سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
معرفی مستندهای اسلامی جهان /۲

مستند «تاریخ اسلام»/ خلاصه‌ای گسترده و منصفانه از هویت اسلامی

the-history-of-islam

مستند «تاریخ اسلام» دارای روایت جاری و تصاویر بصری استاتیک است و تلاش می‌کند خلاصه‌ای گسترده و منصفانه از هویت اسلامی ارائه دهد.

سوره سینما : سالیان سال است در کنار اصطلاحات بسیاری که در حوزه فیلم و سینما باب شده، واژه ای نیز به عنوان سینمای دینی و مذهبی رایج شده که در برخی موارد آثاری را شامل شده که مستقیما به شخصیت ها و داستان های دینی و مذهبی پرداخته و در برخی موارد نیز شامل آثار معنا گرا در ساحت دین و اخلاق است. این آثار همچنان در بین اساتید این بحث مطرح بوده و اساتید بسیاری بطور کاملا جدی و با تمام قوا در حال بحث و جدل هستند که اصولا سینمای دینی و مذهبی می تواند وجود داشته باشد یا خیر؟ و اینکه تعریف سینمای دینی و مذهبی اصولا به لحاظ واژه ای صحیح است یا خیر؟

نکته جالب توجه این است که دین را نباید فقط در اسلام و سینمای کشورهای مسلمان خلاصه کرد بلکه یک ژانر بین المللی است که در مدیوم های مختلف سینمای قصه گو ، کوتاه ، انیمیشن و مهم ترین آن مستند ورود کرده است و اتفاقا اهمیت مستند به دلیل اعتبار تاریخی و عدم تفسیر و قضاوت، بیشتر از سایرین است . هر ساله مستندهای بی شماری در دنیا ساخته می شود که مسائل اجتماعی و اعتقادی مهمی را به چالش می کشد و پشتوانه ای معادل صدها ساعت تحقیق و مطالعه دارد که بیننده می تواند به راحتی از حاصل دسترنج گروه مستندسازی استفاده کند و ثمره خلاصه شده دسته بندی شده آنها را ببیند. واحد پژوهش سوره سینما در نظر دارد ترجمه چند نمونه از آثار ساخته شده در سینمای مستند جهان را با محوریت اسلام و مسلمانان و قرآن و … معرفی کند و تماشای آن را صرفا جهت آشنایی با تفکر جهان غرب نسبت به اسلام  پیشنهاد می دهد ، تفکری که بعضا در راستای تفکر ما نیست و حتی گاهی با ما زاویه دارد و آن را منکر می شود ، اما دانستن و آشنایی با همین نوع جهان بینی باعث تقویت بنیان های فکری و اعتقادی ما می شود و عبارت از دل ظلمت ، نور بیرون آمدن یا ادب از بی ادبان آموختن را تداعی می کند.

یکی از این مستندها با عنوان «History of Islam» محصول سال ۲۰۱۵ است که در معرفی این فیلم آمده :  با توجه به وضعیت پر سر و صدای مسائل جهانی، اخاذی اخیر حملات تروریستی و بحث های سیاسی فعلی و لفاظی گرم که این مسائل حساس را محاصره می کنند، ضرورت روشن درک نسبت به دین اسلام مهم تر از هر زمان دیگری است. سریال مستند مستقل و آموزنده ۵ ساله با عنوان «تاریخ اسلام» به دنبال آن است که دقیقا این نوع تحلیل متفکر را ارائه دهد.

این پروژه بلند پروازانه که توسط تولید محتوای آموزشی «Caspian Report» تهیه شده است، تلاش می‌کند خلاصه‌ای گسترده و منصفانه از هویت اسلامی ارائه دهد.

تاریخچه ای که آنها ارائه می دهند، به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته و گزارش های طولانی و زائد نوشته شده در قرن هفتم از آن حذف شده است. جدی ترین بخش فیلم این است که در آغاز مذهب اسلام ، حضرت محمد(ص) را به عنوان پیامبر  نخستین آن تصدیق کرد. ابوبکر، پدرخوانده محمد(ص)، اولین نفری نیست که از اسلام پذیرفته شده است و عملا خود را مسلمان اعلام می کند و خلافت را فقط کمتر از دو سال و نیم پس از وفات محمد(ص) به دست می‌گیرد. برجسته سازی اسلام در جهان، در معرض سوء استفاده از مشاور نظامی ابوبکر قرار داشت. همانطور که در بخش ۲ توضیح داده شد، دومین حاکم دوم خلیفه دومین مذهب را با موفقیت بی سابقه ای در پی مرگ ابوبکر، تسخیر کرد و سرزمین هایی مانند بین النهرین، ایران، سوریه و مصر، مذهب را به دست گرفت. این فیلم پرتره عمیق «عمر» را به عنوان یک مرد متکبر، اما شدید که کاملا توسط دین تغییر کرده است، به تصویر کشیده است، که به نوبه خود موجب تلاش او برای الهام بخشیدن به اصلاحات مشابه در جامعه می شود. سه قسمت باقی مانده، نقاط عطف دیگری در جنبش اسلامی را شامل می شود. داستان عثمان، که تقریبا «عمر» را دنبال می کند و اسلام را بیشتر گسترش می دهد و در نهایت توسط مخالفان شورشی ترور می شود. فصل دیگر با افزایش محبوبیت جانشین عثمان یعنی حضرت علی (ع) و تقسیمات رو به رشدی که باید بین مسلمانان سنی و شیعه پیروی کند، در نظر گرفته شده است. فصل پایانی به اقدام رهبران رقیب در هر دو گروه مسلمان اشاره دارد و اینکه چگونه اختلافات آنها منجر به مبارزه قدرتمندی شده است که حتی تا به امروز ادامه دارد.

وجه برجسته مستند «تاریخ اسلام» ، روایت جاری و تصاویر بصری استاتیک و گاه در ظاهر خفیف است، اما در عین حال در آموزنده بودن محتوای آن تاثیر بدی نداشته است.

شایان ذکر است «سوره سینما» فقط تماشای این مستندها را به عنوان بخشی از گنجینه تصویری سینمای مستند جهان پیشنهاد می کند و تایید و ردی بر مفاهیم هیچ کدام از آنها نمی گذارد .

ترجمه شده از topdocumentaryfilms.com

نسخه کامل فیلم ها نیز می توانید از همین سایت دانلود کنید .


One thought on “مستند «تاریخ اسلام»/ خلاصه‌ای گسترده و منصفانه از هویت اسلامی”

  1. حمید می‌گه:

    از کجا دانلود کنم؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>