سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی به فعالیت‌های سینمایی حوزه هنری کردستان/ قطب اصلی فیلم کوتاه کشور

amin-moradi

کردستان هم اکنون دارای صاحب عنوان‌ترین هنرمندان کشور و جهان در عرصه ساخت فیلم کوتاه است و به جرات می‌توان این استان را یکی از قطب‌های اصلی سینمای کوتاه کشور دانست.

به گزارش سوره سینما، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان درباره فعالیت های سینمایی این استان گفت: حوزه هنری از سال ۸۳  فعالیت خود را در کردستان آغاز و طی این سال‌ها با بهره‌گیری از نیروهای توانسته نقش مهمی در اعتلای فرهنگ و هنر این استان بردارد و به اعتراف بسیاری از مسوولان و هنرمندان یکی از بازوهای قوی و توانمند در حوزه فرهنگ و هنر در این استان فرهنگی است.

وی ادامه داد : حوزه هنری استان کردستان در سال ۸۳ با تعداد محدودی از کارکنان در مرکز استان پا گرفت و در ادامه به مجموعه‌ای پویا، چابک و عمل‌گرا بدل گردید. ایجاد دفاتر شهرستانی حوزه هنری در ۵ استان شاخص با توجه به شرایط قومی و مذهبی در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه استان کردستان به عنوان یکی از این استان‌های پایلوت انتخاب و در سال ۹۳ دفترحوزه هنری در شهرستان بیجار نیز راه‌اندازی شد که اتفاق بسیار پر خیر و برکتی هم بوده است.

وی توضیح داد : فعالیت‌های حوزه هنری استان کردستان با تمرکز بر تولید محتوا در بخش‌های مختلف هنری از جمله موسیقی، آفرینش‌های ادبی، هنرهای تصویری، هنرهای نمایشی، تجسمی، آموزش و پژوهش و همچنین فرهنگ و مطالعات پایداری  دنبال می‌شود.

وی معتقد است : تفاوت فعالیت حوزه هنری با سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان حوزه فرهنگ و هنر در این است که در حوزه هنری هنر متعهد و ارزشی دنبال می‌شود، استان کردستان، استان فرهنگ و هنر است، این عنوان و مدال توسط مقام معظم رهبری به استان کردستان بخشیده شده است و یادآور اهمیت و جایگاه استان کردستان در ارتقاء فرهنگ و هنر کشور است.

وی افزود: استان فرهنگی و هنری کردستان کلید واژه‌ای است که نقشه راه مسئولین و خدمتگزاران مردم را مشخص می‌سازد که خوشبختانه ظرفیت و استعدادهای هنری و فرهنگی در کردستان وجود دارد که باید در مسیر صحیح و درست خود هدایت شوند. تحول در توسعه فرهنگی و هنری نیازمند تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در جامعه است، معتقدم که فرهنگ زیربنای توسعه است و بر این اساس با تحولات شگرفی که متناسب با تغیرات روز و نسل جدید هنرمندان ظهور و بروز می‌یابد، به حیات خود ادامه می‌دهد به همین خاطر می‌طلبد در بستر حوزه هنری هنر متعهد و ارزشی دنبال شود.

مرادی در ادامه عنوان کرد : یکی از ظرفیت‌های استان کردستان بحث فیلم کوتاه است، کردستان با حضور استعدادهای فراوان در عرصه فیلم و تولیدات ارزشمند در این بخش  هم اکنون  به یکی از  قطب های  اصلی فیلم کوتاه کشور تبدیل شده است، حضور فیلم‌سازان جوان کردستانی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی این ادعا را قوت می‌بخشد. تولید فیلم کوتاه و فیلم بلند در مجموعه حوزه هنری انقلاب اسلامی  استان کردستان با حضور صاحب‌نظران در حال پیگیری است و خوشبختانه این تلاش‌ها به ثمر نشسته و امروزه شاهد هستیم که فیلم کوتاه بستری برای معرفی هنرمندان خلاق جوان کردستانی است.

وی یادآور شد: جمع کثیری از هنرمندان جوان استان از جمله تیمور قادری، سامان حسین پور، زنده یاد رحیم ذبیحی، آکو زندکریمی، دکتر جلال نصیری هانیس، زانیار لطفی و غیره در عرصه فیلم فعالیت و موفق به کسب رتبه‌های برتر  در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شده‌اند. سه جایزه اصلی جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ به  صاحبان اندیشه و فن کردستانی از بیجار، سنندج و سقز  اختصاص یافت و با تکیه بر این موفقیت‌های شاخص می‌توان اعلام کرد که استان کردستان هم اکنون جزو صاحب عنوان‌ترین هنرمندان کشور و جهان در عرصه ساخت فیلم کوتاه است.

وی گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب حوزه هنری استان توسعه پردیس سینمایی بهمن بوده است، به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پردیس سینمایی بهمن شهر سنندج یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین مجموعه سینمایی کشور است که با دارا بودن پیشرفته‌ترین تجهیزات صدا و تصویر به شهروندان در مرکز استان خدمات ارائه می‌کند. سینما یکی از شاخص‌های توسعه‌ای است و خوشبختانه با تلاش‌های تیم حرفه‌ای فعال در پردیس سینمایی بهمن سنندج، این سینما به پاتوق فرهنگی و هنری استان بدل شده است.

وی خاطرنشان کرد که پردیس  سینمایی  بهمن سنندج امروز صرفاً یک سینما نیست و تلاش شده است تا مجموعه‌ای از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی از جمله کتابخانه تخصصی هنر، گالری حرفه‌ای، سینما تک، سینما کودک، خانه کاریکاتور، کافی‌شاپ، استودیو و بسیاری از بسترهای توسعه فرهنگ و هنر در سینما بهمن سنندج راه‌اندازی و در اختیار شهروندان سنندجی قرار گیرد خوشبختانه تلاش‌ها به ثمر نشسته و امروز شاهد آشتی دوباره مردم با سینما هستیم و سینما به یکی از مورد اعتمادترین مراکز و مرکز ثقل فعالیت‌های  فرهنگی و هنری کردستان تبدیل شده و بسیاری از اتفاق‌های فرهنگی استان و کشور در این مجموعه به منصه ظهور می‌رسد.

وی در پایان گفت:  البته پردیس سینمایی بهمن سنندج تنها محدود به اکران فیلم نشده است و پلاتوی تئاتر پردیس سینمایی بهمن سنندج نیز در حال آماده‌سازی است و ان‌شاءالله به زودی این ظرفیت نیز به دیگر ظرفیت‌های این مکان افزوده می‌شود.