سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب
مشاور بخش بازآفرینی شهری جشنواره فیلم مستقل خورشید مطرح کرد:

سینما به توسعه و بهبود زیرساخت های شهری کمک می‌کند/ بازآفرینی شهری و جشنواره‌ای برای مشارکت پذیری شهروندان

khorshid roshan

آتینا محمدیان روشن معتقد است است سینما به توسعه و بهبود زیرساخت‌های شهری کمک می‌کند و تأمین خدمات شهری، آموزش ساکنان و ایجاد فرصت‌های شغلی را می‌توان از جمله نتایج این بخش در جشنواره فیلم مستقل خورشید دانست.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، آتینا محمدیان روشن مشاور بخش ویژه بازآفرینی شهری هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید با ارائه تعریفی از اصطلاح بازآفرینی شهری بیان کرد: بازآفرینی شهری فرآیندی است که منجر به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی فضایی می شود. در این اقدام، فضای شهری جدیدی ایجاد می شود که ضمن شباهت های اساسی با فضای شهری قدیم، تفاوت های ماهوی و معنایی را با فضای قدیم به نمایش می گذارد.

وی افزود: هدف از اجرای سیاست های بازآفرینی شهری و برنامه های تجدید حیات شهری، ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه ها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها، توسعه و بهبود زیرساخت های شهری، تأمین خدمات شهری موردنیاز، آموزش ساکنان، ایجاد فرصت های شغلی، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله ای مردم نهاد، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل های کیفی ساخت و ساز است.

مدیر اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران همچنین با اشاره ویژگی های مناطق نیازمند بازآفرینی شهری خاطر نشان کرد: مناطق نیازمند احیا، بهسازی و نوسازی اغلب محدوده هایی هستند که در آنها درآمد سرانه ساکنان کمتر از میانگین شهر و نرخ بیکاری بالاتر از آن است. واحدهای مسکونی کم‌دوام و تراکم نفر در واحد مسکونی بالاتر از میانگین شهری است و میزان برخورداری و دسترسی ساکنان به خدمات شهری و وضعیت زیرساخت‌های شهری نامناسب است. همچنین بالا بودن ناهنجاری‌های اجتماعی و بی توجهی به هویت تاریخی و فرهنگی شهر از دیگر ویژگی های مناطق نیازمند به بازآفرینی است.

محمدیان روشن با اشاره به دلایل حضور بخش ویژه بازآفرینی شهری در جشنواره فیلم مستقل خورشید عنوان کرد: تهران کلانشهری است که سرشار از بافت های ناکارآمدی شهری است. از سوی دیگر استان تهران هم اوضاعی بهتر از شهر تهران ندارد. در شهرهای ملارد، شهرقدس، شهریار، ورامین، پاکدشت، پیشوا و… شاهد بافت های ناکارآمد شهری هستیم که همگی سه شاخص فرسودگی شهری یعنی ریزدانگی، نفوذ ناپذیری و ناپایداری را شامل می شوند.

مشاور بخش ویژه بازآفرینی شهری جشنواره درباره جزییات دو محور بازآفرینی شهری و سیما و منظر شهری گفت: بخش بازآفرینی شهری شامل توجه به امکانات و خدمات محله ای، ارتقای زیرساخت های شهری و محلات، بهسازی فضاهای عمومی، ترغیب مردم و مدیران به بازنگری امکانات و زیرساخت های مورد نیاز مردم در جهت بهبود و سلامت جسمی و روحی ساکنین محلات، نگاه به بافت های ناکارآمد میانی، سکونت گاه های غیر رسمی و بافت های تاریخی و … است. همچنین سیما و منظر شهری شامل اهمیت بخشی به ساختار عمرانی محلات، معرفی ظرفیت های ویژه شهری و محله ای، ترغیب و مشارکت جمعی به مفهوم سیمای شهری، خط آسمان و …می شود.

هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید، شامل بخش های “مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا”، “مسابقه ویدیوآرت”، “مروری بر سینمای تجربی آلمان” و “بخش ویژه بازآفرینی شهری” به دبیری مهدی یارمحمدی مهر ماه امسال در تهران برگزار می شود.

آدرس سایت جشنواره www.khorshidfilmfestival.com است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>