ببینید. رسانه اسرائیلی‌ها در گزارشی به حامیان رژیم غاصب پرداخته و سعی کرده از برخی کسانی که طرف فلسطین را گرفته‌اند انتقام بگیرد. این رسانه در مرحله اول با آوردن نام میا خلیفه و پررنگ کردن حمایت او از غزه، تلاشی برای بی‌اعتبار کردن حامیان فلسطین داشته و بعد نگاهی به مهم‌ترین طرفداران اسرائیل انداخته است. شاید جالب‌ترین بخش این گزارش جایی باشد که نام اما واتسون، بازیگر مجموعه هری پاتر مطرح می‌شود. واتسون به عنوان پرچمدار فمینیسم در جهان همواره مورد تایید رسانه‌های لیبرال بوده اما امروز به بهانه حمایت از فلسطین مورد حمله قرار می‌گیرد. جروزالم پست نه تنها به انتقاد از او بسنده نکرده بلکه به عقده گشایی علیه اما واتسون هم می‌پردازد. مجددا تاکید می‌شود مطلب زیر عینا ترجمه جروزالم پست است و ارتباطی با سوره سینما یا سیاست‌های حوزه هنری ندارد. با این حال فرصت مناسبی برای رصد فضای صنعت سرگرمی در این ایام را به ما می‌دهد. خصوصا در بخش‌هایی که حق به جانب «باور عموم» را گروگان گرفته و آن را در جهت اهداف رژیم صهیونیستی تفسیر می‌کند؛

جروزالم پست- از زمان آغاز حمله سازمان تروریستی حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، جهان به تماشای رنجش اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نشسته است. بسیاری با اسرائیل ابراز همدردی کرده‌اند، در حالی که عده‌ای هم این حمله را با عنوان قیام فلسطین جشن گرفته‌اند.

افکار و احساسات نسبت به این جنگ، جهان را به دو قسمت تبدیل کرده، و در این بین افراد معمولاً از طرفی حمایت می‌کنند. این که افکار مردم جهان به کدام طرف تمایل دارند می‌تواند تحت تاثیر محتوایی که استفاده و سلبریتی‌هایی که دنبال می‌کنند قرار بگیرد.

موضع سلبریتی‌ها در رابطه با این جنگ چیست: میا خلیفه

میا خلیفه بازیگر فیلم‌های مستهجن اهل لبنان، در رابطه با درگیری‌های جاری پیام‌های زیادی منتشر کرده است. او در فضای مجازی عنوان داشته که جنایت‌های حماس در واقع جنایت‌های نیروهای دفاعی اسرائیل بوده و ذکر کرده که غزه زندانی در فضای باز است.

خلیفه در پاسخ به در قفس کردن کودکان اسرائیلی در اکانت ایکس خود نوشت: «انتشار اخبار نادرست توسط نیروهای دفاعی اسرائیل در رابطه با در قفس کردن کودکان توسط فلسطینی‌ها دیواننه‌کننده است.» باور عموم بر این است که کودکان قربانی اصلی آدم‌ربایی حماس هستند.

خلیفه در پستی دیگر نوشت: ««من فقط می‌خواستم از این امر اطمینان حاصل کنم که مردم من از فرو ریختن دیوار زندان‌هایی که برای ایشان ساخته و از خانه‌های‌شان به آنجا رانده شده‌اند فیلم‌های باکیفیت ۴k بگیرند، تا کتاب‌های تاریخ با استفاده از آن‌ها بنویسند که مردم چگونه خود را از شر آپارتاید رها کردند.»

وی در پاسخ به رئیس شرکت رد لایت هالند در پیامی دیگر گفت: «قبل از این که باری دیگر اسم من را ببری، لطفاً نگران شرکت کوچولو و بی‌هدفت باش. من امروز و همیشه در کنار مردمی خواهم ایستاد که با ظلم و ستم می‌جنگند؛ پیش از این که به دنبال سرمایه‌گذاری من برای پروژه کوچکتان باشید باید خوب تحقیق کنید؛ من لبنانی‌ام، و اگر از من انتظار دارید که در کنار استعمار بایستم، احمق هستید.»

به گزارش چندین خبرگزاری، مجله پلی‌بوی بعد از این پست‌ها، روابط خود را با خلیفه قطع کرد.

دوئین دِ راک جانسون

دوئین دِ راک جانسون، بازیگر مشهور، کشتی‌کج‌کار و عاشق پرورش اندام، وحشت‌افکنی حماس علیه شهروندان اسرائیلی را در پستی در اینستاگرام محکوم کرد.

راک در این پست نوشت: «از قتل‌های وحشیانه و ربوده شدن یهودیان توسط گروه تروریستی حماس دل‌شکسته، عصبانی و ناخوش هستم.»

اما واستون

اما واتسون بازیگر سری فیلم‌های «هری پاتر» در اینستاگرام خود عکسی را از معترضان حامی فلسطین منتشر کرد که بر روی آن نوشته شده بود: «همبستگی یک کنش‌گری است.»

اما واتسون تا کنون در رابطه با اتفاقات جاری میان اسرائیل و حماس واکنشی نداشته، اما او در سال گذشته حمایت خود را به طور علنی از فلسطین ابراز کرد. شاید خانوم واتسون فقط رقیق ایام شادی است؟؟؟  #سلبریتی‌های حامی فلسطین

جی‌.کی. رولینگ

جی.کی. رولینگ نویسنده مشهور کتاب‌های هری پاتر نیز طی پستی در اکانت ایکس خود با اسرائیل و آوارگی یهودیان ابراز همدردی کرد.

رولینگ خبری از جنایت‌های حماس در کیبوتص را به اشتراک گذاشت. وی در این پست نوشت: «حالا بگذارید ببینیم که این مدافعه‌گران تجاوز، قتل و شکنجه چگونه این اتفاقات جاری را توجیه می‌کنند.»

جی.‌کی. رولینگ، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳

رولینگ در پست دیگری، مقاله‌ای از یک روزنامه با این موضوع را به اشتراک گذاشت که از دانش‌ آموزان یهودی در انگلستان درخواست شده تا یونیفرم‌هایی که معرف یهودی بودنشان هست را نپوشند. رولینگ گفت: «ما می‌خواستیم که این اتفاق دیگر تکرار نشود. بریتانیا بهشتی امن بود. حالا بعد از بزرگترین قتل عام یهودیان از زمان هولوکاست، از کودکان یهودی بریتانیایی خواسته شده تا برای امنیت خودشان موقع آمدن به مدرسه، هویت خود را پنهان کنند. لزوم این‌چنین اقدامی باید خشم مردم را برانگیزد.»

جی‌.کی. رولینگ، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳

کیم کارداشیان

کیم کارداشیان، شخصیت تلویزیونی، اینفلوئنسر معروف و همسر سابق رپر آمریکایی کانیه وست پیامی را در حمایت از یهودیان و اسرائیلی‌ها در سراسر دنیا به اشتراک گذاشت.

«پیامی برای دوستان و خانواده یهودی‌ام. من شما را دوست دارم. من از شما حمایت می‌کنم.» «من شنیده‌ام که شما طی این زمان چقدر ترسیده‌اید، و می‌خواهم شما این را بدانید که در این اتفاق تنها نیستید.»

«قلب من از به قتل رسیدن این کودکان و خانواده‌ها در جلوی چشم جهانیان شکسته است.»

صدها هنرمند نامه‌ای را در حمایت از اسرائیل امضا کردند 

سازمان غیرانتفاعی «جامعه‌ای خلاق برای صلح» در روز پنج‌شنبه گفت، بیش از ۷۰۰ نفر از صنعت سرگرمی شامل بازیگرانی اعم از گل گدوت، مایکل داگلاس و جری ساینفلد نامه‌ای سرگشاده در حمایت از اسرائیل در جنگ با حماس را امضا کرده‌اند.

این سازمان غیرانتفاعی گفت که این نامه اولین در نوع خودش و «فراخوانی از سوی صنعت سرگرمی است که به صراحت حمایت خود را از اسرائیل اعلام می‌دارد و تروریسم حماس را محکوم می‌کند.»

در این نامه آمده: «این تروریسم است. این اقدامی شیطانی است. در پشت اقدام حماس هیچ توجیه و دلیل منطقی وجود ندارد. اینها اقدامات وحشیانه تروریسم است که همه باید آن را بازگو کنند.»

حماس حملات خود بر شهرهای اسرائیلی را در روز شنبه آغاز کرد و به گفته خبرگزاری‌های کشور، شمار جانباختگان از ۱۳۰۰ نفر گذر کرده است. اکثر جانباختگان، غیرنظامیانی بودند که در خانه، خیابان یا در مهمانی به قتل رسیدند. ده‌ها نفر نیز در نوار غره به اسارت گرفته شده‌اند.

گدوت، بازیگر اسرائیلی که با فیلم «زن شگفت‌انگیز» به شهرت رسید گفت، امیدوار است که جهان در حمایتش از مردم اسرائیل مصمم بماند.

او در مصاحبه‌ای خبری گفت: «قلب من از جان‌هایی که از دست رفته و خانواده‌هایی که عزادار شده‌اند، شکسته است. من برای همه کسانی که تحت تاثیر تروریسم و بی‌رحمی حماس قرار گرفته‌اند، دعا می‌کنم.»

از دیگر افراد معروفی که این نامه را امضا کرده‌اند می‌توان به لیو شرایبر، کریس پاین، ایمی شومر، جیمی لی کرتیس، نویسنده و تهیه‌کننده رایان مورفی و آنتوان فوکوآ کارگردان اشاره کرد.

این نامه همه را بر آن می‌دارد «تا تصاویر وحشتناکی که از اسرائیل مخابره شد» را فراموش نکنند.

حییم سبان، تاجر و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون هم گفت: «ما در هالیوود و سراسر جهان، همزمان با دفاع اسرائیل از خود در برابر رژیم تروریست غزه (که به دنبال از بین بردن اسرائیل است) باید در کنار اسرائیل بایستیم.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>