سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مهر ۱۳۹۲ در ۱۱:۴۹ ق.ظ چاپ مطلب
صدور پروانه ساخت در دولت یازدهم/

رویین‌تن: در سال‌های اخیر برای ممیزی کدخدامنشانه رفتار شد

ali-rooyeen-tan

یک کارگردان سینما حضور طیف‌های مختلف فکری در شورای پروانه ساخت را ضروری و غلبه نظر یک نفر به نظر بقیه اعضای شورا را به ضرر هنر سینما دانست.

یک کارگردان سینما حضور طیف‌های مختلف فکری در شورای پروانه ساخت را ضروری و غلبه نظر یک نفر به نظر بقیه اعضای شورا را به ضرر هنر سینما دانست.

علی رویین تن کارگردان درباره اهمیت چگونگی چیدمان و عملکرد شورای پروانه ساخت و تاثیرآن در کیفیت تولیدات سالانه به سوره سینما گفت: نگاه و عملکرد شورای پروانه ساخت همواره بر اساس سلایق شخصی مدیران و شرایط کلی جامعه دچار تغییر شده است. تلقی متفاوت از خط قرمزها و ممیزی‌ها فیلمسازان را هیچگاه به سمت یک تصمیم گیری مشخص سوق نمی‌دهد از این رو از ابتدای نگارش فیلمنامه همه چیز برمبنای پیش می‌رود.

کارگردان فیلم سینمایی «دل شکسته» ادامه داد: باید تا کنون طی این سالها ما به یک آیین نامه مدون رسیده باشیم تا با احترام و تعامل متقابل بین فیلممساز و مسئول نظارت شمایل پسندیده تری به خود بگیرد. درست است که ذات  قضاوت هنر با سلیقه در هم تنیده شده است اما معیارهایی برای تشخیص یک اثر توانمند و یا بی مایه وجود دارد.

وی ادامه داد: در چیدمان شورای پروانه ساخت باید نگرش‌های مختلف لحاظ شود و افرادی در این مسند قرار بگیرند که با نگاهی جهان شمول نسبت به جامعه و سینما به بحث و گفتگو درباره یک اثر بنشینند. متاسفانه در سالهای اخیر این شورا به شکل کدخدا منشانه مدیریت میشده به طوری که یک نفر نظرش بر بقیه افراد غالب بوده است. گاهی فیلمساز با تعامل با این یک نفر پروانه گرفته و گاهی هم برعکس این قضیه اتفاق افتاده است.

رویین تن در پایان گفت: امیدوارم در دولت جدید و مدیریت جدید سینما تعامل و همدلی میان مسئولان و فیلمسازان بیشتر شود تا همه بحث‌ها بر سر مسئله سینما و ارتقا این هنر باشد نه موانع بیرونی که بر سر راه سینما و سینماگران به وجود می‌آید.