سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ تیر ۱۳۹۹ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» مطرح کرد:

شکست انحصار عامل بازگشت به عقب نشود/ نباید تجربه ۱۰ ساله را تکرار کنیم

mostafa-hoseini

سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» حوزه هنری از تجربه کار با سامانه جدید فروش بلیت «سمفا» و اشکالات متعدد فنی این سامانه برای سینماداران و مخاطبان سینما گفت.

به گزارش سوره سینما، سیدمصطفی حسینی در خصوص تجربه استفاده از سامانه فروش جدید سینماها «سمفا» و انتقادات مخاطبان و سینماداران در روزهای اخیر از این سامانه گفت: قطعاً شکل‌گیری بسترهای تازه فروش بلیت سینمای ایران اتفاق خوبی است که به رونق سینمای ایران کمک می‌کند اما نباید به بهانه شکست انحصار، بدون استفاده از تجربه ۱۰ ساله فروش آنلاین بلیت سینمای ایران، به عقب بازگردیم.

وی افزود: ما پیش از این بارها چه در گفتگو با مدیران سازمان سینمایی، چه رسانه‌ها صراحتاً ایرادات را بیان کردیم. عمده ایرادات به سازوکار تعریف شده برای «سمفا» و عدم تعبیه سیستم فنی مناسب برای آن بازمی‌گردد.

مدیرعامل «بهمن سبز» افزود: هرچند در واکنش به ایرادات سینماداران و مختصصان این امر، سعی در حل برخی ابهامات در حدود اختیارات این سامانه شد؛ از جمله اختیار تعریف سانس یا چرخشی بودن سانس‌ها. در همین راستا مجموعه «بهمن سبز» نیز سامانه تحت مدیریت خود، «گیشه ۷» را به «سمفا» اضافه کرد، اما همچنان باید تلاش کرد به تعریف اولیه درخصوص ضرورت این سامانه بازگشت و از سلب اختیارات سینماداران با ادعای ترمینالی جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در کنار این شرح وظایف، اشکالات و ایرادات فنی زیادی در روزهای اخیر در تجربه کار با این سامانه برای همکاران سینمادار ما ملموس شده است که نیازمند پشتیبانی فنی قوی‌تر و استفاده از تجربه‌های پیشین دارد.

حسینی در تشریح این ایرادات گفت: همانطور که کتباً به مسئولان این سامانه عرض کردیم، مشکلات «سمفا» در گیشه، شامل اختلاف نرخ بلیت اینترنتی و گیشه، عدم دسترسی کاربر به سریال بلیت‌های صادره، کندی شدید و قطعی زیاد سامانه، خطا در صدور و چاپ بلیت، عدم چاپ بلیت در خریدهای جمعی، عدم دسترسی گیشه به بلیت نیم بها، عدم امکان گزارش‌گیری سریع، عدم دسترسی کاربر برای تنظیم مدت زمان فروش با شروع سانس در گیشه سینما، عدم دسترسی به اطلاعات مخاطبین اینترنتی و… می‌شود.

وی افزود: مهمترین مسئله، ادعای کذبی است که دوستان گفتند اگر اینترنت از کار بیافتد گیشه «سمفا» فعال خواهد بود. اما با بسته شدن درگاه‌های فروش آنلاین، گیشه نیز از کار خواهد افتاد و تحت هیچ شرایطی امکان صدور بلیت وجود ندارد. از آن بدتر آنکه حتی کسانی که پیش از قطعی اینترنت بلیت خریداری کردند وقتی به سینما مراجعه کنند امکان چاپ بلیت وجود ندارد. چون مکانیزم آن نیز اینترنتی تعبیه شده است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: نکته بعدی درخصوص کانترهایی است که از زمان گذشته توسط شرکت «هترا» و «سینماتیکت» مستقر بود و قرار بود مکانیزم آن اصلاح شود و اکنون نیز بلیت چاپ کند. درحالی که تاکنون مهیا نشده و مخاطبان دچار سردرگمیند. زیرا یک کد رهگیری از سوی سامانه خرید و یک کد مجزا از سوی «سمفا» برای آنها می‌آید و هرکدام را در دستگاه اعمال کنید عمل نمی‌کند و تنها باید به گیشه رجوع تا بلیت خود را دریافت کنند. طبیعتاً مخاطب گله‌مند می‌شود که اگر قرار باشد مجدد به گیشه مراجعه کنم و بلیت را دریافت کنم، چه دلیلی برای خرید از سامانه‌های آنلاین است!

وی درخصوص تناقض رقم خرید اینترنتی و قیمت بلیت گیشه توضیح داد: در اولین ساعات فعال‌سازی «سمفا» این مشکل عیان شد. بدین شکل که اگر به گیشه سینما رجوع کنید رقم نهایی همراه با مالیات بر ارزش افزوده هم از مخاطب دریافت می‌شود و هم روی بلیت درج می‌شود. اما چنانچه مخاطب بلیت را از طریق اینترنت خریداری کند، بلیت بدون مالیات برای او محاسبه و پرداخت می‌شود و وقتی برای چاپ بلیت به گیشه رجوع می‌کند، رقم بلیت چاپ شده با مالیات درج و در حساب پایان روزِ سینما همراه با مالیات محاسبه می‌شود. یعنی روی هر بلیت مالیات اختلافی را مدیر سینما باید از جیب پرداخت کند و این سازوکار هنوز از سوی مبدا اصلاح نشده است. نکته محاسبه پول خرد مالیات بلیت است که موجب نارضایتی زیادی شده است. شما نمی‌توانید مخاطب را اجبار کنید تنها از طریق کارت‌خوان اقدام به کشیدن عدد ۲۱۸۰۰ تومان یا ۱۶۳۵۰ کند. این اسکانس‌ها برای بازپرداخت موجود نیست؛ یا دینش به گردن سینمادار می‌ماند و یا سینمادار باید متضرر شود.

حسینی مشکل بعدی را چینش پلان سینما در «سمفا» عنوان کرد و گفت: به گفته آقایان استاندارد پلان جهانی عکس پلان‌های قبلی سینماتیکت بود و لذا پلان‌ها را برعکس کردند. این مسئله جدای از سردرگمی مخاطب و گیشه‌دار، تناقضی در سیستم بین پلان زمان خرید اینترنتی و چاپ حضوری و ورود مخاطب به سالن ایجاد کرده است. به طور مثال مخاطب موقع خرید صندلی‌های انتهایی را برای دید بیشتر انتخاب می‌کند، اما وقتی وارد سالن می‌شود متوجه می‌شود باید نزدیک به پرده بنشیند! همین موضوع اعتراضات بسیار شدیدی را در روزهای ابتدایی بازگشایی داشته و مخاطب همه این ایرادات را با نمونه قبلی مقایسه می‌کند و البته این عملکرد نادرست را از چشم سینمادار و سیستم‌های موجود در سینما می‌بیند.

مدیرعامل «بهمن سبز» اضافه کرد: بحث بعدی سایز چاپ بلیت است. جدای از آنکه در برخی سینماهای ما برخی بلیت‌ها تا ۶۰-۷۰ سانتیمتر چاپ شده‌اند، کیوآر کدهای مندرج روی بلیت همگی صوری و یک عدد می‌باشد و همین موضوع فضای زیادی از کاغذ اشغال کرده و موجب هدررفت آن شده است. کسی هم دلش برای کاغذ نمی‌سوزد، هزینه آن برعهده سینمادار است و حمایتی در این خصوص نمی‌شود.

وی درخصوص عدم امکان فروش بلیت با شروع سانس از گیشه گفت: متأسفانه برخلاف گذشته شما امکان زمان‌بندی متفاوت برای خرید اینترنتی بلیت یک سانس و گیشه را ندارید. یعنی زمان مراجعه مخاطب برای خرید بلیت از گیشه، اگر سانس ساعت ۱۸ باشد، ساعت ۱۸:۰۱ امکان صدور بلیت ندارید. به ناچار باید در سانس بعد برای او بلیت صادر کنید که علاوه بر آنکه تخلف محسوب می‌شود، در روزهای شلوغ مکانیزم سینما را به هم می‌ریزد. در تعامل با پشتیبانی «سمفا» آقایان پیشنهاد تغییر زمان سیستم را داده بودند، که در آن صورت کل مکانیزم فروش بهم می‌ریزد و در فروش اینترنتی هم این تغییر زمان اعمال شده و ممکن است مخاطب نیم ساعت پس از سانس بلیت بخرد!

حسینی ادامه داد: از اینها مهمتر گزارش‌گیری بسیار ضعیف این سامانه است. در «سمفا» مدیر سینما هیچ اختیاری برای بررسی گزارش فروش روزها و سانس‌های قبل ندارد. گزارش فروش پایان هر روز که سینمادار می‌گیرد و بر مبنای آن گزارش مدیریتی خود را ارائه می‌دهد، تنها بر مبنای فیلم است و بدون درج ریز اطلاعات. به علاوه همین گزارش هم بین عدد گزارش داده و عدد واقعی مغایریتی است که در در بررسی‌ها مشخص شده ستونی به نام «تخفیف» برای برخی کاربران اعمال شده است که مشخص نشده از سوی چه کسی و چرا است. تیم پشتیبانی هم جواب قانع کننده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: «سمفا» اساساً امکان ارائه گزارش مالی که بتواند بر روی آن نظارت کرد ندارد و استناد تنها می‌تواند گزارش سینمادار باشد برخلاف چیزی که سیستم «هترا» سطح دسترسی‌های مختلفی را برای مدیران مالی یا ارشد سازمان‌ها مهیا می‌کرد، «سمفا» اعلام کرده بود که ما این امکان را نداریم و هر سینما تنها یک پنل مجزا دارد. به علاوه این گزارش بر مبنای گزارش حسابرسی مالی نیست و قطعاً با این مکانیزم بلیت فروشی مجموعه‌ای نظیر «بهمن سبز» که باید هر ساله گزارشات شفاف مالی به حسابرسان دهد دچار مشکل می‌شود. این برخلاف ادعای ارتقای شفافیت دوستان است.

این مدیر سینمایی درخصوص پنل دسترسی مدیریتی سامانه نیز بیان داشت: پنل مدیریتی متأسفانه پنل منسجمی برای رصد لحظه‌ای نیست. پنل ضعیف، کند و غیرکاربردی است. و گزارش‌گیری‌هایی که هر آیتمش را می‌زنید پیغام “فعلا مقدور نمی‌باشد” یا “بزودی” ظاهر می‌شود. ویرایش سانس امکان پذیر نیست. اگر مخاطب در لحظه خرید از پرداخت منصرف شود، امکان رفع اشغال صندلی وجود ندارد. طبق بررسی ما یک مخاطب از زمانی که به گیشه مراجعه می‌کند بدلیل آنکه این سامانه بر بستر اینترنت سوار است نه نرم افزار، حدود ۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه باید پای گیشه منتظر بیاستند تا به نتیجه برسد. بعضا پس از این مدت با خطایی مواجه می‌شویم که بلیت صادر می‌شود، اما چاپ صورت نمی‌گیرد و مجبور به چاپ مجدد بلیتیدکه خود یک عامل غیرنظارتی است و نباید این امکان فراهم باشد که گیشه‌دار به هر تعداد مورد نظر چاپ مجدد گیرد. در گذشته یک بلیت تحت هیچ شرایطی چندبار چاپ نمی‌شد اما اکنون یک بلیت تکراری را به ۱۰ نفر فروخت و سینما را دچار مشکل کرد. به علاوه در روزهای شلوغ این موضوع به بحران تبدیل می‌شود.

حسینی ادامه داد: اینها بخشی از ایرادات عجیب این «سمفا» است. ما ۵ سامانه فروش آنلاین داریم و قرار بود رقابت سالم شکل گیرد اما اکنون «سمفا» بالاجبار «ایران تیک» را به عنوان یک گزینه اجباری به سینما متصل می‌کند. بدون آنکه طرف قرارداد باشد! وقتی با پشتیبانی صحبت می‌شود می‌گویند در حال حاضر به لحاظ سازوکار فنی ممکن نیست این دو تفکیک شوند. اکنون این اختیار برای مدیر سینما وجود ندارد که بین سامانه‌های موجود انتخاب کند با کدامیک کار کند!

مدیرعامل «بهمن سبز» خاطرنشان کرد: وضعیت پشتیبانی فنی «سمفا» به شکل فاجعه باری است و هرگاه تماس بگیرید، می‌گویند لطفاً نیم‌ ساعت دیگر تماس بگیرید و دیگر پاسخگو نیستند. از تن صداها هم کاملاً مشخص است که پشتیبانی این حجم سینمای کشور، تنها توسط ۲-۳ نفر در حال انجام است. جمله معروف آنها در این مواقع این است یا سرعت اینترنت شما پایین است یا مشکل از درگاه فروش است. طبیعتاً معضل سرعت اینترنت در کشور همواره وجود دارد، اما چرا باید سامانه فروش را بر بستری شکل داد که ابزاری برای فرار از مشکلات شود. کندی سرعت اینترنت حتی امکان ایندکس پنل سینما را برای پشتیبانی غیرممکن کرده است. با این اوصاف در روزهای شلوغ قطعاً امکان ارائه سرویس به مخاطب نیست.

وی با ابراز امیدواری برای اصلاح این ایرادات گفت: امیدوارم هرچه زودتر بدون تعصب تصمیمی درست برای این سامانه گرفته شود. با این اوضاع حتی اگر به روش سنتی ۱۰ سال پیش بازگردیم و به شیوه دستی بلیت بفروشیم هم گزارش جامع‌تری بدست بیاید و هم رضایت مردم بیشتر شود. مسئله ما برای دوران پساکرونا اجرای پروتکل‌های بهداشتی بود، اما امروز با وضعیت فعلی به هیچ شیوه‌ای نمی‌توان خدمات داد. کسانی که دلسوزان سینمای ایرانند باید کمک کنند تا شرایط به حالت عادی قبل بازگردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>