سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

«نه کوچک، نه بزرگ» روایت یک مهاجر بر پرده سینماحقیقت

na-koochak-na-bozorg

مستند «نه کوچک، نه بزرگ» که در جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد به زندگی سیدمحمدحسن حسینی شهید مدافع حرم افغانستانی می­پردازد.

به گزارش سوره سینما، مستند «نه کوچک، نه بزرگ» به کارگردانی محمد صادق رمضانی مقدم و به تهیه‌کنندگی روایت فتح در بخش مسابقه ملی مستندهای ‌بلند جشنواره «سینماحقیقت» حاضر شده است. «نه کوچک، نه بزرگ» به زندگی «سید حسن حسینی» با نام جهادی «سید حکیم» شهید مدافع حرم افغانستانی و فرمانده اطلاعات عملیات تیپ ابوالفضل لشکر فاطمیون می­پردازد.

رمضانی‌مقدم قصد داشته به بهانه‌ی نمایش برشی از زندگی «سیدحکیم» لایه­های مختلف زندگی مدافعان حرم افغانستانی را نشان دهد. این مستند بلند تلاش دارد، روایتی صادقانه از شکست­ها و پیروزی­ها، شادی و غم، جنگ و صلح، فراغ و وصال بدون واسطه و اسطوره‌سازی ارائه دهد.

رمضانی اذعان داشت؛ در روزهای ابتدایی دفاع در برابر تکفیری­های سوریه به علت کمبود تجهیزات و رعایت نکات امنیتی امکان استفاده از دوربین تصویربرداری حرفه­ای میسر نبود. چند سال بعد تعدادی از رزمندگان گروه رسانه­ای فاطمیون را تشکیل دادند و این مستند حاصل تلاش گروه رسانه­ای فاطمیون و فیلم های موبایلی رزمندگان و خانواده­هایشان است.

رمضانی مقدم با اشاره به تلخی آثار مستند تولید شده درباره مدافعین حرم و جنگ علیه داعش خاطر نشان کرد: آثار تولید شده در حوزه مدافعان را معمولا می‌توان در دو گروه دسته‌بندی کرد. ابتدا آثاری که با استفاده از روایت تلخ فراغ و موسیقی حزن‌انگیز به دنبال تحریک اذهان مخاطبان هستند و دسته‌ی دوم آثاری که با استفاده از تدوین‌های ریتمیک و با بهره‌گیری از موسیقی‌های حماسی قصد دارند هیجانی بدون تفکر و آنی در مخاطبان خود بوجود آورند. هر دو دسته در بلند مدت همانند سم عمل می‌کنند. ساخت چنین آثاری نه تنها تفکر مکتب انقلاب اسلامی را منتشر نمی‌کند بلکه ابعاد جنگ را تا حد احساسات آنی و زود گذر تنزل می‌دهد. رمضانی در ادامه اذعان داشت؛ این مستند نمی خواهد با بیان تلخی های جنگ و نمایش غم و مظلومیت خانواده­های شهدای مدافع حرم اشک بیننده را در بیاورد و احساسات او را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر  به دنبال خلق هیجان از طریق تدوین و بهم چسباندن صحنه های جنگی نیست، بلکه تلاش می­کند روایتی واقعی و بی‌واسطه از آدم‌های زمینی ارائه دهد. «نه کوچک، نه بزرگ» با نمایش صادقانه جهان‌بینی یک مهاجر افغانستانی و فراز و نشیب های زندگی او سعی دارد، هویت فرهنگی فرامرزی و شکل گرفته در مکتب انقلاب اسلامی را نشان دهد.

وی ادامه داد: “اسلام مرز ندارد”؛ رزمندگان ساده و بی‌تکلف فاطمیون بهتر از مدعیان این روزهای جامعه ما، معنای این جمله را دریافته‌اند. افرادی که زندگی آنها در عین زمینی و ملموس بودن توام با تلاش، حماسه، شجاعت، عشق، صبر، آرامش در کنار سختی‌ها و ناملایمات است. باید آن‌ها را به سادگی همان واقعیتی که هستند به تصویر کشید.

رمضانی مقدم گفت: شرایط برای خانواده­های مجاهدین افغانستانی مناسب نیست. رسانه‌های غربی عنوان مزدور را به آنان داده‌اند و به آنها برچسب این را می­زنند که برای پول حاضر به جنگ در برابر تکفیری­های تروریست و داعش شده­اند. اوضاع در داخل افغانستان نیز مناسب نبوده و اعضای خانواده رزمندگان مورد آزار و اذیت قرار می­گیرند. در چنین شرایط سختی، بسیاری از رزمندگان فاطمیون مظلومانه جانشان را برای تفکر اسلام بدون مرز فدا کرده‌اند و با خون خود به جامعه‌ی مهاجرین افغانستانی عزت بخشیده‌اند.

کارگردان « نه کوچک، نه بزرگ» با اشاره به نام این مستند گفت: اگر بخواهم شخصیت سید حکیم را توصیف کنم به کلامی از او در مستند اشاره خواهم کرد. «شهادت یک لباس تک سایز است. اگر انسان خیلی بزرگ است باید کوچکتر شود تا به اندازه و سایز مقصدش در بیاید و اگر خیلی کوچک است باید خودش را بزرگ کند.»

na-koochak-na-bozorg-poster


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>