سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

جشنواره تئاتر کوتاه کیش امکانی برای توریسم فرهنگی است

theatre-kootah-kish

جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش باید این قابلیت را داشته باشد که امکانی برای توریسم فرهنگی ایجاد کند.

به گزارش سوره سینما، بعد از تعطیلی جشنواره های مختلف و یا آنلاین برگزارشدن این رویدادها، با موافقت ستاد ملی کرونا جشنواره تئاتر کوتاه کیش در فضای ساحل خلیج فارس برگزار شد‌ و گروه های نمایشی با عملیاتی کردن پروتکل های بهداشتی و ملحوظ کردن فاصله های اجتماعی اجرا رفتند و نمایش های خود را در معرض دید مخاطبان گذاشتند.

در مراسم اختتامیه این جشنواره، قادر آشنا”مدیر کل هنرهای نمایشی”ضمن تقدیر از دبیر و قائم مقام جشنواره تئاتر کیش،آقایان عباس نجاری و عبدالرضا شیبانی با ارسال لوح تقدیر مراتب سپاس خود را از برگزاری این رویداد در شرایط دشوار کرونایی برای روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر اعلام کرد.

سامان خلیلیان: جشنواره تئاتر کوتاه کیش می تواند به جشنواره ای نام و نشان دار در عرصه بین المللی تبدیل شود

سامان خلیلیان در سومین دوره جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش به پاس سال ها فعالیت و حمایت از تئاتر محیطی تقدیر شد. وی در این مراسم  ضمن اهدای لوح تقدیر قادر آشنا به دبیر و قائم مقام جشنواره “تئاتر کوتاه کیش” گفت: نگاه دست اندرکان این جشنواره و حمایت مدیران فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش شایسته تقدیر است چراکه بهترین مسیر را برای تاثیرگذاری فرهنگی انتخاب کرده‌اند، انتخاب تئاتر و به خصوص تئاتر محیطی می‌تواند به راحتی منطقه آزاد کیش را به عموم مردم معرفی کرده و اهداف مدیران کیش را به آسانی به مخاطبان منتقل کند.

وی افزود: اینکه عباس نجاری برای برگزاری این جشنواره پیش قدم شده‌ قابل تقدیر است و موفقیت دوره سوم جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش نشان داد که این جشنواره در مسیر درستی قرار دارد.تئاتر ساحلی کیش می‌تواند گردشگری هنری و فرهنگی را نیز در کنار سایر بخش‌های گردشگری  مطرح کند.خدا را شاکرم که این جشنواره نخستین گام خودش را بسیار محکم برداشت برخلاف خیلی از جشنواره ها که معمولا به دومین مرحله هم نمی رسند و بسیار پابرجا سومین سال پیاپی هم برگزار کرد.این جشنواره می تواند یکی از پایبست های درست در حوزه ی جذب گردشگر برای منطقه آزاد کیش باشد و امیدوارم مدیران به این امر توجه ویژه ای کنند.قطعا در افق این جشنواره می توان به یک جشنواره بین المللی با یک استاندارد جهانی و با رویکردی ویژه که دیگر جشنواره ها به آن سمت نرفته اند، رسید.چراکه این جشنواره ای خاص است به دلیل نوع انتخاب و نگاهی که در برنامه ریزی و شکل این جشنواره طراحی شده است. یقینا با یک رویکرد علمی و همت بالاتر میشود به جشنواره ای نام و نشان دار در عرصه بین المللی تبدیل شود.

برایم روشن است که ثمره ی این جشنواره در سال های آتی درخشان خواهد بود و افق این جشنواره بسیار روشن است در نظرم و امیدوارم با تغییر مدیران منطقه آزاد این نگاه به جشنواره عوض نشود.

سعید اسدی: جشنواره تئاتر کوتاه کیش امکانی برای توریسم فرهنگی است

سعید اسدی نماینده هیئت داوران سومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش ،یکی از اتفاقات بسیار مهم جشنواره تئاتر کیش را تغییر در بخش اجراهای محیطی دانست و گفت: .در ابتدای برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه کیش در دو نوع ساحلی و کافه ای کاری بسیار سخت و دشوار بوده که برخلاف دیگر جریان ها حرکت کرده و امسال هم با تغییراتی مواجه شد. این تغییرات در ابتدا نگاه توسعه گرای تئاتر ما را نشان می دهد زیرا باید انواع تئاتر را در جامعه تولید کرد.

وی در همین زمینه افزود: تئاتر محیطی برآمده از خود تئاتر خیابانی است که در سال های پیش اجرا می شده و با توجه به نیروهای تئاتر می شود تئاتر را به شکل وسیع تری در جامعه گسترش داد. تبدیل کردن محیط های شهری و در اینجا ساحل زیبای جزیره کیش برای اجراهای محیطی یکی از شگفتی هایی است که در جشنواره با آن روبرو هستیم. این پتانسیل اجرا در ساحل مختص جزیره کیش است و در این فستیوال اتفاق می افتد و باید منتظر بلوغش در دوره های بعد باشیم.قطعا این یک فرصت خوب برای هنرمندان تئاتر است که این گونه ی جذاب نمایش را هم تجربه کنند. درواقع جشنواره باید این قابلیت را داشته باشد که امکانی برای توریسم فرهنگی ایجاد کند. باید گام اها را در این عرصه محکم برداشت تا سفرهای فرهنگی برای دیدن تئاتر ساحلی فراهم شود.

نادر فلاح: جزیره کیش قطب نمایش ساحلی کشور شود

نادر فلاح که امسال یکی از داوران این جشنواره بود، در ابتدای صحبت هایش ضمن ابراز شگفتی از تلفیق تئاتر و زندگی جاری در ساحل گفت: قرارست در مورد پدیده ای صحبت کنیم که فقط در جزیره کیش دیدم. حدود ۳۰ سال است که تئاتر کار می کنم و انواع نمایش ها را دیدم و چیزی که در جزیره کیش دیدم بسیار متفاوت بود. اجرا در ساحل با بکگراندی از دریا که تا بی نهایت ادامه دارد؛ اجرایی منحصر به فرد است.

وی افزود: لازم است از ایده ی برگزارکنندگان جشنواره برای نمایش ساحلی تشکر کنم و بگویم که ارزش زیادی برای این فستیوال قائلم و بخش بزرگی از این شگفتی پتانسیل جزیره و نمایش هایی است که روی ساحل شکل می گیرد.تئاتر حتما می تواند بخش درخشانی از رویدادهای جزیره باشد. بخشی از تئاتر جنبه سرگرمی است و چرا نباید گردشگران در کنار  تفریحات تئاتر ساحلی مختص جشنواره تئاتر کیش را ببینند. باید تلاش کرد که این رویداد ارزشمند انسانی و هنری در طول سال اتفاق بیفتد و این رویداد به جایی برسد که تئاتر ساحلی کیش به نامی آشنا و فستیوالی مهم تبدیل شود.پتئاتر ساحلی کیش مولفه های زیبایی دارد در کنار دیدن یک قصه،لباس ها و چیدمان صحنه جریان آرام زندگی وجود دارد و ما شاهد خورشید ،غروب و پایانش هستیم.

اگر به تئاتر محیطی جشنواره تئاتر کیش جدی تر نگاه شود هنرمندان مطرح زیادی در کنار این فستیوال خواهند بود و با برنامه ریزی دقیق می توان به رویدادی بسیار ارزشمند در جزیره کیش رسید و امیدوارم روزی برسد که جزیره کیش قطب نمایش ساحلی کشور باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>