سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۱۶ ب.ظ چاپ مطلب

«میزگرد فیلم‌های تجربی» برگزار شد/ حقیقت شوخی است یا شوخی حقیقت؟

neshast-tajrobi

آثار تجربی در «میزگرد فیلم‌های تجربی» ایسفا با حضور فرهنگ آدمیت و رضا حسینی و با اجرای نیما عباسپور نقد و بررسی شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، «میزگرد فیلم‌های تجربی» با اجرای نیما عباسپور و با حضور فرهنگ آدمیت و رضا حسینی برگزار شد.

حسینی در این جلسه درباره «تشعشعات» گفت: نکته جذاب این فیلم حالت جذاب مستتر در آن است. اما فکر می‌کنم که این اثر بیش از این که تجربی باشد فیلمی داستانی به حساب می‌آید. اما در کل این فیلم برای من جذاب بود.

آدمیت گفت: این فیلم درباره این موضوع صحبت می‌کند که حقیقت شوخی است، یا شوخی حقیقت است. ضمن این که من انحطاطی عامدانه را نیز در اثر می‌بینیم و فکر می‌کنم لحنی سیاسی مستتر در آن است که وقایع جامعه‌شناسانه را پیش می‌کشد. اما درنهایت این اثر برایم جذاب بود.

بهروز شیدا، کارگردان اثر که در سالن حضور داشت، گفت: «تشعشعات» اولین اثر من بود و سعی کردم در فیلم از امکانات ژانر مستند، شوخ‌طبعانه استفاده کنم. من خیلی سعی کردم فیلمی با مدل خودم بسازم.

سپس نوبت به بررسی فیلم «لنز» ساخته امیرحسین تبت رسید. این کارگردان در سالن حضور داشت و گفت: دوست داشتم فیلمی استعاری کار کنم. بعد از ساخت اثر متوجه شباهت آن با یکی از فیلم‌های کوتاه شهرام مکری شدم.

در ادامه نوبت به فیلم «افتادن» ساخته روزبه کاظمی رسید. آدمیت درباره این اثر گفت: فهم این اثر شاید برای مخاطب عام کمی سخت باشد. بازی بازیگر مرد در این اثر بسیار خوب است. در این اثر فضای نئورئالیستی خوبی به چشم می‌خورد و من این اثر کوتاه را دوست داشتم و برایم جالب بود.

سپس نوبت به فیلم «مهاجر» رسید. آدمیت گفت: به نظر من این فیلم در جایگاه یک ویدیو آرت بسیار موفق است اما نمی‌توانم آن را فیلمی تجربی تلقی کنم.

حسینی گفت: این فیلم فرامتنی بسیار جذاب است اما به نظرم توضیحی که در خلاصه داستان درباره‌اش داده شده، کمی زیاده‌گویی است و درست انتخاب نشده است.

سپس نوبت به فیلم “the middle” رسید. آدمیت گفت: المان‌های مربوط به خاورمیانه در این اثر به خوبی رعایت شده و فیلمی بسیار خوب است اما فکر می‌کنم طراحی صحنه در این اثر کوتاه باید کمی خشن‌تر می‌شد. ضمن این که انتخاب لباس‌ها خیلی به افراد ساکن خاورمیانه نمی‌خورد.

حسینی گفت: فضای رنگی این اثر برای من استعاره‌ای از بهشت را دارد. فضاسازی این فیلم و ایده موجود در آن در نظرم جذاب آمد. تقابل‌های خوبی هم در این فیلم میان کاراکترها دیده می‌شد.

سپس نوبت به فیلم «سیکل» ساخته پدرام پرنیان‌فر رسید. آدمیت درباره این فیلم گفت: فیلمنامه به لحاظ بیانی بسیار موفق بوده و فکر می‌کنم شاهد یک اثر تجربی موفق بودیم. این فیلمساز تخیلی قوی دارد و به خوبی مشخص است که برای این فیلم زحمت کشیده شده است. فاصله میان «عینیت» و «ذهنیت» را به خوبی به ترسیم کشیده است.

عباسپور گفت: من این فیلم را دوست داشتم و حس کردم فیلمساز ایده و تصورات خود را به ترسیم می‌کشد و از این جهت چنین اثری در نظرم جالب و جذاب آمد.

حسینی گفت: فیلم المان‌هایی دارد که آن را درک نمی‌کنم اما به لحاظ تماتیک درنظرم فیلمی جالب و قابل توجه آمد. من این فیلم را دوبار دیدم و من را ترغیب کرد تا با دقت بیشتری این اثر را بررسی کنم.

پرنیان‌فر کارگردان این اثر هم که در سالن حضور داشت درباره اثر خود گفت: این فیلم اثر اول من است. «سیکل» با مفهومی استعاری بازی می‌کرد. من هر آدم را هنرمند می‌بینیم و همه آدم‌ها بر اساس جهان بینی خود گرفتار روزمرگی می‌شوند. می‌خواستم بگویم اگر ما جهان بینی خود را تغییر ندهیم در جهان سیاه و سفید خود گرفتار یک سیکل می‌شویم.

در ادامه نوبت به فیلم سام مقیمی رسید. آدمیت گفت: جایی که بازیگر اصلی رو به دوربین حرف می‌زند برایم جذاب است. از نظر فیلمنامه هم من این اثر را دوست داشتم. این اتفاقاتی که پرده پرده در فیلم اتفاق می‌افتد نشان از کدگذاری‌های درستی دارد.

در ادامه دیگر آثار بخش تجربی نیز نقد و بررسی شدند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>