سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۹ ق.ظ چاپ مطلب

سینما از حماسه اربعین جا مانده است

Arbaeen Hamase

حماسه پیاده‌روی اربعین که همه ساله جهانیان را مات و مبهوت می کند از چشم سینما و سینماگران ما دور مانده است.

سوره سینما – ابوالفضل ذوالفقاری : حماسه پیاده روی اربعین حرکت عظیمی است که در سال های اخیر، یکی از بزرگ ترین و پرشورترین اجتماعات انسانی و اعتقادی را به نمایش می گذارد و ابعاد و عظمت این حرکت تا انجاست که بسیاری از رسانه های غربی و معاند هم، برغم نگاه منفی و غرض آلود هم نتوانستند از آن چشم پوشی کنند.

حرکتی که همه ساله جهانیان را مات و مبهوت می کند از چشم سینما و سینماگران ما ولی دور مانده است. البته نمی توان تلاش های کوچکی که برای اعزام کاروان های هنری و سینمایی صورت می گیرد را نادیده گرفت. ولی متاسفانه در زمینه خلق اثاری که روایت گر گوشه های از این جنبش بین المللی و نهضت جهانی باشد ضعیف عمل کردیم.

سالانه ده ها فیلم سینمایی در زمینه های اجتماعی، خانواده، کمدی و فیلم های خاص تولید می شود و بسیاری از آن ها، از طریق دستگاه های اجرایی و نهادهای ذیربط حمایت هم می شوند و از سبد تسهیلات فارابی و برخی مراکز بهر می برند. آیا نمی توان در چشم انداز تولیدات سینمایی سال، سهم کوچکی را به موضوعات مذهبی و حماسه اربعین اختصاص داد؟

نکته مهم، ویژگی های فراگیر و وحدت بخشی است که در جوهره و ذات حرکت اربعین نهفته است. بعد از زیارت خانه خدا و حج، این رویداد بزرگ ترین گردهم‌آیی جهان اسلام است، فیلم‌سازان کشورهای اسلامی باید در کنار هم این حماسه عظیم میلیونی را در قاب سینما به تصویر بکشند، تولید مشترک در این فرصت که هرساله تکرار می‌شود و اکران فیلم‌های ساخته شده در سینماهای کشورهای اسلامی علاوه بر مقابله با بایکوت رسانه‌ای غرب می‌تواند بر اقتصاد سینمای این کشورها تأثیرگذار باشد.

امسال از هفته ها و ماه ها قبل از حماسه اربعین با دخالت برخی از شبکه های امنیتی و جاسوسی و سازمان های صهیونیستی و غربی شاهد فضاسازی های منفی گسترده و آشوب های میدانی در عراق بوده ایم. این گونه تحرکات نشان می دهد که نظام سلطه از این حرکت وحدت بخش میان شیفتگان خاندان عصمت و طهارت نگران است.

حیف است جامعه سینمایی و مراکز ذیربط با اهتمام و جدیت به این بزرگ ترین حماسه دینی، مذهبی و سیاسی سال جهان اسلام در کنار حماسه حج  نپردازند. فقدان اثری شاخص با این موضوع یکی از خلاء های دردناک سینماست. امید است با تدبیر و درایت  متولیان امر بیش از این شاهد فقر، رکود، رخوت و کم کاری در این زمینه نباشیم.

بدون شک، ساخت اثر یا آثاری با مضامین عاشورا و اربعین با توجه به پیوند گسست ناپذیر امت اسلام با این وقایع و حماسه ها، پتانسل بالایی دارد که نه تنها به انعکاس فرهنگی آن منجر می شود  بلکه باعث رونق و رشد سینمای کشور و منطقه می شود. مضمون عاشورا و اربعین مضمونی فراگیر در سطح کشور، منطقه و جهان است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>